Češi neumí parkovat: Škody na parkovištích tvoří až 30 % pojistných událostí

Až 30 % nehod v Česku se děje na parkovištích. Časté jsou špatné odhady, nedání přednosti či neopatrné otevírání dveří. Kamery pomáhají určit viníky.
Řidiči neumí parkovat
I když většina nehod na parkovištích způsobuje jen drobné škody, tvoří významnou část pojistných událostí. Podle údajů českých pojišťoven se podíl těchto nehod pohybuje mezi deseti a třiceti procenty. K častým příčinám patří nesprávné parkování, neopatrné otevírání dveří vedoucí k nárazu do sousedního vozu či nedání přednosti zprava.
„Konkrétně počet těchto škod nesledujeme, nicméně náš kvalifikovaný odhad je kolem 30 procent,“ uvádí Renata Čapková, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny, a.s., Vienna Insurance Group. Data této společnosti ukazují, že nejvíce poškozené bývají boční části vozidel.
K nehodám dochází především při vjíždění do parkovacího místa, pokud řidič špatně odhadne poloměr zatáčení, nebo při couvání z řady zaparkovaných aut. Časté jsou i situace, kdy se dvě vozidla pohybují směrem ven ze svých protilehlých parkovacích míst a dojde k jejich střetu.

Některé škody nejsou ani nahlášeny
„Z našich statistik vyplývá, že škody na parkovišti dělají kolem 10 procent ze všech nahlášených událostí. I z tohoto důvodu zveřejňujeme pravidelně takovou malou poradnu, jak postupovat v případě nehody na parkovišti,“ říká Lenka Růžková, specialistka komunikace Pojišťovny UNIQA. Zmíněná data se vztahují k loňskému roku, přičemž v posledních letech se tento podíl výrazně nemění.
Ne všechny nehody na parkovištích se ale dostanou do statistik, protože část z nich není vůbec nahlášena. „Konkrétní čísla nemáme k dispozici, ale rozhodně lze počítat s tím, že jsou vyšší než udávaná nebo předpokládaná. Z prostého důvodu, řada těchto „ťukanců“ buď není vůbec hlášena nebo je policie neeviduje,“ vysvětluje Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK.
Běžné, ale i naprosto bizarní nehody
„Nehody na parkovištích jsou běžnou součástí naší každodenní agendy. Patří mezi ně nedání přednosti zprava, ignorování hlavního směru, vjíždění do protisměru či poškození vozidel při couvání z parkovacího místa,“ řekl Lukáš Převrátil, ředitel dohledového centra M2C Space, které monitoruje a zabezpečuje obchodní centra s jejich parkovišti.
A dodává: „V jednom případě řidička, která si neosvojila ovládání automatické převodovky, omylem zařadila špatný převodový stupeň a sjela ze střechy parkovacího domu o patro níže na střechu jiného vozidla. Stává se také, že řidiči při objíždění zpomalovacího prahu převrátí vůz na bok, a časté jsou i případy ulomených závor při výjezdu z garáží.“
Trend propojení parkovišť se vzdáleným dohledovým centrem, kam se v případě nehody či vandalismu mohou řidiči obrátit přes interkom u závory nebo pokladny, roste. „Poté zajistíme se souhlasem majitele zpracování a předání kamerových záznamů policii nebo pojišťovně,“ dodává Převrátil.

Češi a parkování: muži jsou rychlejší, ženy bezpečnější
Čeští řidiči si v evropském srovnání nevedou nejlépe, a to platí i pro nehody na parkovištích. „Pokud jde o celkový počet nehod v přepočtu na tisíc nebo milion obyvatel, nestojí si Česká republika vůbec dobře a patří do poslední třetiny evropských zemí. Zajímavá čísla nabízí i průzkumy porovnávající parkování žen a mužů, kdy něžné pohlaví vychází lépe, pokud jde o bezpečnost, nižší počet nehod. Naopak muži jsou rychlejší,“ konstatuje Igor Sirota z ÚAMK.
Situaci komplikuje i vysoký průměrný věk vozidel v Česku, což znamená, že mnoho řidičů nemá k dispozici parkovací senzory. „Stáří vozového parku, které u osobních vozů v ČR už přesáhlo 16 let, je vskutku varující. I když při nižších rychlostech na parkovištích hraje větší roli pozornost či nepozornost řidičů a uvědomění si, že i tam, pokud není parkoviště osazeno značkami, se předpokládá dodržování běžných dopravních pravidel,“ doplňuje Sirota.

Kamery pomáhají určit viníky, důležité je značení
Kamerové systémy se speciálními softwary jsou efektivním nástrojem pro odhalování pachatelů v případě nehod. Pokud řidič objeví na svém voze poškození, doporučuje se ihned zjistit, zda v okolí nejsou kamery, které by incident mohly zachytit. V některých případech se však záznamy uchovávají pouze několik dní, proto je nutné jednat rychle. Samotný řidič však k záznamům obvykle nemá přístup a je nutné zapojení policie.
„Pokud policie požádá vlastníka obchodního centra o poskytnutí kamerového záznamu, má ze zákona povinnost ho vydat. Naopak, pokud o stejný záznam požádá běžná fyzická osoba, vlastník objektu ho poskytnout nemusí. V případě, že tato osoba osloví přímo ostrahu, tedy subjekt zpracovávající záznamy, a ta jí je poskytne bez souhlasu majitele, dochází k porušení zákona,“ upozorňuje Lukáš Převrátil z M2C Space.
Jasné dopravní značení na parkovištích může pomoci snížit počet nehod. „Rozhodně lze doporučit majitelům velkých parkovišť u obchodních center osadit i tyto silnice jednoznačnými dopravními značkami s hlavní ulicí, stopkami a podobně. Rozhodně to přispěje k lepší orientaci řidičů a sníží počet „nejasných“ nehod,“ uzavírá Igor Sirota.
Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.