Automobilky protestují. Americký úřad svolává neuvěřitelných 52 milionů aut

Matouš Vrchota
  • Patrona airbagu může selhat a ohrozit řidiče
  • Případ se vyšetřuje dlouhé roky, nyní je na řadě kontrola vybavení
  • Přední výrobci se bouří, svolávací akce je prý neoprávněná
Kia EV6 GT interiér
Kia EV6 GT interiér

Nestává se příliš často, že by automobilky či její dodavatelé protestovali vůči vyhlášeným svolávacím akcím národních agentur. V případě severoamerické NHTSA se tak ale stalo. Proti svolávací akci na kontrolu a výměnu patron airbagů se ohradili nejen samotní výrobci dílů, ale i velké skupiny automobilek. Celkem se totiž má svolat na kontrolu přes 52 milionů vozidel.

Automobilky jsou proti rozhodnutí

Zástupci řídícího orgánu v říjnu upozornili na možné chyby vznikající u patron airbagů, které mohou selhat a vymrštit do kabiny vozidla drobné kovové úlomky. Konkrétně se jedná o výrobky dodavatelů Delphi Automotive a ARC Automotive. Podnětem ke kontrole bylo několik zranění včetně jednoho úmrtí. Těmto událostem ale následovalo osmileté vyšetřování. Automobilky se proto brání tím, že počet výskytů i následků je jen velmi drobné promile případů.

Podle dat výrobce ARC v takovém případě připadá jedno selhání airbagu na 33 let. Stejný typ patrony používají vozy od roku 2000 až do 2018 u dvanácti různých automobilek. Odpor se svolávací akcí podává hned několik z nich. V jejich řadách jsou Ford, Mercedes-Benz, BMW, Hyundai, Kia a Porsche. Agentura na odpor zatím oficiálně nereagovala. Výrobcům bylo v květnu doporučeno provést dobrovolnou kontrolu vybavení. Ti na to ale aktivně nereagovali. V září došlo k oficiálnímu rozhodnutí, které by měli výrobci respektovat, než dojde z vynucené akci.

DS 3 E-Tense 2023 test
DS 3 E-Tense 2023 test

Čtěte také: Tesla má další „svolávačku“ na 120 tisíc vozů. Vážnou chybu řeší OTA updatem


General Motors kontroloval a nic nezjistil

General Motors v květnu ke kontrole svolalo přes jeden milion vozidel. K potvrzení závady nicméně nedošlo, a tak se i tato skupina přidala k podání odporu. Dle jejich tiskového mluvčího nemá NHTSA dostatek podkladů k tak masivní akci. Jednalo by se o 45 milionů vozidel, a to jen na území Spojených států. Vozy GM by tvořily téměř polovinu z toho. Kontole by podléhalo zhruba pět milionů vozů skupiny Stellantis a stovky tisíc Volkswagenů a vozů značky Audi.

Druhý z výrobců, Delphi Automotive, dodává, že NHTSA nedodala podklady dokazující o chybě jejich výrobků, přesto po nich požaduje jejich kontrolu. Agentura se hájí tím, že i když je riziko výbuchu patrony mizivé, následky mohou být velmi vážné. V sázce je nejen bezpečí řidičů, ale v případě jízdy i možnost ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. V nejhorších případech může dojít i k usmrcení. Pokud by k akci přeci jen došlo, stala by se druhou největší v historii automobilového průmyslu v Severní Americe.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články