Evropští zákazníci si již zvykají, že se jejich vozy čím dál více plní povinnými asistenčními funkcemi. Podobným směrem se nyní vydává i zámoří. Americká vláda dokončuje návrh zákona, který by do vozidel povinně umisťoval systém automatického brzdění. Zatímco v evropských zemích se systémy letos rozšíří již po několikáté, Američany čeká posledních pár let absolutní svobody.
Návrh federálního zákona pro bezpečnost na silnicích bude po osobních a lehkých užitkových vozech nejpozději od roku 2029 vyžadovat přítomnost systému AEB (Automatic Emergency Braking, automatické nouzové brzdění) již v základní výbavě vozidel. Spousta z nich funkci obsahuje již dnes, řidiči mají ale stále při koupi možnost si vůz konfigurovat více podle svých potřeb.
Cílem je dosáhnout snížení dopravních nehod. Ročně při kolizích ve vysokých rychlostech přijdou o život stovky občanů a způsobí se desítky tisíc nehod s lehkými zraněními. Nařízení se bude nejdříve týkat běžných vozidel, vláda již nyní pracuje na verzi pro těžká vozidla s hmotností převyšující 5 tun. Automobilky, které tuto funkci již nabízejí, musí nyní věnovat více času vývoji pokročilejší a citlivější verze. Rozpoznat musí i zranitelné účastníky provozu, jako jsou cyklisté a chodci.
Čtěte také: Jako ze zlého snu. Nová auta mají otravný prvek, který prostě nechcete
Americká legislativa dnes nařizuje schopnost systému uvést vůz do klidu z rychlosti 100 kilometrů v hodině. Musí kvalitně detekovat vůz jedoucí vpředu a rozpoznat chodce ve dne i v noci. Nově se hranice posune až na 90 mil v hodině, tedy 145 km/h. Z praxe je ovšem známé, že systémy zatím zvládají předcházet kolizím pouze v nízkých rychlostech. Na tom musí právě výrobci zapracovat.
Existují ale i typy nehod, na které jsou systémy automatického brzdění krátké. Boční kolize, stejně jako nehody při levém odbočení přes protisměr jsou stále pro vozy složité na vyhodnocení. Často nejsou ani vybaveny potřebnými rady nebo kamerami, které by takové nebezpečí mohly správně vyhodnotit. Jde o další příklad toho, kde se dá bezpečnost osobních vozidel do budoucna posílit.
Evropští zákazníci si již zvykají, že se jejich vozy čím dál více plní povinnými asistenčními funkcemi. Podobným směrem se nyní vydává i zámoří. Americká vláda dokončuje návrh zákona, který by do vozidel povinně umisťoval systém automatického brzdění. Zatímco v evropských zemích se systémy letos rozšíří již po několikáté, Američany čeká posledních pár let absolutní svobody.
Návrh federálního zákona pro bezpečnost na silnicích bude po osobních a lehkých užitkových vozech nejpozději od roku 2029 vyžadovat přítomnost systému AEB (Automatic Emergency Braking, automatické nouzové brzdění) již v základní výbavě vozidel. Spousta z nich funkci obsahuje již dnes, řidiči mají ale stále při koupi možnost si vůz konfigurovat více podle svých potřeb.
Cílem je dosáhnout snížení dopravních nehod. Ročně při kolizích ve vysokých rychlostech přijdou o život stovky občanů a způsobí se desítky tisíc nehod s lehkými zraněními. Nařízení se bude nejdříve týkat běžných vozidel, vláda již nyní pracuje na verzi pro těžká vozidla s hmotností převyšující 5 tun. Automobilky, které tuto funkci již nabízejí, musí nyní věnovat více času vývoji pokročilejší a citlivější verze. Rozpoznat musí i zranitelné účastníky provozu, jako jsou cyklisté a chodci.
Čtěte také: Jako ze zlého snu. Nová auta mají otravný prvek, který prostě nechcete
Americká legislativa dnes nařizuje schopnost systému uvést vůz do klidu z rychlosti 100 kilometrů v hodině. Musí kvalitně detekovat vůz jedoucí vpředu a rozpoznat chodce ve dne i v noci. Nově se hranice posune až na 90 mil v hodině, tedy 145 km/h. Z praxe je ovšem známé, že systémy zatím zvládají předcházet kolizím pouze v nízkých rychlostech. Na tom musí právě výrobci zapracovat.
Existují ale i typy nehod, na které jsou systémy automatického brzdění krátké. Boční kolize, stejně jako nehody při levém odbočení přes protisměr jsou stále pro vozy složité na vyhodnocení. Často nejsou ani vybaveny potřebnými rady nebo kamerami, které by takové nebezpečí mohly správně vyhodnotit. Jde o další příklad toho, kde se dá bezpečnost osobních vozidel do budoucna posílit.