I když se jedná o jeden z nejzávažnějších a nejnebezpečnějších dopravních přestupků, každý rok řeší Policie ČR nespočet neoprávněných vjezdů na železniční přejezd. Mnoho takových případů navíc končí fatálně. V boji za větší bezpečnost nyní uvádí Správa železnic první automatizovaný systém pro kontrolu přestupků.
Hlídací systém na železničním přejezdu funguje na principu podobném radarovým kontrolám. Minulý rok prošel zkušebním provozem a od prvního ledna letošního roku začne v plném provozu fungovat v první vytipované lokalitě. Tou se stal přejezd ve Vedryni u Třince. I když je místní přejezd vybavený jak výstražnými světly, tak závorami, dochází zde často k nerespektování zákazu přejezdu.
Na hříšníky budou dohlížet inteligentní kamery. Ty zaregistrují spuštění výstražného systému a začnou snímat registrační značky hříšníků. Pokud se systém uvede do chodu v průběhu přejezdu vozidla, nemusí řidič ihned panikařit, že mu přijde pokuta. Systém má nastavenou čekací dobu na bezpečnou reakci řidiče, teprve poté mu započne aktivní snímání. Sesbíraná data putují přes Centrální místo služeb rovnou do rukou Policie ČR.
Čtěte také: Řidiči, mějte se na pozoru. Jaké vám hrozí největší pokuty v roce 2023 a za co?
Důležité je i třídění dat. Mnoho přestupků při přejezdu železnice konají i profesní řidiči s kamiony. Jejich šetření ovšem nespadá na magistrát s rozšířenou působností, ale na dopravní inspektorát. Systém se osvědčil i za nepříznivých podmínek, například v mlze nebo při hustém sněžení. Pokutě se nevyhnou ani zahraniční hříšníci. Systém je od začátku nastavený tak, aby umožnil kompletní komunikaci s existujícími systémy veřejné správy.
Nyní bude probíhat analýza ostrého nasazení na tomto prvním místě. Po ročním testování se ale očekává pozitivní výsledek. Policie i Správa železnic budou chtít automatizovaný systém brzy nasadit i na další nebezpečná místa. Řidiči by si tak měli dát mnohem větší pozor nejen na projíždějící vlakové soupravy, ale i na správné přejíždění křížení silniční komunikace s kolejovou dráhou.
I když se jedná o jeden z nejzávažnějších a nejnebezpečnějších dopravních přestupků, každý rok řeší Policie ČR nespočet neoprávněných vjezdů na železniční přejezd. Mnoho takových případů navíc končí fatálně. V boji za větší bezpečnost nyní uvádí Správa železnic první automatizovaný systém pro kontrolu přestupků.
Hlídací systém na železničním přejezdu funguje na principu podobném radarovým kontrolám. Minulý rok prošel zkušebním provozem a od prvního ledna letošního roku začne v plném provozu fungovat v první vytipované lokalitě. Tou se stal přejezd ve Vedryni u Třince. I když je místní přejezd vybavený jak výstražnými světly, tak závorami, dochází zde často k nerespektování zákazu přejezdu.
Na hříšníky budou dohlížet inteligentní kamery. Ty zaregistrují spuštění výstražného systému a začnou snímat registrační značky hříšníků. Pokud se systém uvede do chodu v průběhu přejezdu vozidla, nemusí řidič ihned panikařit, že mu přijde pokuta. Systém má nastavenou čekací dobu na bezpečnou reakci řidiče, teprve poté mu započne aktivní snímání. Sesbíraná data putují přes Centrální místo služeb rovnou do rukou Policie ČR.
Čtěte také: Řidiči, mějte se na pozoru. Jaké vám hrozí největší pokuty v roce 2023 a za co?
Důležité je i třídění dat. Mnoho přestupků při přejezdu železnice konají i profesní řidiči s kamiony. Jejich šetření ovšem nespadá na magistrát s rozšířenou působností, ale na dopravní inspektorát. Systém se osvědčil i za nepříznivých podmínek, například v mlze nebo při hustém sněžení. Pokutě se nevyhnou ani zahraniční hříšníci. Systém je od začátku nastavený tak, aby umožnil kompletní komunikaci s existujícími systémy veřejné správy.
Nyní bude probíhat analýza ostrého nasazení na tomto prvním místě. Po ročním testování se ale očekává pozitivní výsledek. Policie i Správa železnic budou chtít automatizovaný systém brzy nasadit i na další nebezpečná místa. Řidiči by si tak měli dát mnohem větší pozor nejen na projíždějící vlakové soupravy, ale i na správné přejíždění křížení silniční komunikace s kolejovou dráhou.