Nekompromisní elektromobil. Audi Q6 e-tron má přes 500 koní, dojezd až 625 km

Matouš Vrchota
  • Audi Q6 e-tron je oficiálně představen
  • Nová platforma výrazně zvyšuje dojezd elektromobilu
  • Čím vším si vás čerstvá novinka z ingolstadské stáje získá?
Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron

Nové SUV střední velikosti značky Audi má představovat novou generaci elektrických vozidel. Použije k tomu poprvé novou platformu umožňující posunout použitelnost lokálně bezemisních vozidel o velký kus dále. Nová generace NMC baterií zvýší efektivitu provozu. Spotřeba vozu klesne až o třetinu a vůz ujede (předběžně) 625 kilometrů na jedno nabití.

Zcela nové Audi. Dožene konkurenci?

V poslední době se u koncernových vozidel hodně hovoří o příchodu nové podvozkové platformy PPE. Jde o velký krok kupředu, což dokazuje i nasazení u prémiové značky Porsche. Nejnovější přírůstek značky, model Macan EV je první vlaštovkou, která výhody této novinky vyzkouší. Aby ale zákazníci nečekali příliš dlouho, přichází s prvním zástupcem i Audi. Model Q6 e-tron svým umístěním adekvátně doplní dvojici elektromobilů Q4 e-tron a Q8 e-tron.

Automobilka čtyřech kruhů měla dosud vcelku špatnou jízdní ekonomiku. Na často robustních a těžkých karoseriích se nedalo s vozy ujet zajímavé vzdálenosti a spolu s příliš vysokou cenou to bylo e-tronům často vytýkáno. PPE platforma má většinu těchto potíží odstranit. Její hlavní předností je výrazné zlepšení jízdní efektivity. Ve spojení s novou generací bateriových článků CATL NMC na prizmatickém základu s novým teplotním managementem dokáže baterie téměř zázraky.

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron

Čtěte také: Audi chystá smršť elektromobilů! V rychlém sledu dorazí několik zajímavých modelů


Američané dostanou přednost

Evropané se budou muset u nového elektromobilu Audi Q6 e-tron spokojit s kapacitou 83 kWh, americký trh nasadí rovnou 100kWh baterii. Lze ale předpokládat, že časem se i větší varianta dostane na náš trh. Kromě baterie byly výrazným způsobem přepracované i motory. Díky vylepšenému chlazení bylo možné výkon navýšit o 33 procent při současném snížení energetických nároků. Ty klesly rovnou o polovinu.

V případě nové Q6 e-tron pohání vůz dvojice motorů. Asynchronní na nápravě přední, druhý, s permanentním magnetem pak na zadní nápravě. Rozdílné budou podle trhů nejspíše i motorizace. Zatímco ty americké by měly nabídnout 340 kW ve standardní verzi a 380 kW ve sportovně laděné variantě SQ6 (na trh se dostane nejspíše o rok později), Evropané se budou muset spokojit s mírně nižším výkonem.

Díky lepší přípravě baterie k nabíjení a 800V architektuře strávíte na nabíjecích stanicích o několik minut méně. U stojanu pobere až 270 kW výkonu a 70 procent kapacity (10-80 %) dobije za 21 minut. Zajímavostí je i chování vozu na nabíjecích stanicích disponující pouze 400V systémem. Audi je schopné baterii rozdělit na dva oddíly, u těch sníží napětí na stejnou hladinu a obě části dokáže nabíjet současně při výkonu 135 kW. U takových případů dokáže výrazně snížit nabíjecí časy.

Interiér Audi Q6 e-tron
Interiér Audi Q6 e-tron

Prémiovka jako vždy

Velikostně vůz zaujme současné majitele konvenčního modelu Q5. Audi přišlo s novým číslováním, kdy vozy se sudými čísly budou označovat elektricky poháněné modely, ty s lichými pak zůstanou věrné spalovacím motorizacím. Na první pohled byste přitom vůz Q6 e-tron chtěli zařadit do vyšší kategorie. Zaslouží si to svým štědrým rozvorem kol a krátkými převisy karoserie. Na délce 4 771 mm a šířce 1 993 mm najdete větší vnitřní prostor než byste očekávali. V pohledu na číselné statistiky je přitom Q6 jen lehce větší než Tesla Model Y.

Při čelním pohledu byste ani nepoznali, že se pod kapotou neskrývá výkonný šestiválec. Falešná maska nedává pozorovatelům příliš náznaků, že jde o plnohodnotný elektromobil. Zadní pohled pak vcelku typicky reprezentuje designový styl značky a rozhodně nedělá Audi ostudu. Světelné schopnosti vozu zůstávají výborné. Na cestu řidiči posvítí světlomety druhé generace Audi OLED. Ty si naplno užije především evropský zákazník. Kvůli americké legislativě jsou za oceánem schopnosti světlometů snížené. Světelný systém má tak jemné rozlišení, že se jim oprávněně smí přezdívat světelné projektory.

Zavazadlový prostor Audi Q6 e-tron
Zavazadlový prostor Audi Q6 e-tron

Místa je dost i pro rodinu s dětmi

S vozem se můžete bez potíží vydat na delší cestu. Úložný prostor pojme až 526 litrů nákladu. Pro milovníky kempování nebo častého stěhování lze prostor po složení sedadel navýšit až na 1 529 litrů. Na zadních sedadlech se pohodlně usadí i vyšší jedinci, Audi slibuje dostatek prostoru i pro osoby vyšší 185 cm. Kvalita zpracování interiéru zůstává na vysoké úrovni a již tradičně nabízí velký výběr v možnostech individuálního přizpůsobení. Palubní deska může být vybavena až trojicí displejů. Dva dostanete vždy. Panel řidiče a centrální infotainment jsou spojeny do širokoúhlého prohnutého displeje. Příplatkově je možné pořídit displej navíc sloužící spolujezdci v přední řadě. Ten plní především multimediální funkci. Kdybyste měli pocit, že vůz nabízí málo zobrazovacích ploch, můžete do výbavy přidat i barevný Head-up displej s rozšířenými funkcemi. Navigace tak umí více než zobrazit mapu. Interaktivně umisťuje šipky a informace do zorného pole řidiče.

Celý digitální systém je postavený na operačním systému Android Automotive. Jde vlastně o váš další smartphone. Nabízí vylepšenou konektivitu s vaším zařízením a umožňuje nativní integraci aplikací třetích stran. Při usednutí do vozu tak odpadne nutnost párování telefonu pro navigační či multimediální funkce. Jak se zdá, Audi se rozhodně nehodlá vzdát vysoko posazené laťky a Q6 e-tron bude maximálně ctít předsevzetí značky.

Cena a dostupnost

Za tento slib si bude výrobce účtovat pořádnou porci financí. Konkrétní ceník Audi Q6 e-tron sice zatím představen nebyl, nicméně podle cen ostatních SUV modelů by se základní model měl pohybovat někde mezi 1,2 a 1,5 milionu korun. Dostupnost by měla být ještě v letošním roce.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články