Automobilky protestují. Americký úřad svolává neuvěřitelných 52 milionů aut
- Patrona airbagu může selhat a ohrozit řidiče
- Případ se vyšetřuje dlouhé roky, nyní je na řadě kontrola vybavení
- Přední výrobci se bouří, svolávací akce je prý neoprávněná

Nestává se příliš často, že by automobilky či její dodavatelé protestovali vůči vyhlášeným svolávacím akcím národních agentur. V případě severoamerické NHTSA se tak ale stalo. Proti svolávací akci na kontrolu a výměnu patron airbagů se ohradili nejen samotní výrobci dílů, ale i velké skupiny automobilek. Celkem se totiž má svolat na kontrolu přes 52 milionů vozidel.
Automobilky jsou proti rozhodnutí
Zástupci řídícího orgánu v říjnu upozornili na možné chyby vznikající u patron airbagů, které mohou selhat a vymrštit do kabiny vozidla drobné kovové úlomky. Konkrétně se jedná o výrobky dodavatelů Delphi Automotive a ARC Automotive. Podnětem ke kontrole bylo několik zranění včetně jednoho úmrtí. Těmto událostem ale následovalo osmileté vyšetřování. Automobilky se proto brání tím, že počet výskytů i následků je jen velmi drobné promile případů.
Podle dat výrobce ARC v takovém případě připadá jedno selhání airbagu na 33 let. Stejný typ patrony používají vozy od roku 2000 až do 2018 u dvanácti různých automobilek. Odpor se svolávací akcí podává hned několik z nich. V jejich řadách jsou Ford, Mercedes-Benz, BMW, Hyundai, Kia a Porsche. Agentura na odpor zatím oficiálně nereagovala. Výrobcům bylo v květnu doporučeno provést dobrovolnou kontrolu vybavení. Ti na to ale aktivně nereagovali. V září došlo k oficiálnímu rozhodnutí, které by měli výrobci respektovat, než dojde z vynucené akci.

Čtěte také: Tesla má další „svolávačku“ na 120 tisíc vozů. Vážnou chybu řeší OTA updatem
General Motors kontroloval a nic nezjistil
General Motors v květnu ke kontrole svolalo přes jeden milion vozidel. K potvrzení závady nicméně nedošlo, a tak se i tato skupina přidala k podání odporu. Dle jejich tiskového mluvčího nemá NHTSA dostatek podkladů k tak masivní akci. Jednalo by se o 45 milionů vozidel, a to jen na území Spojených států. Vozy GM by tvořily téměř polovinu z toho. Kontole by podléhalo zhruba pět milionů vozů skupiny Stellantis a stovky tisíc Volkswagenů a vozů značky Audi.
Druhý z výrobců, Delphi Automotive, dodává, že NHTSA nedodala podklady dokazující o chybě jejich výrobků, přesto po nich požaduje jejich kontrolu. Agentura se hájí tím, že i když je riziko výbuchu patrony mizivé, následky mohou být velmi vážné. V sázce je nejen bezpečí řidičů, ale v případě jízdy i možnost ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. V nejhorších případech může dojít i k usmrcení. Pokud by k akci přeci jen došlo, stala by se druhou největší v historii automobilového průmyslu v Severní Americe.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.