10 tisíc elektromobilů „se zúčastnilo“ velkého testu dojezdu v zimě. Kdo je vítězem?

  • Jak se zkrátí dojezd u elektromobilů v zimě?
  • Reálná data z 10 tisíc aut hovoří naprosto jasně
  • Ztráta dojezdu vlivem nižší teploty je zhruba třetinová
Elektromobil Tesla v zimě

Elektromobil Tesla v zimě, ilustrační | foto: Unsplash

Se snižujícími se teplotami musí i elektromobilisté přepnout na „zimní režim“ a kromě výměny pneumatik a doplnění zimní výbavy vozu se přizpůsobit nižšímu dojezdu svých automobilů. Jaké jsou reálné ztráty, zjišťovala nejnovější rozsáhlá studie společnosti Recurrent.

Dojezd elektromobilů v zimě

Není žádným tajemstvím, že chladné počasí snižuje dojezd elektromobilů. Ztráta dojezdu ale není u všech modelů stejná a některá vozidla si vedou lépe než jiná také díky tomu, že dokážou teplotně připravit svou baterii na nabíjení, recyklují odpadní teplo a minimalizují ztráty dojezdu.

Během zimní sezóny 2022 až 2023 shromáždila společnost Recurrent data z 10 000 elektromobilů, aby analyzovala, jak ovlivňují mrazivé zimní teploty jejich dojezd. Po analýze 18 modelů ve Spojených státech bylo zjištěno, že průměrný pozorovaný dojezd v zimě po zohlednění reálných proměnných, byl o 30 % nižší než dojezd stejných vozidel v ideálních podmínkách.

Řízení v zimě

Řízení v zimě | foto: Unsplash


Čtěte také: Připravte se: Těchto 7 věcí byste měli během zimy vozit ve svém autě i vy


Proč klesá dojezd elektrických aut za nižších teplot?

Důvodů nižšího dojezdu v zimě je u elektromobilů několik. Nízké teploty ovlivňují chemické a fyzikální procesy, díky nimž dochází k uvolňování energie z baterie. Spotřebu také zvyšuje vytápění interiéru, které čerpá energii z vysokonapěťové baterie. Řada moderních elektromobilů je také vybavena tepelnými čerpadly, která zvyšují účinnost a snižují ztráty dojezdu.

Společnost Recurrent porovnávala pokles dojezdu, který dosahují elektromobily při takzvané ideální jízdní teplotě, kterou firma definuje jako „teplotu, při které konkrétní model zaznamenává nejvyšší průměrný dojezd“.

V grafu jsou tyto hodnoty označeny jako normální dojezd a zimní dojezd a jejich hodnoty jsou reálnější, než které udává americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA. Jak si konkrétní elektromobily stály, se můžete podívat na následujícím obrázku s grafem.

Ztráta dojezdu v zimě v porovnání s ideálními podmínkami | foto: Recurrent

V zimě vítězí Audi a Tesly

Je určitým překvapením, že nejnižší pokles dojezdu v chladném počasí zaznamenal Audi e-tron z modelového roku 2021/2022 (který obecně nemá pověst příliš úsporného vozidla), jehož zimní dojezd byl o pouhých 16 % nižší ve srovnání s jízdou v normálních teplotách. E-tron patří mezi první elektromobily s tepelným čerpadlem, které dokáží zpětně získat energii přeměnou odpadního tepla z motoru.

Naopak, Hyundai Kona Electric v zimě ujede na jedno nabití o třetinu (-34 %) kratší trasu, než v ideálních podmínkách. Poměrně malé snížení dojezdu vykazoval také Nissan Leaf z roku 2019 (v převzatém grafu je chyba u roku výroby). Vůz ztratil při teplotě 0 stupňů Celsia 23 % svého dojezdu. Současně můžeme pozorovat poměrně velký rozdíl mezi tímto a starším modelem, který byl vzhledem chybějícímu teplotnímu managementu ve srovnání s novějšími modely mnohem citlivější na změny teplot.

Ve výsledcích se také projevilo, jak dobře je postaven tepelný management Tesly. Jak Model 3, Model Y a Model X ztratily v zimě v průměru 24 % dojezdu. Připomeňme, že značka v roce 2021 uvedla na trh patentované tepelné čerpadlo, které zásadně zvyšuje jeho účinnost. Ke snížení ztrát dojezdu v zimě velkou měrou přispívá možnost i předehřátí baterie před nabíjením. Údaje Tesly také vychází z poměrně velikého vzorku. Byla použita čísla ze 4375 vozů Model Y, 4576 kusů Model 3 a 249 vozidel Model X.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

10 tisíc elektromobilů „se zúčastnilo“ velkého testu dojezdu v zimě. Kdo je vítězem?

  • Jak se zkrátí dojezd u elektromobilů v zimě?
  • Reálná data z 10 tisíc aut hovoří naprosto jasně
  • Ztráta dojezdu vlivem nižší teploty je zhruba třetinová
Elektromobil Tesla v zimě

Elektromobil Tesla v zimě, ilustrační | foto: Unsplash

Se snižujícími se teplotami musí i elektromobilisté přepnout na „zimní režim“ a kromě výměny pneumatik a doplnění zimní výbavy vozu se přizpůsobit nižšímu dojezdu svých automobilů. Jaké jsou reálné ztráty, zjišťovala nejnovější rozsáhlá studie společnosti Recurrent.

Dojezd elektromobilů v zimě

Není žádným tajemstvím, že chladné počasí snižuje dojezd elektromobilů. Ztráta dojezdu ale není u všech modelů stejná a některá vozidla si vedou lépe než jiná také díky tomu, že dokážou teplotně připravit svou baterii na nabíjení, recyklují odpadní teplo a minimalizují ztráty dojezdu.

Během zimní sezóny 2022 až 2023 shromáždila společnost Recurrent data z 10 000 elektromobilů, aby analyzovala, jak ovlivňují mrazivé zimní teploty jejich dojezd. Po analýze 18 modelů ve Spojených státech bylo zjištěno, že průměrný pozorovaný dojezd v zimě po zohlednění reálných proměnných, byl o 30 % nižší než dojezd stejných vozidel v ideálních podmínkách.

Řízení v zimě

Řízení v zimě | foto: Unsplash


Čtěte také: Připravte se: Těchto 7 věcí byste měli během zimy vozit ve svém autě i vy


Proč klesá dojezd elektrických aut za nižších teplot?

Důvodů nižšího dojezdu v zimě je u elektromobilů několik. Nízké teploty ovlivňují chemické a fyzikální procesy, díky nimž dochází k uvolňování energie z baterie. Spotřebu také zvyšuje vytápění interiéru, které čerpá energii z vysokonapěťové baterie. Řada moderních elektromobilů je také vybavena tepelnými čerpadly, která zvyšují účinnost a snižují ztráty dojezdu.

Společnost Recurrent porovnávala pokles dojezdu, který dosahují elektromobily při takzvané ideální jízdní teplotě, kterou firma definuje jako „teplotu, při které konkrétní model zaznamenává nejvyšší průměrný dojezd“.

V grafu jsou tyto hodnoty označeny jako normální dojezd a zimní dojezd a jejich hodnoty jsou reálnější, než které udává americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA. Jak si konkrétní elektromobily stály, se můžete podívat na následujícím obrázku s grafem.

Ztráta dojezdu v zimě v porovnání s ideálními podmínkami | foto: Recurrent

V zimě vítězí Audi a Tesly

Je určitým překvapením, že nejnižší pokles dojezdu v chladném počasí zaznamenal Audi e-tron z modelového roku 2021/2022 (který obecně nemá pověst příliš úsporného vozidla), jehož zimní dojezd byl o pouhých 16 % nižší ve srovnání s jízdou v normálních teplotách. E-tron patří mezi první elektromobily s tepelným čerpadlem, které dokáží zpětně získat energii přeměnou odpadního tepla z motoru.

Naopak, Hyundai Kona Electric v zimě ujede na jedno nabití o třetinu (-34 %) kratší trasu, než v ideálních podmínkách. Poměrně malé snížení dojezdu vykazoval také Nissan Leaf z roku 2019 (v převzatém grafu je chyba u roku výroby). Vůz ztratil při teplotě 0 stupňů Celsia 23 % svého dojezdu. Současně můžeme pozorovat poměrně velký rozdíl mezi tímto a starším modelem, který byl vzhledem chybějícímu teplotnímu managementu ve srovnání s novějšími modely mnohem citlivější na změny teplot.

Ve výsledcích se také projevilo, jak dobře je postaven tepelný management Tesly. Jak Model 3, Model Y a Model X ztratily v zimě v průměru 24 % dojezdu. Připomeňme, že značka v roce 2021 uvedla na trh patentované tepelné čerpadlo, které zásadně zvyšuje jeho účinnost. Ke snížení ztrát dojezdu v zimě velkou měrou přispívá možnost i předehřátí baterie před nabíjením. Údaje Tesly také vychází z poměrně velikého vzorku. Byla použita čísla ze 4375 vozů Model Y, 4576 kusů Model 3 a 249 vozidel Model X.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."