Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Český trh s elektromobily meziročně stagnuje. Čeká se na Teslu?

  |  Luboš Srb  |  16 komentářů

Podle nejnovějších čísel Centrálního registru vozidel byl sice v prvních pěti měsících roku 2019 zaznamenán rekordní počet elektromobilů, ovšem pokud se podíváme na meziroční srovnání, trh nyní víceméně stagnuje, zaznamenal jen nepatrný 3 % růst. Pokud se podíváme na statistiky, možná víme proč.

Tip: 10 nejočekávanějších elektromobilů, které dorazí v roce 2019

Pokud jde o celkové registrace, v období od ledna až května 2019 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 106 596 osobních automobilů, což představovalo meziročně o 11 256 registrací méně, tj. -9,6 %. Z pohledu jednotlivých druhů paliv je letošní bilance značně rozdílná. Největší propad (-55,7 %) byl z pohledu paliv evidován u osobních automobilů na stlačený zemní plyn (CNG), propad byl však evidován také u LPG (-40,2 %), naftových (-21,7 %) a benzínových vozidel (-2,9 %). Téměř dvakrát více (97 %) než ve stejném období loňského roku bylo evidováno vozidel s hybridním pohonem.

„V úvodních pěti měsících byl evidován rekordní počet osobních elektromobilů (277), meziročně byl zaznamenán jen 3% růst,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Propad však zaznamenaly plug-in hybridní vozidla, kterých bylo registrováno 106, o 29 méně než ve stejném období loňského roku. Celkem tak bylo v letošním roce registrováno 383 osobních vozidel „do zásuvky“, meziročně o 21 méně (-5,2 %).“

Lídrem na trhu elektromobilů byla se 69 registracemi japonská automobilka Nissan, podíl elektromobilů na celkových registracích u ní činil 6,1 %, prakticky každý 16. registrovaný Nissan byl do zásuvky. Volkswagen si připsal 48 registrací, BMW 44, Hyundai 34 a Tesla 31. Nejvíce plug-in hybridů (26) zaregistrovalo Mitsubishi, Volvo (24) a Hyundai (17).

Tip: V roce 2018 přibylo na českých silnicích téměř 1 000 elektromobilů

Každé 278. registrované osobní vozidlo v roce 2019 bylo tzv. dobíjecí (pozn. elektromobily + plug-in hybridní vozidla), podíl na všech registracích představoval 0,36 %. Pomineme-li automobilku Tesla, která produkuje výhradně elektromobily, byly relativně významné podíly dobíjecích vozidel na všech registrovaných vozidlech evidovány u Jaguáru (15,57 %), Smartu (15,38 %) a Mini (9,58 %).

Čím by tedy mohla být způsobená stagnace trhu s elektromobily v České republice? Napadá nás hned několik důvodů, nicméně jedním z největších je dost možná čekání zákazníků na slibovaný příchod Tesly a oficiálního prodeje do ČR, což by jednak výrazně zjednodušilo možnost zakoupení nové Tesly, ale také by se dostali na řadu čekatelé na nový Model 3, kteří již čekají v pořadníku automobilky i pěkných pár let. Podle nás je to tedy jen otázkou času, kdy trh s elektromobily opět významně poroste. A co myslíte vy?

zdroj: cdv

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
6 Comment threads
10 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors
petrolheadMartinJiriRadKerosin Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Kerosin
Kerosin

Já myslím, že čekáme ale ne na Teslu. Jistě určitě je tu pár čekatelů na TM3, ale většina si myslím, že čeká na lidový vůz, nebo vůz z Mladé Boleslavi.

Roman
Roman

Souhlas. Čeká se na Škodovku a VW.

Martin
Martin

Já myslím že se čeká až o to bude mít někdo zájem. Vždycky si představuju jak postavím halu za stovky milionů instaluju technologii za půl miliardy a sjede mi z linky jedno auto za 14 dnů což je prodej v ČR.. když sečtou prodeje v EU tak nezaplní linku ani půl linky ani čtvrt linky..

Carlos
Carlos

vždyť na dost modelů se musí čekat… např H Kona 6-12 měsíců i e-tron je na letošní rok vyprodaný…chtělo by to spíš více vyrábět

Martin
Martin

Ano z čehož jasně vychází že se ta hala nepostavila ani se neimplemntovala technologie. Prostě se to zatím pachtí dokud to nezačne mít smysl.. to je realita. Dodání nadstandardních aut díky malé přostupnosti bývá 6 měsíců..

Jiri
Jiri

Já bych měl jeden tip, jmenuje se to energetická hustota, příklad: Energetická hustota benzínu je 46.4 MJ/kg ~ 12,888Wh/kg což při účinnosti řekněme 20% (aby nikdo nenamítal že nadržuji spalováku, reálně je to dnes mnohem více) dělá nějakých cca 2577Wh/kg které motor zužitkuje k práci*. No a teď se podívejme na energetickou hustotu baterií, TM3 používá Panasonic 2170 které mají ~ 246Wh/kg (Sko 18650 s ~ 265Wh/kg) což je ovšem čistě energetická hustota samotné baterie bez dalších konstrukčních prvků “battery packu”, s jejich započtením se dostáváme na zhruba 168Wh/kg (u TM3) což ovšem i pokud budeme nadržovat EV ve smyslu… Číst vice »

Jakub Mokříš
Jakub Mokříš

Děkujeme za fundovanou analýzu.

Martin iOn
Martin iOn

Klobouk dolů před takovýmto příspěvkem.
Děkuji za exaktní rozšíření znalostí

Kerosin
Kerosin

Já jsem to pochopil tak, že pan Jiří navrhuje do doby než EV ujedou 1000 km na jedno pětiminutové nabití z každého kilogramu benzínu užít 2577 Wh pro pohyb a propálit 10 311 Wh v podobě tepla pro vyhřívání kabiny.
Takže pan Jiří vlastně používá k ježdění něco co je čtyřikrát účinnější jako radiátor než jako dopravní prostředek. Doufám, že také jí polévku vidličkou místo lžíce, nebo si každý den koupí 12 rohlíků aby dva snědl a deset jich nechal ztvrdnout na strouhanku.

Jiri
Jiri

No, já pouze poukazoval na nevyzrálost technologie baterií, malá energetická hustota baterií = potřeba velkého množství baterií pro aspoň nějaký dojezd (50kg benzínu vs 800kg baterií pro stejné množství využitelné energie) = vysoká cena cena takového vozu = malá poptávka o které je daný článek. No ale znáte to, chytrému napověz, hloupého…

Martin
Martin

Hloupého kopni.. Kopni ho argumentem účinnosti elektrárny, ztrátami na vedení, ztrátami na snižování napětí, ztrátami na převodu na stejnosměrný proud a ztrátami v baterii, ztrátami motoru, techniky, převis výroby atd .. atd…

Je krásné, že si koupíte 12 rohlíků ale 10 jste jich vytratil cestou domů.. To jsou prostě argumenty pro argumenty.. Elektřina si nemá s ropou co vyčítat…

Ivo
Ivo

Dle mého názoru jde o absolutní nezájem automobilek uvést na český trh své nové ev modely,tzn.ne jenom Tesla s modelem 3, ale i KIA (nové eNiro, eSoul), nový Hyundai ioniq, Peugeot, Opel, Renault,Polestar… z čeho si dnes vlastně můžeme u českých dealerů vybrat- Nissan, BMW a Hyundai..- většinou vše staré, popř.zastarale technologie-malé baterie, malý dojezd,roční čekací doba(Kona).

Václav
Václav

Já čekám na Tesla Model Y.

Rad
Rad

U nás je počet prodaných aut srovnatelný s počtem členů klubu Trabantistů. Oboje je spíš kvůli lásce než kvůli racoinálnímu rozhodnutí. V ČR provoz elektroauta vychází pro velkou většinu potenciálních kupců nevýhodně. Země, kde se elektroauta prodávají víc mají obecně vyšší cenovou hladinu aut (k tomu dojde, až se lidi ve velkém naučí vydělávat peníze a ne čekat až jim je někdo dá) a navíc uměle zmenšený rozdíl provozních nákladů EV a ostatních, ať už rozmanitou šikanou “ostatních pohonů” nebo dotací EV (toho se doufám nedočkáme nikdy). Pokud je CO2 škodlivé, pak nějaké šudlání na úrovni EU a ještě jen… Číst vice »

petrolhead
petrolhead

A co teprve až vyjde ve všeobecnou známost, že CO2 je jako skleníkový plyn málo významný a jeho úroveň v atmosféře je tak nízká (jedna z nejnižšších v historii naší modré koule), že například všichni velcí producenti rostlin mají ve fóliácích za poměrně velký peníz nainstalované výrobníky CO2 a pokud jsou vytápěné tak především plynem, protože jeho spalováním vzniká hádejte co? Ono totiž rostliny potřebují pro svůj ideální růst zhruba o 200% vyšší koncentraci CO2, než je její aktuální zastoupení v atmosféře a pod širým nebem v podstatě hladoví. Takže shrnuto podtrženo, část obyvatel země se snaží množství CO2 snižovat… Číst vice »

Mobilní zobrazení