Se snižujícími se teplotami musí i elektromobilisté přepnout na „zimní režim“ a kromě výměny pneumatik a doplnění zimní výbavy vozu se přizpůsobit nižšímu dojezdu svých automobilů. Jaké jsou reálné ztráty, zjišťovala nejnovější rozsáhlá studie společnosti Recurrent.
Není žádným tajemstvím, že chladné počasí snižuje dojezd elektromobilů. Ztráta dojezdu ale není u všech modelů stejná a některá vozidla si vedou lépe než jiná také díky tomu, že dokážou teplotně připravit svou baterii na nabíjení, recyklují odpadní teplo a minimalizují ztráty dojezdu.
Během zimní sezóny 2022 až 2023 shromáždila společnost Recurrent data z 10 000 elektromobilů, aby analyzovala, jak ovlivňují mrazivé zimní teploty jejich dojezd. Po analýze 18 modelů ve Spojených státech bylo zjištěno, že průměrný pozorovaný dojezd v zimě po zohlednění reálných proměnných, byl o 30 % nižší než dojezd stejných vozidel v ideálních podmínkách.
Čtěte také: Připravte se: Těchto 7 věcí byste měli během zimy vozit ve svém autě i vy
Důvodů nižšího dojezdu v zimě je u elektromobilů několik. Nízké teploty ovlivňují chemické a fyzikální procesy, díky nimž dochází k uvolňování energie z baterie. Spotřebu také zvyšuje vytápění interiéru, které čerpá energii z vysokonapěťové baterie. Řada moderních elektromobilů je také vybavena tepelnými čerpadly, která zvyšují účinnost a snižují ztráty dojezdu.
Společnost Recurrent porovnávala pokles dojezdu, který dosahují elektromobily při takzvané ideální jízdní teplotě, kterou firma definuje jako „teplotu, při které konkrétní model zaznamenává nejvyšší průměrný dojezd“.
V grafu jsou tyto hodnoty označeny jako normální dojezd a zimní dojezd a jejich hodnoty jsou reálnější, než které udává americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA. Jak si konkrétní elektromobily stály, se můžete podívat na následujícím obrázku s grafem.
Je určitým překvapením, že nejnižší pokles dojezdu v chladném počasí zaznamenal Audi e-tron z modelového roku 2021/2022 (který obecně nemá pověst příliš úsporného vozidla), jehož zimní dojezd byl o pouhých 16 % nižší ve srovnání s jízdou v normálních teplotách. E-tron patří mezi první elektromobily s tepelným čerpadlem, které dokáží zpětně získat energii přeměnou odpadního tepla z motoru.
Naopak, Hyundai Kona Electric v zimě ujede na jedno nabití o třetinu (-34 %) kratší trasu, než v ideálních podmínkách. Poměrně malé snížení dojezdu vykazoval také Nissan Leaf z roku 2019 (v převzatém grafu je chyba u roku výroby). Vůz ztratil při teplotě 0 stupňů Celsia 23 % svého dojezdu. Současně můžeme pozorovat poměrně velký rozdíl mezi tímto a starším modelem, který byl vzhledem chybějícímu teplotnímu managementu ve srovnání s novějšími modely mnohem citlivější na změny teplot.
Ve výsledcích se také projevilo, jak dobře je postaven tepelný management Tesly. Jak Model 3, Model Y a Model X ztratily v zimě v průměru 24 % dojezdu. Připomeňme, že značka v roce 2021 uvedla na trh patentované tepelné čerpadlo, které zásadně zvyšuje jeho účinnost. Ke snížení ztrát dojezdu v zimě velkou měrou přispívá možnost i předehřátí baterie před nabíjením. Údaje Tesly také vychází z poměrně velikého vzorku. Byla použita čísla ze 4375 vozů Model Y, 4576 kusů Model 3 a 249 vozidel Model X.
Se snižujícími se teplotami musí i elektromobilisté přepnout na „zimní režim“ a kromě výměny pneumatik a doplnění zimní výbavy vozu se přizpůsobit nižšímu dojezdu svých automobilů. Jaké jsou reálné ztráty, zjišťovala nejnovější rozsáhlá studie společnosti Recurrent.
Není žádným tajemstvím, že chladné počasí snižuje dojezd elektromobilů. Ztráta dojezdu ale není u všech modelů stejná a některá vozidla si vedou lépe než jiná také díky tomu, že dokážou teplotně připravit svou baterii na nabíjení, recyklují odpadní teplo a minimalizují ztráty dojezdu.
Během zimní sezóny 2022 až 2023 shromáždila společnost Recurrent data z 10 000 elektromobilů, aby analyzovala, jak ovlivňují mrazivé zimní teploty jejich dojezd. Po analýze 18 modelů ve Spojených státech bylo zjištěno, že průměrný pozorovaný dojezd v zimě po zohlednění reálných proměnných, byl o 30 % nižší než dojezd stejných vozidel v ideálních podmínkách.
Čtěte také: Připravte se: Těchto 7 věcí byste měli během zimy vozit ve svém autě i vy
Důvodů nižšího dojezdu v zimě je u elektromobilů několik. Nízké teploty ovlivňují chemické a fyzikální procesy, díky nimž dochází k uvolňování energie z baterie. Spotřebu také zvyšuje vytápění interiéru, které čerpá energii z vysokonapěťové baterie. Řada moderních elektromobilů je také vybavena tepelnými čerpadly, která zvyšují účinnost a snižují ztráty dojezdu.
Společnost Recurrent porovnávala pokles dojezdu, který dosahují elektromobily při takzvané ideální jízdní teplotě, kterou firma definuje jako „teplotu, při které konkrétní model zaznamenává nejvyšší průměrný dojezd“.
V grafu jsou tyto hodnoty označeny jako normální dojezd a zimní dojezd a jejich hodnoty jsou reálnější, než které udává americká agentura pro ochranu životního prostředí EPA. Jak si konkrétní elektromobily stály, se můžete podívat na následujícím obrázku s grafem.
Je určitým překvapením, že nejnižší pokles dojezdu v chladném počasí zaznamenal Audi e-tron z modelového roku 2021/2022 (který obecně nemá pověst příliš úsporného vozidla), jehož zimní dojezd byl o pouhých 16 % nižší ve srovnání s jízdou v normálních teplotách. E-tron patří mezi první elektromobily s tepelným čerpadlem, které dokáží zpětně získat energii přeměnou odpadního tepla z motoru.
Naopak, Hyundai Kona Electric v zimě ujede na jedno nabití o třetinu (-34 %) kratší trasu, než v ideálních podmínkách. Poměrně malé snížení dojezdu vykazoval také Nissan Leaf z roku 2019 (v převzatém grafu je chyba u roku výroby). Vůz ztratil při teplotě 0 stupňů Celsia 23 % svého dojezdu. Současně můžeme pozorovat poměrně velký rozdíl mezi tímto a starším modelem, který byl vzhledem chybějícímu teplotnímu managementu ve srovnání s novějšími modely mnohem citlivější na změny teplot.
Ve výsledcích se také projevilo, jak dobře je postaven tepelný management Tesly. Jak Model 3, Model Y a Model X ztratily v zimě v průměru 24 % dojezdu. Připomeňme, že značka v roce 2021 uvedla na trh patentované tepelné čerpadlo, které zásadně zvyšuje jeho účinnost. Ke snížení ztrát dojezdu v zimě velkou měrou přispívá možnost i předehřátí baterie před nabíjením. Údaje Tesly také vychází z poměrně velikého vzorku. Byla použita čísla ze 4375 vozů Model Y, 4576 kusů Model 3 a 249 vozidel Model X.