Emisní pokuty podle prezidenta automobilové asociace a šéfa Mercedesu brzdí vývoj udržitelných technologií a omezují investice do nízkoemisních vozidel.
Emisní pokuty brzdí vývoj udržitelných technologií
Prezident evropské asociace výrobců automobilů se obává, že výše emisních pokut, které stanovila Evropská unie, je příliš vysoká. Tyto pokuty dostanou ti výrobci, kteří výrobou a prodejem spalovacích vozidel přesáhnout stanovené kvóty. Ola Källenius, který současně stojí i v pozici výkonného ředitele Mercedesu, je ale toho názoru, že vysoko posazené částky celkově zpomalují vývoj nových technologií, včetně těch snižující emisní stopu.
Letošní hodnoty regulace stanovují, že nový osobní vůz nesmí svým provozem produkovat více než 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Při překročení této hranice obdrží výrobce citelnou pokutu. Nové hodnoty navíc přichází v nevhodnou dobu. V loňském roce zaznamenal automobilový průmysl v Evropě šesti procentní snížení prodejů. Oproti tomu Spojené státy a dominantní Čína za loňský rok hlásí zelená čísla a vzestupnou tendenci.
Podle ředitele Mercedesu je třeba zavést určitou formu flexibility u evropské dohody Green Deal. Současná podoba regulací a požadavků je příliš úzce specifikovaná. K dosažení požadovaného cíle by ale měla být více zaměřená na celkové rozšíření udržitelných zásad a možnosti nastavení profitabilního obchodního modelu pro současné výrobce automobilů. Jak se ale zdá, Evropský parlament jde tvrdě za svými cíli i za cenu ztráty významných společností. Pokud totiž budou muset vynakládat vysoké částky za pokuty a emisní limity, nebudou moci investovat potřebné finance na vývoj nových technologií.
Zastánci Green Dealu oponují
Na prohlášení ředitele reagovala nezisková organizace Transport & Environment (T&E), která parlamentu pomohla sestavit pravidla pro dodržování emisí. Dle jejich vyjádření se většina automobilek pokutám za nedodržení zcela jistě vyhne. Záznamy prý dokazují, že automobilky strategicky uvádí na trh nové modely, které normy bezpečně splňují. Nejhorší možné vyhlídky prý počítají s celkovým úhrnem pokud pod hranicí jedné miliardy eur.
Většinová část nyní leží na bedrech koncernu Volkswagen. Organizace podotkla, že i koncern se může velké části vyhnout, pokud se jim podaří navýšit prodej elektrických modelů. Pomoci může i navázání spolupráce s ekologicky stabilnějšími společnostmi. T&E dala za příklad fungování americké Tesly. Na druhé straně barikády ale stojí mnoho evropských zemí, které již mají důkazy, že nastavené pokuty už nyní zasahují do bezproblémového fungování automobilek. Tyto obavy vyjádřilo především Rakousko spolu s Českem, Slovenskem, Polskem, Rumunskem a Itálií.
Obavy prezidenta automobilové asociace se naplňují. Vybrané automobilky nestíhají pod tíhou pokut vyvíjet dostatečně množství nízkoemisních a bezemisních modelů, aby se strategicky vyhnuli dalším pokutám. I proto se zpomaluje adopce elektrických vozidel na Evropském kontinentu. Analytici pro letošní rok přesto předvídají výrazně rostoucí tendenci prodejů elektromobilů a to i přes pád loňského roku. Počet registrovaných elektroaut prý může stoupnout i o 40 procent.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.