Nejen parametry jako je výkon či dojezd, ale také celková nabídka elektromobilů je každým rokem o mnoho zajímavější. Ale co všechno přijde již v příštím roce, se s předchozími roky snad ani nedá srovnávat. Vytvořili jsme proto přehled 10 nejočekávanějších elektromobilů, které by měly na trh dorazit v roce 2019 a celý elektromobilový trh opět posunout mílovými kroky vpřed.
Co tedy lze v následujícím roce očekávat? Rok 2019 bude především rokem elektrických SUV, což nezní jako úplně logická (a praktická) kombinace, ale mánie nafouknutých mastodontů už zkrátka zasáhla i segment EV, jak lze vidět na již představených elektromobilech Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric a dalších. Co tedy nyní přichází na trh a z čeho bude možné nejpozději koncem příštího roku vybírat?
První plně elektrické Audi e-tron láká na prémiový design skloubený s brutálním výkonem až 300 kW a točivým momentem až 664 Nm, což poslouží například pro zrychlení z 0 na 100 km/hod za pouhých 5,5 vteřin. Potěší také větší 95kWh baterie slibující dojezd přes 400 km dle měření WLTP. Nebo možnost rychlonabíjení s výkonem až 150 kW, což by mělo stačit pro dobití z 0 na 80 % za 30 minut. V prodeji se objeví za cenu překračující hranici dvou milionů korun.
S prvním modelem I-Pace to začalo, ale vlajkový model na poli plně elektrických vozů přijde pod taktovkou britské automobilky až v příštím roce. Jaguar XJ Electric má jít přímo proti konkurenční Tesle a jejím luxusním vozům. Specifikací zatím příliš mnoho neznáme, resp. odhaduje se zatím jen dojezd téměř 500 km na jedno nabití. Na další informace si budeme muset počkat, stejně jako na pořizovací cenu.
Jihokorejská značka bude nabízet SUV elektromobil Kia Niro EV (2019) s celkovým výkonem 201 koní a dvěma bateriovými provedeními, které jsou 39,2 kWh a 64 kWh. V případě základní varianty má dojezd dosahovat téměř 300 km na jedno nabití, u vyšší verze pak necelých 500 km. A v případě městského provozu pak dokonce i přes 600 km na jedno nabití, nicméně o tom se budeme muset sami při testech přesvědčit. Se 100kW rychlonabíječkou postačí jen 1 hodina nabíjení, abyste nabili většinu kapacity.
První elektromobil této značky, Mercedes-Benz EQC disponuje celkovým výkonem 300 kW a točivým momentem až 765 Nm. Díky tomu dokáže EQC od Mercedesu zrychlit z 0 na 100 km/hod za 5,1 vteřin. O dojezd se postará 80kWh baterie, a to až 450 km na jedno nabití. Nicméně zde automobilka počítá se spotřebou 22,2 kWh na 100 km, reálně se bude dojezd blížit spíše k 350 km. Následné rychlonabíjení s výkonem až 110 kW znamená, že auto nabijete z 10 na 80 % za zhruba 40 minut. Cenu zatím výrobce neprozradil.
Už v roce 2008 firma postavila elektrický prototyp modelu Mini, který později posloužil jako výchozí bod projektu BMW i. Šlo však jen o prototyp, který nebyl nikdy prodáván, ale pouze ukazován. Doba ale pokročila a tak se můžeme těšit i na první sériově vyráběný a běžně dostupný elektromobil Mini Cooper E, který bude vycházet z legendárního designu a bude jedním z nejstylovějších vozů zejména do města. Na většinu parametrů si však ještě musíme počkat, stejně tak i na cenu.
Vylepšený elektromobil Nissan Leaf e-Plus přinese zejména baterii s vyšší kapacitou (60 kWh oproti dosavadním 40 kWh), se kterou se opět můžeme těšit na delší dojezd. Z dalších vylepšení je to výkonnější elektromotor (149 kW oproti 110 kWh, tedy nárůst ze 150 na 200 koní), nebo rychlejší nabíjení (stále využívající standard CHAdeMO, nyní s výkonem až 100kW). Představení teprve proběhne, prodej očekáváme během příštího roku. Cena zatím není známa.
Očekávaný sportovní elektromobil Porsche Taycan slibuje celkový výkon 600 koní (400 kW), o který se postará dvojice elektromotorů a zajistí samozřejmě i pohon všech kol. Zrychlení z nuly na stovku bude za 3,5 vteřiny, max. rychlost 250 km/hod a dojezd pak až 500 km na jedno nabití. Pokud jde o nabíjení, postačí jen 15 minut na speciální ultrarychlé nabíječce pro nabití dalších až 400 km dojezdu. Porsche Taycan dorazí na trh v roce 2019, a to za cenu 80 tisíc dolarů (1,8 milionů korun).
V Americe je všechno možné a novinka Rivian R1T je toho jasným důkazem. Jde o plně elektrický pickup, který by svými vlastnostmi mohl směle konkurovat kterémukoliv „trucku“ se spalovacím motorem. Celkový výkon může být nakonfigurován v různých úrovních mezi 300 a 562 kW. Různé úrovně výkonu odpovídají různým možnostem battery packů, které mají největší kapacitu ze všech dnes prodávaných osobních elektromobilů: 105, 135 a 180 kWh. S tím největším činí dojezd až 643 km. Cenu však zatím neznáme.
Volkswagen I.D. Neo je konečně první VW, který je od podlahy postavený čistě jako elektromobil, tedy se všemi možnými výhodami MEB platformy. Díky tomu se například dočkáme velmi lákavého dojezdu přes 500 km na jedno nabití. O výkon by nemělo být nouze, koneckonců jako u žádného z novodobých elektromobilů. S rychlonabíječkou dobijete baterii na stokilometrový dojezd za pouhých pár minut. Předpokládaná cena 30 tisíc dolarů (680 tisíc korun) naznačuje, že by mohlo jít o velký prodejní hit.
Volvo skončilo s dieslovými motory a místo toho chce jít cestou elektromobility. První ukázkou je Volvo XC40 Electric, které chce být cenově dostupnější konkurencí výrazně dražším modelům Jaguar I-Pace a Tesla Model X. Nicméně zatím nevíme, nakolik nabídne srovnatelnou výbavu za předpokládanou pořizovací částku zhruba 1,1 milionu korun.
Souhlasíte s výběrem elektromobilů, které budou coby novinky v příštím roce nejzajímavější? Nebo byste výběr rozšířili o další kousky? Podělte se s ostatními v naší diskuzi pod článkem.
Nejen parametry jako je výkon či dojezd, ale také celková nabídka elektromobilů je každým rokem o mnoho zajímavější. Ale co všechno přijde již v příštím roce, se s předchozími roky snad ani nedá srovnávat. Vytvořili jsme proto přehled 10 nejočekávanějších elektromobilů, které by měly na trh dorazit v roce 2019 a celý elektromobilový trh opět posunout mílovými kroky vpřed.
Názor: 4 elektrické vozy, které změní svět jednou provždy
Co tedy lze v následujícím roce očekávat? Rok 2019 bude především rokem elektrických SUV, což nezní jako úplně logická (a praktická) kombinace, ale mánie nafouknutých mastodontů už zkrátka zasáhla i segment EV, jak lze vidět na již představených elektromobilech Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric a dalších. Co tedy nyní přichází na trh a z čeho bude možné nejpozději koncem příštího roku vybírat?
První plně elektrické Audi e-tron láká na prémiový design skloubený s brutálním výkonem až 300 kW a točivým momentem až 664 Nm, což poslouží například pro zrychlení z 0 na 100 km/hod za pouhých 5,5 vteřin. Potěší také větší 95kWh baterie slibující dojezd přes 400 km dle měření WLTP. Nebo možnost rychlonabíjení s výkonem až 150 kW, což by mělo stačit pro dobití z 0 na 80 % za 30 minut. V prodeji se objeví za cenu překračující hranici dvou milionů korun.
S prvním modelem I-Pace to začalo, ale vlajkový model na poli plně elektrických vozů přijde pod taktovkou britské automobilky až v příštím roce. Jaguar XJ Electric má jít přímo proti konkurenční Tesle a jejím luxusním vozům. Specifikací zatím příliš mnoho neznáme, resp. odhaduje se zatím jen dojezd téměř 500 km na jedno nabití. Na další informace si budeme muset počkat, stejně jako na pořizovací cenu.
Jihokorejská značka bude nabízet SUV elektromobil Kia Niro EV (2019) s celkovým výkonem 201 koní a dvěma bateriovými provedeními, které jsou 39,2 kWh a 64 kWh. V případě základní varianty má dojezd dosahovat téměř 300 km na jedno nabití, u vyšší verze pak necelých 500 km. A v případě městského provozu pak dokonce i přes 600 km na jedno nabití, nicméně o tom se budeme muset sami při testech přesvědčit. Se 100kW rychlonabíječkou postačí jen 1 hodina nabíjení, abyste nabili většinu kapacity.
První elektromobil této značky, Mercedes-Benz EQC disponuje celkovým výkonem 300 kW a točivým momentem až 765 Nm. Díky tomu dokáže EQC od Mercedesu zrychlit z 0 na 100 km/hod za 5,1 vteřin. O dojezd se postará 80kWh baterie, a to až 450 km na jedno nabití. Nicméně zde automobilka počítá se spotřebou 22,2 kWh na 100 km, reálně se bude dojezd blížit spíše k 350 km. Následné rychlonabíjení s výkonem až 110 kW znamená, že auto nabijete z 10 na 80 % za zhruba 40 minut. Cenu zatím výrobce neprozradil.
Už v roce 2008 firma postavila elektrický prototyp modelu Mini, který později posloužil jako výchozí bod projektu BMW i. Šlo však jen o prototyp, který nebyl nikdy prodáván, ale pouze ukazován. Doba ale pokročila a tak se můžeme těšit i na první sériově vyráběný a běžně dostupný elektromobil Mini Cooper E, který bude vycházet z legendárního designu a bude jedním z nejstylovějších vozů zejména do města. Na většinu parametrů si však ještě musíme počkat, stejně tak i na cenu.
Vylepšený elektromobil Nissan Leaf e-Plus přinese zejména baterii s vyšší kapacitou (60 kWh oproti dosavadním 40 kWh), se kterou se opět můžeme těšit na delší dojezd. Z dalších vylepšení je to výkonnější elektromotor (149 kW oproti 110 kWh, tedy nárůst ze 150 na 200 koní), nebo rychlejší nabíjení (stále využívající standard CHAdeMO, nyní s výkonem až 100kW). Představení teprve proběhne, prodej očekáváme během příštího roku. Cena zatím není známa.
Očekávaný sportovní elektromobil Porsche Taycan slibuje celkový výkon 600 koní (400 kW), o který se postará dvojice elektromotorů a zajistí samozřejmě i pohon všech kol. Zrychlení z nuly na stovku bude za 3,5 vteřiny, max. rychlost 250 km/hod a dojezd pak až 500 km na jedno nabití. Pokud jde o nabíjení, postačí jen 15 minut na speciální ultrarychlé nabíječce pro nabití dalších až 400 km dojezdu. Porsche Taycan dorazí na trh v roce 2019, a to za cenu 80 tisíc dolarů (1,8 milionů korun).
V Americe je všechno možné a novinka Rivian R1T je toho jasným důkazem. Jde o plně elektrický pickup, který by svými vlastnostmi mohl směle konkurovat kterémukoliv „trucku“ se spalovacím motorem. Celkový výkon může být nakonfigurován v různých úrovních mezi 300 a 562 kW. Různé úrovně výkonu odpovídají různým možnostem battery packů, které mají největší kapacitu ze všech dnes prodávaných osobních elektromobilů: 105, 135 a 180 kWh. S tím největším činí dojezd až 643 km. Cenu však zatím neznáme.
Volkswagen I.D. Neo je konečně první VW, který je od podlahy postavený čistě jako elektromobil, tedy se všemi možnými výhodami MEB platformy. Díky tomu se například dočkáme velmi lákavého dojezdu přes 500 km na jedno nabití. O výkon by nemělo být nouze, koneckonců jako u žádného z novodobých elektromobilů. S rychlonabíječkou dobijete baterii na stokilometrový dojezd za pouhých pár minut. Předpokládaná cena 30 tisíc dolarů (680 tisíc korun) naznačuje, že by mohlo jít o velký prodejní hit.
Volvo skončilo s dieslovými motory a místo toho chce jít cestou elektromobility. První ukázkou je Volvo XC40 Electric, které chce být cenově dostupnější konkurencí výrazně dražším modelům Jaguar I-Pace a Tesla Model X. Nicméně zatím nevíme, nakolik nabídne srovnatelnou výbavu za předpokládanou pořizovací částku zhruba 1,1 milionu korun.
Souhlasíte s výběrem elektromobilů, které budou coby novinky v příštím roce nejzajímavější? Nebo byste výběr rozšířili o další kousky? Podělte se s ostatními v naší diskuzi pod článkem.