Německý Volkswagen, podobně jako další tradiční automobilky, bojuje s náročným přechodem na elektromobilitu, což přineslo vážné finanční problémy. V rámci úsporných opatření, označovaných šéfem německé automobilky Thomasem Schäferem jako „nová realita“, firma původně plánovala uzavřít nejméně tři továrny v Německu. Po tlaku odborů však přistoupila na kompromis a místo definitivního uzavření se dvě továrny v Drážďanech a Osnabrücku do roku 2027 pouze odstaví s cílem najít pro ně nové využití. Svou šanci vycítili čínští výrobci, kteří aktuálně hledají způsoby, jak proniknout na evropské trhy.
Čínské automobilky se aktuálně snaží rychle expandovat na zahraniční trhy, protože obavy z omezeného růstu kvůli clům v druhé polovině dekády je motivují hledat způsoby, jak založit své operace mimo Čínu. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je koupě již zavedené továrny, zvlášť pokud patří automobilce, která čelí finančním potížím. Závody Volkswagenu v Osnabrücku a Drážďanech by mohly být pro čínské výrobce ideální příležitostí, jak získat kvalitní zázemí pro výrobu elektromobilů v Evropě.
Podle agentury Reuters by mohl být Volkswagen otevřený prodeji některému z čínských výrobců v případě závodu v Osnabrücku. Čínské ministerstvo zahraničí na potenciální zájem reagovalo obhajobou investičních zájmů svých firem a apelovalo na německou vládu, aby vytvořila spravedlivé a nediskriminační prostředí pro čínské investice. „Čína přijala řadu opatření na podporu otevírání svého trhu, a doufáme, že Německo přistoupí k čínským firmám s otevřenou myslí,“ uvedl mluvčí ministerstva.
Německé odbory, zastupující pracovníky v Osnabrücku, zaujaly k případné spolupráci s čínskými výrobci pragmatický postoj. Stephan Soldanski, zástupce zaměstnanců v závodě, uvedl, že zaměstnanci by neměli nic proti výrobě automobilů pro pro jeden ze společných podniků VW z Číny. VW spolupracuje s JAC (výrobní partner pro NIO), FAW a SAIC. Klíčovou podmínkou však podle něho je, aby tyto vozy nesly logo Volkswagenu, což otevírá možnost, že by v Evropě mohly vznikat čínské elektromobily prodávané pod německou značkou.
Pro Volkswagen by prodej závodů mohl být příležitostí, jak se zbavit přebytečné kapacity a zároveň ospravedlnit tento krok jako součást úsporných opatření. Problém však spočívá v tom, že vstup čínských výrobců do automobilového srdce Evropy by mohl znevážit snahu EU chránit domácí trh před levnou čínskou konkurencí uvalením dodatečných cel na konkrétní výrobce.
Některé čínské automobilky sice již zakotvily v menších evropských zemích, ale továrna v Německu, symbolu průmyslové síly Evropy, by znamenala přelom. Přebudované závody Volkswagenu, z jejichž výrobních linek sjíždějí čínské elektromobily, by mohly být vnímány jako politické gesto. Tento scénář naznačuje, že evropské automobilky a regulátoři budou muset jednat rázněji, pokud chtějí chránit domácí produkci před čínskou expanzí.
Německý Volkswagen, podobně jako další tradiční automobilky, bojuje s náročným přechodem na elektromobilitu, což přineslo vážné finanční problémy. V rámci úsporných opatření, označovaných šéfem německé automobilky Thomasem Schäferem jako „nová realita“, firma původně plánovala uzavřít nejméně tři továrny v Německu. Po tlaku odborů však přistoupila na kompromis a místo definitivního uzavření se dvě továrny v Drážďanech a Osnabrücku do roku 2027 pouze odstaví s cílem najít pro ně nové využití. Svou šanci vycítili čínští výrobci, kteří aktuálně hledají způsoby, jak proniknout na evropské trhy.
Čínské automobilky se aktuálně snaží rychle expandovat na zahraniční trhy, protože obavy z omezeného růstu kvůli clům v druhé polovině dekády je motivují hledat způsoby, jak založit své operace mimo Čínu. Jednou z možností, jak toho dosáhnout, je koupě již zavedené továrny, zvlášť pokud patří automobilce, která čelí finančním potížím. Závody Volkswagenu v Osnabrücku a Drážďanech by mohly být pro čínské výrobce ideální příležitostí, jak získat kvalitní zázemí pro výrobu elektromobilů v Evropě.
Podle agentury Reuters by mohl být Volkswagen otevřený prodeji některému z čínských výrobců v případě závodu v Osnabrücku. Čínské ministerstvo zahraničí na potenciální zájem reagovalo obhajobou investičních zájmů svých firem a apelovalo na německou vládu, aby vytvořila spravedlivé a nediskriminační prostředí pro čínské investice. „Čína přijala řadu opatření na podporu otevírání svého trhu, a doufáme, že Německo přistoupí k čínským firmám s otevřenou myslí,“ uvedl mluvčí ministerstva.
Německé odbory, zastupující pracovníky v Osnabrücku, zaujaly k případné spolupráci s čínskými výrobci pragmatický postoj. Stephan Soldanski, zástupce zaměstnanců v závodě, uvedl, že zaměstnanci by neměli nic proti výrobě automobilů pro pro jeden ze společných podniků VW z Číny. VW spolupracuje s JAC (výrobní partner pro NIO), FAW a SAIC. Klíčovou podmínkou však podle něho je, aby tyto vozy nesly logo Volkswagenu, což otevírá možnost, že by v Evropě mohly vznikat čínské elektromobily prodávané pod německou značkou.
Pro Volkswagen by prodej závodů mohl být příležitostí, jak se zbavit přebytečné kapacity a zároveň ospravedlnit tento krok jako součást úsporných opatření. Problém však spočívá v tom, že vstup čínských výrobců do automobilového srdce Evropy by mohl znevážit snahu EU chránit domácí trh před levnou čínskou konkurencí uvalením dodatečných cel na konkrétní výrobce.
Některé čínské automobilky sice již zakotvily v menších evropských zemích, ale továrna v Německu, symbolu průmyslové síly Evropy, by znamenala přelom. Přebudované závody Volkswagenu, z jejichž výrobních linek sjíždějí čínské elektromobily, by mohly být vnímány jako politické gesto. Tento scénář naznačuje, že evropské automobilky a regulátoři budou muset jednat rázněji, pokud chtějí chránit domácí produkci před čínskou expanzí.