Vodíkový závoďák, proč ne? Studentský projekt prověří závod v Le Mans
- Závodní vůz s palivovými články se jmenuje Forze IX
- S ambiciózním projektem pomáhala známá automobilka
- Cílem je závod 24 hodin v Le Mans

Studentský tým z Technické univerzity Delft představil nový závodní speciál s palivovými články s názvem Forze IX. Vůz má demonstrovat výkon elektrických pohonů s palivovými články a sloužit jako posílení image vodíkových pohonů v sériové výrobě. Pro spolupráci na vývoji prototypu závodního vozu oslovil studentský tým „Forze Hydrogen Racing“ řadu známých firem.
Vodíkové závodní auto má výkon 800 koní
Po více než dvou letech vývoje prezentoval v polovině ledna tým 60 studentů ve městě Scheveningen na pobřeží Severního moře takzvaný „Forze IX“. Stroj údajně zrychlí na 100 km/h za méně než tři sekundy a dosáhne maximální rychlosti 300 km/h. Dva systémy palivových článků, které poskytují výkon 240 kW (320 k), pohánějí závoďák vážící 1 500 kilogramů. Ve špičce lze z baterie získat krátkodobý výkon až 600 kW (800 k).
Ten je převáděn na vozovku čtyřmi elektromotory a prostřednictvím pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu. Pod karbonový plášť byly vestavěny čtyři samostatné nádrže obsahující asi 8,5 kilogramu vodíku pod tlakem 700 barů. Baterie také využívá energii získanou rekuperací při brzdění.

Čtěte také: Formule E na vodík? Přijít můžeme opravdu s čímkoliv, potvrzuje zakladatel
Bez silného partnera by to nešlo
Zda všechny systémy a komplikované chlazení fungují tak, jak bylo plánováno, je nyní třeba vyzkoušet v rozsáhlém testovacím programu na závodním okruhu. Poprvé se také překontroluje aerodynamické vyvážení vozu.
Cílem projektu je zúčastnit se 24hodinového závodu v Le Mans. Při vývoji vodíkového speciálu týmu pomáhalo Technické centrum Hyundai Motor Europe (HMETC) v Rüsselsheimu. Zde se vyvíjejí také sériová vozidla včetně modelů Hyundai i20 a i30.
„Spojení vedoucího postavení Hyundai v oblasti vodíkové mobility s ambicemi týmu Forze poskytuje dokonalé podmínky k posunutí hranic toho, co je možné ve vývoji závodů s nulovými emisemi,“ vysvětluje Tyrone Johnson, vedoucí vývoje vozidel v technickém centru Hyundai Motor Europe.
Autor článku

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.
Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.