Podle aktuálně platných pravidel bude muset mít každé nové auto prodané ve Velké Británii od roku 2030 nulové emise. Tento ambiciózní cíl si vládní úředníci stanovili již v roce 2020, ale několik britských médií uvádí, že úřad premiéra pravděpodobně termín odloží až na rok 2035.
I když tento krok ještě nebyl potvrzen, píše agentura BBC, je odložení zákazu nových aut se spalovacím motorem o 5 let jednou ze sedmi politických změn, které oznámí premiér Rishi Sunak v nadcházejících dnech. Očekává se, že na základě stejného oznámení bude zmírněn plán na postupné vyřazování plynových kotlů do roku 2035 a premiér Sunak ujišťuje občany Velké Británie, že jeho vláda neschválí nové daně, které by zvýšily ceny letenek, nepřijme zákony týkající se změn ve stravování nebo pravidel spolujízdy.
„V minulých letech nebyli politici, pokud jde o náklady a nutné kompromisy, ke svým voličům upřímní. Místo toho vždy volili snazší cestu a říkali, že lidé mohou mít všechno. Náš realismus ale neznamená ztrátu ambicí nebo opuštění přijatých závazků,“ řekl Sunak.
Čtěte také: 258 míst. Tohle je největší nabíjecí stanice pro elektromobily na světě
Některé z automobilek, které na splnění požadavku vlády vynaložily značné finanční prostředky, ale zprávu kritizují. Například Lisa Brankin, která je ředitelkou britské pobočky Fordu, řekla deníku Evening Standard: „Potřebujeme, aby se politika zaměřila na posílení trhu s elektromobily v krátkodobém horizontu a na podporu spotřebitelů. Velkou podporu ale zatím nepociťujeme. Infrastruktura je nevyzrálá, tarify nejasné a životní náklady jsou velmi vysoké.“ Také další průmysloví hráči se obávají, že odložení zákazu automobilů se spalovacím pohonem způsobí kolaps prodeje elektromobilů.
Na druhou stranu, někteří členové britské vlády s navrhovaným zpožděním souhlasí. „Mějme na paměti, že stanovené cíle nejsou svěrací kazajkou a že nezachráníme planetu, když necháme zbankrotovat britské občany,“ říká ministryně vnitra Suella Braverman.
Jedním z dalších bodů, nad kterými visí ve vzduchu otazník, je budoucnost hybridních modelů. Ve Velké Británii se dle současně platných pravidel smějí prodávat elektrifikovaná auta, která se ale technicky zásadně liší od skutečných „stoprocentně“ bateriových elektromobilů, do roku 2035, pokud tyto modely budou schopné ujet „značnou“ vzdálenost na bateriový pohon, uvádí britský časopis What Car?
Problém je ale v tom, že nikdy nezazněla definice termínu „značná“ vzdálenost. Nikdo tedy neví, hovoříme-li o 20, 50 nebo 100 kilometrech. Bez ohledu na to, pokud Velká Británie odloží svůj zákaz nových spalovacích vozů, prodlouží se o pět let také prodej hybridních modelů, co by znamenalo, že hybridní vozidla budou moci být používána až do roku 2040.
Pokud jsou naše informace správné, vystoupí britský premiér se svým oznámením 22. září 2023.
Podle aktuálně platných pravidel bude muset mít každé nové auto prodané ve Velké Británii od roku 2030 nulové emise. Tento ambiciózní cíl si vládní úředníci stanovili již v roce 2020, ale několik britských médií uvádí, že úřad premiéra pravděpodobně termín odloží až na rok 2035.
I když tento krok ještě nebyl potvrzen, píše agentura BBC, je odložení zákazu nových aut se spalovacím motorem o 5 let jednou ze sedmi politických změn, které oznámí premiér Rishi Sunak v nadcházejících dnech. Očekává se, že na základě stejného oznámení bude zmírněn plán na postupné vyřazování plynových kotlů do roku 2035 a premiér Sunak ujišťuje občany Velké Británie, že jeho vláda neschválí nové daně, které by zvýšily ceny letenek, nepřijme zákony týkající se změn ve stravování nebo pravidel spolujízdy.
„V minulých letech nebyli politici, pokud jde o náklady a nutné kompromisy, ke svým voličům upřímní. Místo toho vždy volili snazší cestu a říkali, že lidé mohou mít všechno. Náš realismus ale neznamená ztrátu ambicí nebo opuštění přijatých závazků,“ řekl Sunak.
Čtěte také: 258 míst. Tohle je největší nabíjecí stanice pro elektromobily na světě
Některé z automobilek, které na splnění požadavku vlády vynaložily značné finanční prostředky, ale zprávu kritizují. Například Lisa Brankin, která je ředitelkou britské pobočky Fordu, řekla deníku Evening Standard: „Potřebujeme, aby se politika zaměřila na posílení trhu s elektromobily v krátkodobém horizontu a na podporu spotřebitelů. Velkou podporu ale zatím nepociťujeme. Infrastruktura je nevyzrálá, tarify nejasné a životní náklady jsou velmi vysoké.“ Také další průmysloví hráči se obávají, že odložení zákazu automobilů se spalovacím pohonem způsobí kolaps prodeje elektromobilů.
Na druhou stranu, někteří členové britské vlády s navrhovaným zpožděním souhlasí. „Mějme na paměti, že stanovené cíle nejsou svěrací kazajkou a že nezachráníme planetu, když necháme zbankrotovat britské občany,“ říká ministryně vnitra Suella Braverman.
Jedním z dalších bodů, nad kterými visí ve vzduchu otazník, je budoucnost hybridních modelů. Ve Velké Británii se dle současně platných pravidel smějí prodávat elektrifikovaná auta, která se ale technicky zásadně liší od skutečných „stoprocentně“ bateriových elektromobilů, do roku 2035, pokud tyto modely budou schopné ujet „značnou“ vzdálenost na bateriový pohon, uvádí britský časopis What Car?
Problém je ale v tom, že nikdy nezazněla definice termínu „značná“ vzdálenost. Nikdo tedy neví, hovoříme-li o 20, 50 nebo 100 kilometrech. Bez ohledu na to, pokud Velká Británie odloží svůj zákaz nových spalovacích vozů, prodlouží se o pět let také prodej hybridních modelů, co by znamenalo, že hybridní vozidla budou moci být používána až do roku 2040.
Pokud jsou naše informace správné, vystoupí britský premiér se svým oznámením 22. září 2023.