10 nejrychlejších vlaků na světě, které vás svezou v roce 2023. Máte dost odvahy?
- Nejznámějšími vysokorychlostními železnicemi jsou francouzské TGV a japonský Šikansen
- Vysokorychlostní železnice od svého vzniku neustále posouvá své limity
- Jaký je v současnosti nejrychlejší vlak?

Vysokorychlostní železnice v sobě kombinuje rychlost a efektivitu. Jejím cílem a dá se říct úspěšným je konkurovat letecké dopravě především na vnitrostátních linkách nejen v ceně a době cestování, ale má nabídnout i ekologičtější alternativu.
Rozsáhlými vysokorychlostními sítěmi se v současnosti může pochlubit řada evropských zemí, jako Německo, Itálie, Francie nebo Španělsko, ale vlaky, které mohou dosahovat rychlosti přes 300 km/h úspěšně provozuje i například Čína nebo Japonsko.
Vysokorychlostní železnice se chystá i v ČR
Další rozšiřování a zdokonalování vysokorychlostní železnice bude zcela jistě pokračovat. Existuje celá řada významných projektů po celém světě a plány na vysokorychlostní železnici existují i na našem území. Snad se tedy nakonec dočkáme v příštích desetiletích i my.

Čtěte také: Vodíkové vlaky nejsou budoucností. Německo přechází na něco lepšího
Slibnou budoucnost, kdy se cestování po železnici stane ještě pohodlnější, rychlejší a pohodlnější, naznačují kromě výstavby nové infrastruktury i technologické pokroky, jako jsou například vlaky s magnetickou levitaci (Maglev). Ty se na rozdíl od klasických vlaků doslova vznáší nad tratí a rovnou u nich můžete zapomenout na jakékoli drncání.
Pojďme se podívat, jaké dnes můžeme na světových tratích potkat vysokorychlostní vlaky. A pokud máte dost odvahy a silný žaludek, můžete se jimi nechat svézt i vy.
10. Trenitalia Frecciarossa 1000
- maximální rychlost: 300 km/h
- země původu: Itálie
Frecciarossa 1000, jinak známý jako červená šipka, je vysokorychlostní vlak provozovaný italským státním železničním operátorem Trenitalia a soukromým španělským provozovatelem vysokorychlostní železnice Iryo. Byl vyvinut jako společný podnik společností Hitachi Rail Italy a Alstom.
Vlaková souprava ETR 1000 má na délku 200 metrů a skládá se z osmi nekloubových jednopatrových vozů, které pojmou až 457 cestujících. Cestovní rychlostí ETR1000 je 300 km/h, ale při testování v roce 2015 dosáhla jedna ze souprav rychlosti 389 km/h. Celkem bylo vyrobeno 50 vlakových souprav ETR 1000, ale jedna z nich byla vážně poškozena při vykolejení 6. února 2020 u Livraga na vyskorychlostní trati Milán-Boloňa.

9. Korail KTX-Sancheon
- maximální rychlost: 305 km/h
- země původu: Jižní Korea
Jihokorejský národní železniční dopravce provozuje vysokorychlostní železnici Korea Train Express, běžněji známou jako KTX, od roku 2004. V současnosti provozuje 71 vlakových souprav KTX-Sancheon od společnosti Hyundai Rotem, které jsou prvním vysokorychlostním vlakem navrženým a vyvinutým v Jižní Koreji.
KTX-Sancheon byl pojmenován podle korejského označení pro druh lososa masu, který je známý též jako třešňový losos. Kapacita soupravy je 363 cestujících a její maximální provozní rychlost je 305 km/h. Nová generace prototypu HEMU-430X dosáhla v roce 2013 rychlosti 421,4 km/h, čímž překonala předchozí korejský železniční rekord, který stanovil vlak KTX-Sancheon HSR-350x.

8. Renfe AVE 103
- maximální rychlost: 310 km/h
- země původu: Španělsko
Renfe AVE 103 je vysokorychlostní vlak, kterou španělský státní dopravce Renfe používá pro svou síť vysokorychlostní železnice AVE. Vlaky, které jsou známé také jako řada 103 nebo S103 zkonstruovala společnost Siemens.
V současnosti je v provozu na 621 km dlouhé trase Madrid-Barcelona 26 souprav, které přepraví 404 rychlostí až 310 km/h. V roce 2006 však dosáhl model S103 rekordní maximální rychlosti 403,7 km/h, čímž ustanovil španělský rychlostní rekord pro kolejová vozidla.

Čtěte také: Viděli jste nápaditější solární elektrárnu? Tahle je součástí železniční tratě
7. ONCF Al Boraq
- maximální rychlost: 320 km/h
- země původu: Maroko

První vysokorychlostní železnici na africkém kontinentu provozuje marocký národní provozovatel Office National des Chemins de Fer du Maroc (ONCF) na 323 km dlouhé trase mezi Casablancou a Tangerem. Používá přitom 12 vlakových souprav Alstom Avelia Euroduplex (jinak známých jako TGV 2n2f).
Vlakové soupravy používané na trati Al Boraq jsou dvoupodlažní a jsou složené ze dvou motorových vozů a osmi osobních vozů. Jejich přepravní kapacita je 533 cestujících a maximální provozní rychlost 320 km/h. Během předprovozního testování však vlaky dosáhly maximální rychlosti 357 km/h, což je více než dvojnásobek rychlosti dalších nejrychlejších vlaků, které v současnosti jezdí v Africe.
6. JR Šinkansen
- maximální rychlost: 320 km/h
- země původu: Japonsko
Japonský název Šinkansen v doslovném překladu znamená „nová páteřní trať“ a přestože se formálně vztahuje výlučně na označení vysokorychlostní tratě běžně se tak označují i vlaky, které po nich jezdí. Přestože je Šinkansen legendou a Japonsko bylo první zemí na světě, která vybudovala vysokorychlostní železniční trať na světě, překvapivě se dnešní vlaky nedostaly do první pětky.
První vlaky Šinkansen, které vyjely v roce 1964, a dnes jsou označovány jako řada 0, měly maximální provozní rychlost 220 km/h. Současné řady E5 a H5, které vyrábí společnosti Hitachi Rail a Kawasaki Heavy Industries dosahují maximální provozní rychlosti 320 km/h. Maximální rychlost, kterou kdy Šinkansen zaznamenal, však byla 443 km/h a dosáhl jí experimentální vůz Tókaidó Šinkansen třídy 955 „300X“ během testů v roce 1996.

Čtěte také: Revoluce v Česku. První železniční přejezd začne rozdávat pokuty
5. SNCF TGV
- maximální rychlost: 320 km/h
- země: Francie
Francouzské TGV (Train à Grande Vitesse = vysokorychlostní vlaky) jsou stejně ikonické jako japonský Šinkansen. Francie je byla průkopníkem vysokorychlostní železnice v Evropě a vlaky TGV od svého vzniku opakovaně lámou rekordy v maximální rychlosti. V roce 1981 dosáhla souprava TGV Sud-Est číslo 16 rekordní rychlosti 380 km/h. V roce 1990 zaznamenal upravený vlak TGV Atlantique 325 novou rekordní rychlost 515,3 km/h. Současný světový rekord 574,8 km/h drží od roku 2007 upravený vlak TGV POS.
V každodenním provozu dosahují modely TGV Duplex, Réseau, POS a Euroduplex, vyráběné společností Alstom a provozované francouzskými státními drahami SNCF provozních rychlostí 320 km/h. Síť SNCF TGV mimo Francii zasahuje i do Itálie, Španělska, Belgie, Lucemburska a Německa.

4. DB ICE
- maximální rychlost: 330 km/h
- země: Německo
Číslem čtyři v našem žebříčku a současně nejrychlejší evropský vysokorychlostní vlak ICE 3 neboli Intercity-Express 3. Nejde o jediný model, ale o rodinu vysokorychlostních elektrických vlaků, která zahrnuje řady 403, 406, 407 a 408 známé jako ICE 3, ICE 3M, New ICE 3 a ICE 3neo. Vyrábí je společnosti Siemens a Bombardier. Vedle německého železničního operátora Deutsche Bahn (DB) provozuje tři vícesystémové vlaky známé jako ICE International i nizozemský železniční dopravce Nederlandse Spoorwegen (NS).
Maximální rychlost vysokorychlostních železnic v Německu je sice 320 km/h, ale před své konkurenty se ICE 3 posunulo díky jedné výjimce. Na vysokorychlostní trati mezi Frankfurtem na Mohanem a Kolínem nad Rýnem smí řada 403 jezdit rychlostí 330 km/h, aby překonala zpoždění. Při zkušebních jízdách dosahovaly vlaky ICE 3 řad 403 a 406 maximální rychlosti 368 km/h.

Čtěte také: České dráhy kupují desítky elektrických lokomotiv. Kdy a kde je nasadí?
3. CR Fuxing
- maximální rychlost: 350 km/h
- země: Čína
Bronzovou příčku si vybojoval první čínský zástupce řada vysokorychlostních vlaků Fuxing, známá též jako řada CR EMU. Vyvinula ho společnost CRRC a je prvním vysokorychlostním vlakem kompletně vyrobeným v Číně bez jakékoli patentované nebo licencované technologie zahraničních výrobců kolejových vozidel.
Vlaky Fuxing, které provozuje China Railway High-speed (CRH), jsou pravděpodobně nejznámější pro své nasazení na vysokorychlostní trati mezi Pekingem a Šanghají. Jízdní doba mezi oběma městy je necelých pět hodin. Soupravy jsou však provozovány taky na dalších sedmi linkách včetně vysokorychlostního spojení s Tibetem, kde je používán upravený model Fuxing navržený pro provoz ve vysokých nadmořských výškách. Maximální provozní rychlost vlaků Fuxing je 350 km/h, ale při testech dosáhly rychlosti až 450 km/h.

2. CR Harmony
- maximální rychlost: 350 km/h
- země: Čína
Jestliže je třetí Fuxing prvním čínským rychlovlakem vyrobeným bez použití cizích technologií, pak CR Harmony byl původně postavený s využitím stávajících technologií od světových výrobců. Model CRH380B, který vychází z rodiny vysokorychlostních vlaků Siemens Velaro, je od roku 2011 je v provozu na vysokorychlostní železnici Šanghaj–Chang-čou a Šanghaj–Nanking. V případě modelu CRH380A pak dokonce existují obvinění, že byl založen na nelicencované japonské technologii Šinkansen.
Stejně jako CR Fuxing má i Harmony maximální provozní rychlost 350 km/h. Na druhou příčku ho však posunuly vyšší rekordní rychlosti při testování. Model CRH380A dosáhl při zkušební jízdě v roce 2010 rychlosti 486,1 km/h. Dalším pozoruhodným modelem je CRH380D odvozený od vlaku Bombardier Zefiro 380, který dosáhl při testu rychlosti 483 km/h, což z něj dělá nejrychlejší konvenční neupravený vysokorychlostní vlak na světě.

Čtěte také: Čína chce spojit kontinenty! Nad touhle vlakovou tratí zůstává rozum stát
1. Šanghaj Maglev
- maximální rychlost: 460 km/h
- země: Čína
Máme tu fanfáry. Absolutním vítězem je Šanghaj Maglev, známý též jako Šanghaj Transrapid, s maximální provozní rychlostí 450 km/h a průměrnou rychlostí 251 km/h. Jeho maximální rychlost při testu však byla ohromujících 501 km/h. Nutno však říct, že od ostatních kolejových vysokorychlostních vlaků se značně liší. Nejezdí po klasických kolejích, ale místo toho využívá elektromagnetickou sílu k levitaci nad dráhou. Tím eliminuje tření, což umožňuje neuvěřitelně plynulou a tichou jízdu.
Šanghaj Maglev vlastní a provozuje společnost Shanghai Maglev Transportation Development Company. Vlak pak postavily jako společný podnik německé společnosti Siemens a ThyssenKrupp. Služba zahájila komerční provoz v dubnu 2004 a jezdí na 30,5 km dlouhé trati ze stanice Longyang Road Station v Šanghaji na místní mezinárodní letiště Šanghaj Pudong. Trasa je první komerčně provozovanou vysokorychlostní maglev linkou a vlak jí zvládne ujet za necelých osm minut.

Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.