Automobilky v Evropě se pohybují nad propastí. Pomůže situaci „vyřešit“ Čína?

Matouš Vrchota
Výroba vozu Škoda Kodiaq druhé generace | foto: Škoda Auto
Výroba vozu Škoda Kodiaq druhé generace | foto: Škoda Auto

EU trvá na tvrdých emisních limitech. Automobilky se tak ocitají v situaci, ze které není snadná cesta ven. Možná ale v tomto směru „pomůže“ i Čína.

EU zarytě trvá na svých požadavcích

Evropské automobilky viditelně bojují se společnou vládou unie. Ta nechce slevit ze svých vysokých nároků a stále touží vyhnat spalovací vozy z nabídek dealerů. Zatím stále platí, že od roku 2035 nepořídíte nové výhradně spalovací vozidlo. V cestě za čistou elektromobilitou ale stojí velké překážky. Na ty naráží právě velké a zavedené automobilky. Jak to vypadá s obchodním zdravím společností a jakým nástrahám budou v následujících letech čelit?

Je toho více než dost. Nejde ani tak o to, že by automobilky neprodávaly vůbec. Vzhledem ke strachu z vytyčené budoucnosti jdou ale na odbyt především tradiční spalovací vozy a o ty nové, revoluční a údajně bezemisní vozy není tak velký zájem, jak by automobilky potřebovaly a Evropský parlament si představoval. Tato realita ohrožuje výrobce v tom nejhorším světle. Ač by rádi prodávali ještě více zavedených spalovacích modelů, již nyní je výše prodejů zatěžuje emisními poplatky. Tyto finance pak společnostem chybí v důležitém vývoji.

V závěru minulého roku jsme měli možnost pozorovat situace, kdy známé automobilky bojují o své přežití. V Japonsku se proto rýsuje nová dohoda mezi Hondou, Nissanem a Mitsubishi v utvoření nové skupiny. V posledních letech samostatně přežijí jen velmi silné automobilky, naprostá většina se dnes musí spoléhat na silná seskupení. Ani to však není zárukou úspěchu, pokud skupina nepřijde na trh s kriticky důležitým modelem.

Logo Volkswagen | foto: Unsplash
Logo Volkswagen | foto: Unsplash

Volkswagenu by mohly pomoci čínští partneři

S velkými potížemi se aktuálně potýká především koncern Volkswagen. Pod nátlakem nařízení přestavěly automobilky spoustu továren, které jsou nyní odstavené a nevyrábí kvůli velmi malému zájmu o bateriové elektromobily. Do toho je ničí stále větší příchod čínských značek, které se snaží do Evropy dostat levnější vozy pro širší publikum. Tyto vozy se navíc čím dál vylepšují do kvality a tak je zřejmé, jaké automobily budou klienti pořizovat. S výrobními náklady se místní automobilky jednoduše nemohou poprat. Ztráty by dosáhly skutečně devastujících hodnot. Na to má ale kupodivu odpověď i samotná Čína.

Evropský parlament uvaluje na čínské značky podstatná dovozová cla. Jejich výše často přesahuje 20 procent z ceny vozu, v extrémních případech jde poplatek i přes 50 procent. Pro čínské výrobce jde ale stále o únosné výdaje. Obě strany ovšem nyní jednají o možnosti, jak tyto taxy snížit nebo úplně zrušit. V tomto směru jsou automobilky dokonce na stejné straně barikády. Nevyužité továrny by totiž mohly sloužit k původnímu účelu, jen pod jinou hlavičkou. Svým způsobem by tak Čína mohla pomoci místním výrobcům a jejich zaměstnancům. Smysl to dává jak finančně, tak i z výrobního hlediska. Koncernu by mohly pomoci přímo partneři, kteří na domácím trhu vyrábí vozy pro místní klienty.

Pokud by k takovým dohodám došlo, rozhodně by se rozšířila nabídka nejen elektrických vozidel o nové značky. Například Nio plánuje v blízkých měsících uvést na trh novou značku levných a malých vozidel Firefly. BYD již staví nové továrny a v dohledné době bude chtít spustit výrobu a prodej na nových evropských trzích. Každopádně se přílivu asijských značek nevyhneme. Míček je nyní především na straně Evropského parlamentu, jak moc bude schopný pomoci zestabilizovat ekonomiku evropského automobilového průmyslu i za cenu otevření trhu konkurenci. Řeč totiž není jen o elektrických vozech, ale především o hybridních. Jen v loňském roce v Číně stoupl zájem o jakoukoliv formu hybridního pohonu o více než 30 procent.

BYD Seal (2025) | foto: BYD
BYD Seal (2025) | foto: BYD

Napraví EU své chyby?

Pokud se trh uzdraví, pomůže to všem zúčastněným. Tradiční výrobci dostanou dýchací prostor pro obnovení své ekonomiky i možnost pokračování ve vývoji nových vozidel. Můžeme očekávat, že se silnice budou více plnit hybridními modely, u čistě elektrických bude nástup již více opatrný, ale předpoklad rostoucího trendu je na místě. Ten bude postupovat i v závislost na výstavbě nabíjecí infrastruktury.

Ač se nám to líbí nebo ne, výhradně spalovacích modelů bude ubývat a to i přes snahy vylepšit procesy spalování. Jenže nic z toho se nestane, pokud nebude vůle upustit z nereálných cílů nejvyšších představených. Jestliže bude situace pokračovat podle výsledků posledních let, může se také stát, že masově prodávané Volkswageny, Mercedesy i české Škodovky se na automobilovém řetězci dostanou na nejnižší příčku a z evropských silnic je během pár let vytlačí neustále se zdokonalující čínské výrobky.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články