Vše, co musíte vědět o automobilce Hyundai! Od rebélie po celosvětovou firmu

Petr Bergmann
  • Jak vznikla automobilka Hyundai? Neposlušný syn farmáře nechtěl pěstovat rýži
  • Díky této rebélii vznikla jedna z největších firem na naši planetě
  • Pojďme se proto podívat na 5 hlavních věcí, které musíte o značce vědět!
Podívejte se na TOP 5 věcí, které musíte vědět o Hyundai
Podívejte se na TOP 5 věcí, které musíte vědět o Hyundai

Zázrak na řece Han, americký sen uskutečněný v Koreji nebo další termíny, označující nevídaný vzestup, nemohou lépe definovat historii průmyslového impéria, které vzniklo během několika posledních desetiletí. Jeho název lze přeložit jako „moderní“. My jej známe v originálu jako Hyundai.

5 hlavních věcí, které musíte vědět o Hyundai

Hyundai je jihokorejský podnik, jehož výrobní náplní je strojírenská výroba, stavba lodí, chemická výroba, elektronika a výroba automobilů. Firmu založil v roce 1947 Čong Ču-jong jako opravárenský podnik pro nákladní a osobní vozy. V roce 1967 vznikla divize vyrábějící automobily – Hyundai Motor Company. Další divize Hyundai Heavy Industries je největším výrobcem lodí na světě.

Podle organizace Internationale des Constructeurs d’Automobiles byl Hyundai v roce 2017 třetím největším výrobcem automobilů na světě (podle objemu výroby – pozn. redakce) za japonskou Toyotou a německým koncernem Volkswagen. Hyundai provozuje v Ulsanu v Jižní Koreji největší integrovaný závod na výrobu automobilů na světě, který má roční výrobní kapacitu 1,6 milionu kusů.

Společnost zaměstnává po celém světě asi 75 000 lidí. Vozidla Hyundai se prodávají ve 193 zemích prostřednictvím 5 000 prodejců. V dubnu 2021 společnost uvedla, že její zisky vzrostly o 187 %, což je nejvyšší nárůst za čtyři roky. Hyundai zaznamenal od začátku roku 2021 do března zisk 1,16 miliardy dolarů.

Hyundai Pony Coupe. Tady začala historie
Hyundai Pony Coupe. Tady začala historie

První automobil se stal naprostou ikonou

První model společnosti, Cortina, byl uveden na trh ve spolupráci s Ford Motor Company v roce 1968. Pro vývoj vlastního modelu najala automobilka v únoru 1974 George Turnbulla, bývalého generálního ředitele Austin Morris a další špičkové vývojáře. V roce 1975 byl uveden na trh Pony, první jihokorejský vůz, jehož design navrhl Giorgio Giugiaro a technologii hnacího ústrojí poskytla japonská automobilka Mitsubishi Motors.

Výroba malého automobilu s pohonem zadních kol probíhala od roku 1975 do roku 1990 v jihokorejském Ulsanu. Hyundai Pony Coupe byl poprvé představen na autosalonu v Turíně v říjnu 1974. Svými geometrickými liniemi, klínovou přídí a kruhovými světlomety se brzy stal ikonou. Nedávno jej Hyundai dokonce přenesl do 21. století.

Elektrický koncept Hyundai Pony Heritage EV
Elektrický koncept Hyundai Pony Heritage EV

Elektrická vozidla nejsou žádná novinka

Hyundai Motor Company začala vyvíjet vozidla s flexibilním palivem (FFV) v roce 1988. Testovaným vozidlem byl Scoupe FFV z roku 1991. Nový hybridní elektrický FGV-1 byl odhalen na autosalonu v Soulu v roce 1995. FGV-1 byl výsledkem prvních experimentů Hyundai s hybridními pohonnými systémy. Společnost používá „paralelní“ provedení pohonu, které využívá buď spalovací motor nebo elektromotor. Dalšími hybridními vozy byly Elantra HEV a Hyundai Accent HEV, které byly představeny v roce 1999 a 2000.

Prvním čistě elektrickým vozem vyvinutým automobilkou Hyundai byl Sonata Electric Vehicle v roce 1991. Se sériovou výrobou hybridních vozidel začala automobilka v roce 2008. Společnost používá Hybrid Blue Drive, který obsahuje lithium-polymerové baterie, na rozdíl od lithium-iontových. Nová hybridní Sonata debutovala na mezinárodním autosalonu v Los Angeles v listopadu 2008.

Bude značka Ioniq „ikonou elektromobility“?

V roce 2016 Hyundai odhalil pětidveřový liftback Ioniq, který se měl stát konkurentem Toyoty Prius. Je to první automobil nabízený v hybridní, plug-in hybridní a plně elektrické variantě. Hybridní varianta byla uvedena v únoru 2016, následovaná elektrickým modelem v červenci 2016. Plug-in hybridní verze přišla v únoru 2017. V srpnu 2020 společnost oznámila založení firmy Ioniq jako nové elektrické značky. Firma Ioniq využívá vlastní elektrickou modulární platformu pod označením E-GMP.

V únoru 2020 Hyundai uvedl na trh své první vozidlo postavené na platformě E-GMP, Ioniq 5. Jeho baterii lze díky 800V architektuře nabít pomocí 350kW nabíječky z 10 na 80 % za 18 minut. Pětiminutové nabíjení prodlouží dojezd podle standardů WLTP až o 100 km. Maximální dojezd je 480 km, kapacita baterie činí 72,6 kWh.

Otestovali jsme elektromobil Hyundai Ioniq 5!
Otestovali jsme elektromobil Hyundai Ioniq 5!

Hyundai se nevzdává ani vodíku

V březnu 2018 zahájila automobilka Hyundai prodej vodíkem napájeného crossoveru Nexo, který je vlajkovou lodí portfolia „ekologických“ vozů značky. V říjnu 2020 přesáhl jihokorejský domácí prodej modelu Nexo 10 000 vozů. Do zahraničí se vzhledem k vysoké domácí poptávce vyváží pouze malý zlomek vyrobených vozů.

V roce 2020 Hyundai ve společném podniku se švýcarskou společností H2 Energy zahájil hromadnou výrobu 34tunových nákladních vozů poháněných vodíkovými palivovými články pod značkou Xcient. Vozidla jsou schopna ujet 400 kilometrů na plnou nádrž a jejich naplnění trvá 8 až 20 minut. V případě Švýcarska se očekává, že do roku 2025 bude v provozu celkem 1600 kusů.

V roce 2020 Hyundai také zahájil výrobu autobusu s vodíkovým pohonem. Elec City FCEV má kapacitu 44 cestujících s 24 místy k sezení a 20 místy k stání. Autobus má dojezd 434 kilometrů a dobu doplňování paliva 15 minut. V roce 2020 vyvezl Hyundai k předvedení dva autobusy saúdskoarabské ropné společnosti Saudi Aramco. Autobusy také slouží v Mnichově jako součást městské a příměstské dopravy.

Aerotaxi Hyundai SA-1
Aerotaxi Hyundai SA-1

Což takhle autonomní aerotaxi?

Jak jsme informovali již dříve, skupina Hyundai Motor Group představila nápady a koncepty létajících taxi. Tyto činnosti jsou nyní sdruženy v nové společnosti. Ta vznikne z divize Urban Air Mobility a bude se jmenovat Supernal. Nová produktová řada elektricky poháněných letadel by měla být vyvinuta do roku 2028. V této době také plánují zahájení prvních komerčních letů.

Korejská společnost se letadlům věnuje již delší dobu. Na veletrhu CES v lednu 2020 představil Hyundai koncepční studii S-A1, která byla realizována společně se společností Uber. S-A1 pro čtyři cestující je optimalizován pro poslání Uberu v městské letecké mobilitě s cílovou rychlostí až 290 km/h, předpokládaným doletem 100 km a dobou nabíjení pět až sedm minut v provozní špičce.

Poznámka redakce: Právě jste dočetli druhý díl seriálu o automobilce Hyundai. Pokud byste chtěli znát několik předchozích faktů o jihokorejském gigantovi, zamiřte na první díl.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.


Komentáře


Nejnovější články