Formule E na vodík? Přijít můžeme opravdu s čímkoliv, potvrzuje zakladatel
- Formuli E možná čeká revoluce, ve hře je vodíkový pohon
- Ten by mohl přijít s plánovanou úpravou předpisů Gen4, která přijde za 5 let
- Potvrdil to spoluzakladatel Formule E v rozhovoru pro web Motorsport.com

Formuli E pravděpodobně čeká revoluce! Stále jsme se nedočkali ani vozů Gen3, který bude oficiálně uveden do provozu během letošní sezóny a už se vedou spekulace o nadcházejících předpisech Gen4.
Údajně by nová generace formulí měla okusit vodík, otázkou zůstává, zda ho motory budou spalovat, nebo bude použit vodíkový palivový článek, který bude dodávat energii elektromotoru. Tak jako tak, nových předpisů se dočkáme nejdříve za 5 let.
Formule E a vodík?
Okruhy jsou místem, kde závodní automobily testují své limity. Zkušenosti, které automobilky z trati získají, se následně přenášejí do běžného provozu na silnicích a implementace nových technologií je tak mnohem snazší. Tato myšlenka tu s námi žije již dlouho a platí dodnes. Právě závody Formule E se jeví jako perfektní příležitost, kde si technologie zítřka vyzkoušet.
V sázce je vodíkový pohon, kterého bychom se mohli u stále populárnějších závodů dočkat v nadcházející úpravě předpisů Gen4. Vzhledem k tomu, že jeden z úkolů Formule E je popularizace málo rozšířených alternativních pohonů a elektřina se do této škatulky pomalu ale jistě řadit nemůže, je na čase obměna.

Nepřehlédněte: Upravená Toyota Yaris GR ohromí nejen ostrým vzhledem, ale i vodíkovým pohonem
Spoluzakladatel série potvrzuje spekulace
Vlnu spekulací rozdmýchal článek na webu Motorsport.com, který přinesl rozhovor s jedním ze spoluzakladatelů Formule E, Alejandrem Agagem. Ten se mimo jiné zmínil právě o možnosti přechodu z baterií k vodíku. „Ačkoliv vozy Gen3 jsou opravdu úžasné, už nyní musíme začít přemýšlet o Gen4, která přijde za pět let. Pozveme všechny výrobce včetně OEM a začneme s otevřenou myslí diskutovat o budoucnosti Gen4. Možné je všechno a přijít můžeme opravdu s čímkoliv.“
Tím „čímkoliv“ byl myšlen především vodík, na který přišla řeč také: „Vodík je zahrnut v licenci Formule E s FIA. Existují dva způsoby, jakým bychom ho mohli využít. Tím prvním je spalování, které je však krajně neefektivní. Druhým způsobem, který bychom preferovali, je vodíkový palivový článek, který vyrábí elektřinu a pohání tak elektromotor.“
Je to sice stále hudba vzdálené budoucnosti, ale už teď je jasné, že by tato změna přinesla alespoň částečné vysvobození z neduhů elektrického pohonu, především extrémně rychlého vybíjení baterií a nutnost jejich výměny.