Citroën ukazuje svou představu budoucnosti, ve které jezdí autonomní kočáry

Petr Bergmann
  • Automobilka Citroën ukazuje, jak bude vypadat naše budoucnost
  • Kolem nás se mají pohybovat autonomní kočáry a fitness centra
  • Realita však bude mnohem méně odvážná
Citroën představuje své autonomní vozy budoucnosti
Citroën představuje své autonomní vozy budoucnosti

Autonomní městská taxi nemusí vypadat jako krychle na čtyřech kolech, naopak mohou být vybavena různými nástavbami podle účelu využití. Citroën představuje studii karoserií, v nichž k technologiím autonomního řízení přispívá dceřinná společnost Google Waymo.

Citroën zároveň přemýšlí o mobilitě ve městech budoucnosti. Již dnes řada metropolí zakazuje vjezd do center nebo vydává nejrůznější omezení provozu automobilů.

Citroën ukazuje svou velkou představivost

Návštěvníci jsou nuceni nechávat svá auta na velkoplošných parkovištích na okrajích měst a dále jsou odkázáni na hromadnou dopravu. Jednou z možností dopravy do městských center by mohla být autonomní kyvadlová vozidla, podobná modelu Urban Collectif od Citroënu.

V podstatě se jedná o elektricky poháněná šasi s bateriemi, umístěnými v podlaze, na která lze dle zamýšleného použití umístit různé druhy karosérie. Jako kola fungují vzduchem plněné koule s robustním gumovým krytem, což vozidlu umožňuje pohyb ve všech směrech. Vůz se dokáže například otočit na místě.

Cestování bude jednou extrémně jednoduché
Cestování bude jednou extrémně jednoduché

Čtěte také: Hyundai si nechává patentovat geniální funkci, která by vás ani nenapadla


Což takhle vlastní kočár?

Tři představené koncepty karosérií jsou neméně zajímavé. První varianta připomíná kočár z 19. století a je určena pro osobní dopravu. Displej informuje cestující o trase a zastávkách a vchod má dostatečnou šířku i pro nástup vozíčkářů.

V závislosti na počasí mohou cestující využít vnitřní nebo venkovní část vozidla. Druhá varianta představuje fitness studio na kolech. Pokud se musíte cestou z práce prodírat městskými zácpami, můžete si čas zpříjemnit protažením těla a to bez ohledu na venkovní počasí. Využít můžete například veslařský nebo cyklistický trenažér.

Je libo fitness centrum uvnitř vozu?
Je libo fitness centrum uvnitř vozu?

Unikátní koncepty, které nemají chybu

Třetí karosérie s pohodlnými pohovkami a chlazenými nápoji připomíná útulný salonek. Bohatě prosklené plochy poskytují skvělý výhled například k poznávání pamětihodností. Elektrický podvozek je ovladatelný i bez nástavby a dokáže se autonomně přemísťovat na požadované místo.

K propojení s karoserií slouží 4 výsuvné válce, současně přebírající i funkci odpružení. Podvozek se také umí v případě potřeby automaticky přesunout do nabíjecí stanice. Autonomní elektromobil by měl být k dispozici až 20 hodin denně, k nabití mu budou stačit 4 hodiny.

Kdy se něčeho takového dočkáme?

Mateřská společnost Citroën Stellantis vyvíjí technologie pro autonomní řízení společně se společností Google Waymo. Ačkoli odborníci tvrdí, že Waymo má velký potenciál v zavádění plně autonomních systémů řízení, Citroën stále nechce prozradit, kdy bude připraven na sériovou výrobu a odkazuje se na obecné „po roce 2025“. Tři představené varianty karoserie jsou pouze příklady různého využití. V interní soutěži Citroën byly vyhodnoceny jako nejlepší z více než 50 návrhů. Je však pravděpodobnější, že se na silnice dostanou jednoduché osobní vozy nebo dodávky.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články