Časopis Nature zveřejnil novou studii, jejíchž výsledky spoustu lidí nepřekvapí a mnohé nepotěší. I když spousta lidí a komerčních společností čeká na příchod vozidel na vodíkový pohon, jako na možnou kvalitní konkurenci pro bateriové elektromobily (BEV), jejich přínos ve skutečnosti bude velmi malý.
Nejen to totiž studie tvrdí. Už jen z výrobního procesu stlačeného vodíku je jasné, že energetická náročnost se nemůže vyplatit v porovnání s nabíjením baterií elektromobilů přímo z elektrické sítě.
Automobilový průmysl je v posledních letech přímo bombardován ze všech stran, aby přišel s kvalitní náhradou za fosilní paliva. To vše za honem snížení či dokonce úplným odstraněním emisí uhlíku. Většina se spoléhá na dnes nejrozšířenější alternativní udržitelné varianty, tedy bateriemi poháněné elektromobily.
Některé automobilky se pak soustředí mnohem více na vývoj vodíkových palivových článků. Takovým případem je třeba Toyota s modelem Mirai, dále pak Hyundai Nexo, nebo GM se svým konceptem pro armádu.
Čtěte také: Vodíkový závoďák, proč ne? Studentský projekt prověří závod v Le Mans
Jenže efektivita tohoto pohonu je již nyní mnohem nižší než u bateriových elektromobilů. V osobních automobilech bychom tak vodíkový pohon měli vidět pouze jako ukázku technologie, do masové výroby se ale nejspíš nedostane. Studie ukazuje, že jen cyklus přenosu energie je třikrát méně efektivní oproti BEV.
Největším argumentem proti je samozřejmě téměř neexistující infrastruktura. Ano, zde se dá namítat, že ani nabíječky stále nemají ideální pokrytí. Jenže obecný rozmach elektromobilů zaručí to, že nabíječek rozhodně ubývat nebude, ale naopak. Navíc nabíjet se dá teoreticky z každé domácí zásuvky.
Jednou z možných cest, kde by vodík měl stále šanci uspět, tak bude kamionová doprava. Podle studie je velmi nepravděpodobné, že by vodíková technologie mohla kdy dohnat pokrok na trhu s BEV. Proto ani nákladní doprava nejspíš vodík nespasí. I takoví protagonisti jako Nikola Trucks pomalu mění své vodíkové plány na baterie.
Čtěte také: Němci chtějí odstranit zásadní vadu u vodíkových aut, kterou zatím nikdo nevyřešil
Abychom si záležitost shrnuli, podívejme se zjednodušeně na cestu vodíku a elektřiny pro elektromobil. Pro výrobu vodíku použijeme na počátku stejnou energii, kterou přenášíme do nabíječek. Z té se musí vyrobit vodík chemickým procesem elektrolýzy.
Výsledný prvek se musí skladovat pod vysokým tlakem ve velkých tlakových nádobách. Palivo musí být dopraveno do distribuční sítě, kde jej řidiči natankují podobným způsobem jako běžná fosilní paliva.
Pro pohon elektromobilu “stačí” vyrobit elektřinu známými způsoby a po síti je poslat do nabíječky, kde jsou k dispozici zájemcům. Z tohoto pohledu se skutečně jedná o jednoznačnou výhru ve prospěch bateriových elektromobilů.
A jaký je váš názor? Také jste čekali na vodík jako na záchranu jízdních návyků z “tankovacích” vozidel?
Časopis Nature zveřejnil novou studii, jejíchž výsledky spoustu lidí nepřekvapí a mnohé nepotěší. I když spousta lidí a komerčních společností čeká na příchod vozidel na vodíkový pohon, jako na možnou kvalitní konkurenci pro bateriové elektromobily (BEV), jejich přínos ve skutečnosti bude velmi malý.
Nejen to totiž studie tvrdí. Už jen z výrobního procesu stlačeného vodíku je jasné, že energetická náročnost se nemůže vyplatit v porovnání s nabíjením baterií elektromobilů přímo z elektrické sítě.
Automobilový průmysl je v posledních letech přímo bombardován ze všech stran, aby přišel s kvalitní náhradou za fosilní paliva. To vše za honem snížení či dokonce úplným odstraněním emisí uhlíku. Většina se spoléhá na dnes nejrozšířenější alternativní udržitelné varianty, tedy bateriemi poháněné elektromobily.
Některé automobilky se pak soustředí mnohem více na vývoj vodíkových palivových článků. Takovým případem je třeba Toyota s modelem Mirai, dále pak Hyundai Nexo, nebo GM se svým konceptem pro armádu.
Čtěte také: Vodíkový závoďák, proč ne? Studentský projekt prověří závod v Le Mans
Jenže efektivita tohoto pohonu je již nyní mnohem nižší než u bateriových elektromobilů. V osobních automobilech bychom tak vodíkový pohon měli vidět pouze jako ukázku technologie, do masové výroby se ale nejspíš nedostane. Studie ukazuje, že jen cyklus přenosu energie je třikrát méně efektivní oproti BEV.
Největším argumentem proti je samozřejmě téměř neexistující infrastruktura. Ano, zde se dá namítat, že ani nabíječky stále nemají ideální pokrytí. Jenže obecný rozmach elektromobilů zaručí to, že nabíječek rozhodně ubývat nebude, ale naopak. Navíc nabíjet se dá teoreticky z každé domácí zásuvky.
Jednou z možných cest, kde by vodík měl stále šanci uspět, tak bude kamionová doprava. Podle studie je velmi nepravděpodobné, že by vodíková technologie mohla kdy dohnat pokrok na trhu s BEV. Proto ani nákladní doprava nejspíš vodík nespasí. I takoví protagonisti jako Nikola Trucks pomalu mění své vodíkové plány na baterie.
Čtěte také: Němci chtějí odstranit zásadní vadu u vodíkových aut, kterou zatím nikdo nevyřešil
Abychom si záležitost shrnuli, podívejme se zjednodušeně na cestu vodíku a elektřiny pro elektromobil. Pro výrobu vodíku použijeme na počátku stejnou energii, kterou přenášíme do nabíječek. Z té se musí vyrobit vodík chemickým procesem elektrolýzy.
Výsledný prvek se musí skladovat pod vysokým tlakem ve velkých tlakových nádobách. Palivo musí být dopraveno do distribuční sítě, kde jej řidiči natankují podobným způsobem jako běžná fosilní paliva.
Pro pohon elektromobilu “stačí” vyrobit elektřinu známými způsoby a po síti je poslat do nabíječky, kde jsou k dispozici zájemcům. Z tohoto pohledu se skutečně jedná o jednoznačnou výhru ve prospěch bateriových elektromobilů.
A jaký je váš názor? Také jste čekali na vodík jako na záchranu jízdních návyků z “tankovacích” vozidel?