EU zavádí nové bezpečnostní standardy (General Safety Regulation, zkráceně GSR – pozn. redakce), které jsou povinné pro všechny nové osobní automobily prodávané v Evropě, tedy včetně těch provozovaných v České republice. Od 7. července 2024 vejde v platnost nové nařízení, které může mít zásadní dopad na bezpečnost na silnicích. Ale otázkou je, zda to bude v dobrém, či špatném.
Už jsme si zvykli na to, že součástí povinné výbavy auta je následující: autolékárnička, výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro řidiče. Od roku 2024 se sice nemění její složení, nicméně mění se pravidla pro výrobce aut, kteří budou muset do svých vozů zabudovat nové bezpečnostní systémy. Zaplatí za to nejspíše zákazník v podobě vyšší pořizovací ceny auta.
A o co konkrétně jde? Zaprvé je to aktivní asistent hlídání jízdních pruhů, který bude mít za úkol opravdu udržet za každou cenu vaše auto v jízdních pruzích a bude se s vámi klidně přetahovat, dokud nedáte blinkr.
Úředníci z EU si to sice pěkně namalovali, jenže reálně to nemusí být vždy jen k užitku. Představte si takovou jízdu zatáčkou, kterou bude bezpečnější projet přes čáru, než se striktně držet v pruhu. Nebo v případě oprav silnic, kde jsou čáry často i špatně nalepené, či přejeté a auto je nemusí správně přečíst, takže bude na průšvih zaděláno.
Čtěte také: Těchto 5 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy
Zadruhé půjde o systém, který vás (řidiče) bude okamžitě upozorňovat při překročení povolené rychlosti. Má být využito různých kamer v kombinaci s GPS systémem, aby se zjistilo, jaká je v daném úseku maximální povolená rychlost.
Jenže co naplat, že dnešní systémy stále v této disciplíně chybují, když neumí správně přečíst značky a zjistit, kdy se například křižovatkou vyruší. Nebo pokud přes jiné auto, či překážku nejsou kamerovým systémem, na rozdíl od řidiče, vidět. Naštěstí zde by nemělo jít o takové ohrožení bezpečnosti posádky (leč otravné to samozřejmě bude), jako v případě asistenta pro „držení“ vozidla v pruhu.
To je samozřejmě otázka, kterou nelze jednoznačně zodpovědět. Každopádně nové technologie mohou pomáhat ke zvýšení bezpečnosti na silnicích, jen se musejí využívat správným způsobem. Takže správná otázka by podle nás měla znít, jestli je dobré, aby všechny nové vozy musely mít povinně některé věci, které nemusí fungovat stoprocentně?
Tak, jak fungují v současnosti uvedené asistenční systémy pro hlídání jízdních pruhů a také upozornění na překročení povolené rychlosti, není prostě ideální a přinejmenším to může být pro řidiče velice otravné. A to může mít bohužel přesně opačný efekt na snížení bezpečnosti. Představte si, že budete muset pokaždé tyto nové systémy u svého auta před jízdou (ale někdy, když zapomenete, tak až během jízdy) ručně vypínat, pokud vás budou jen rozptylovat?
Nucení ze strany EU není podle nás zrovna nejlepším nápadem, protože může klidně dojít k tomu, že lidé budou raději jezdit ve starších autech, které jsou celkově méně bezpečné (s ohledem například na airbagy, systém eCall, apod.). Takže se pak může stát, že někteří lidé zaplatí svým životem jen kvůli tomu, že vlastně neměli v dnešní době moc na výběr. Co si o tom myslíte vy? Napište nám do diskuze pod článkem!
EU zavádí nové bezpečnostní standardy (General Safety Regulation, zkráceně GSR – pozn. redakce), které jsou povinné pro všechny nové osobní automobily prodávané v Evropě, tedy včetně těch provozovaných v České republice. Od 7. července 2024 vejde v platnost nové nařízení, které může mít zásadní dopad na bezpečnost na silnicích. Ale otázkou je, zda to bude v dobrém, či špatném.
Už jsme si zvykli na to, že součástí povinné výbavy auta je následující: autolékárnička, výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro řidiče. Od roku 2024 se sice nemění její složení, nicméně mění se pravidla pro výrobce aut, kteří budou muset do svých vozů zabudovat nové bezpečnostní systémy. Zaplatí za to nejspíše zákazník v podobě vyšší pořizovací ceny auta.
A o co konkrétně jde? Zaprvé je to aktivní asistent hlídání jízdních pruhů, který bude mít za úkol opravdu udržet za každou cenu vaše auto v jízdních pruzích a bude se s vámi klidně přetahovat, dokud nedáte blinkr.
Úředníci z EU si to sice pěkně namalovali, jenže reálně to nemusí být vždy jen k užitku. Představte si takovou jízdu zatáčkou, kterou bude bezpečnější projet přes čáru, než se striktně držet v pruhu. Nebo v případě oprav silnic, kde jsou čáry často i špatně nalepené, či přejeté a auto je nemusí správně přečíst, takže bude na průšvih zaděláno.
Čtěte také: Těchto 5 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy
Zadruhé půjde o systém, který vás (řidiče) bude okamžitě upozorňovat při překročení povolené rychlosti. Má být využito různých kamer v kombinaci s GPS systémem, aby se zjistilo, jaká je v daném úseku maximální povolená rychlost.
Jenže co naplat, že dnešní systémy stále v této disciplíně chybují, když neumí správně přečíst značky a zjistit, kdy se například křižovatkou vyruší. Nebo pokud přes jiné auto, či překážku nejsou kamerovým systémem, na rozdíl od řidiče, vidět. Naštěstí zde by nemělo jít o takové ohrožení bezpečnosti posádky (leč otravné to samozřejmě bude), jako v případě asistenta pro „držení“ vozidla v pruhu.
To je samozřejmě otázka, kterou nelze jednoznačně zodpovědět. Každopádně nové technologie mohou pomáhat ke zvýšení bezpečnosti na silnicích, jen se musejí využívat správným způsobem. Takže správná otázka by podle nás měla znít, jestli je dobré, aby všechny nové vozy musely mít povinně některé věci, které nemusí fungovat stoprocentně?
Tak, jak fungují v současnosti uvedené asistenční systémy pro hlídání jízdních pruhů a také upozornění na překročení povolené rychlosti, není prostě ideální a přinejmenším to může být pro řidiče velice otravné. A to může mít bohužel přesně opačný efekt na snížení bezpečnosti. Představte si, že budete muset pokaždé tyto nové systémy u svého auta před jízdou (ale někdy, když zapomenete, tak až během jízdy) ručně vypínat, pokud vás budou jen rozptylovat?
Nucení ze strany EU není podle nás zrovna nejlepším nápadem, protože může klidně dojít k tomu, že lidé budou raději jezdit ve starších autech, které jsou celkově méně bezpečné (s ohledem například na airbagy, systém eCall, apod.). Takže se pak může stát, že někteří lidé zaplatí svým životem jen kvůli tomu, že vlastně neměli v dnešní době moc na výběr. Co si o tom myslíte vy? Napište nám do diskuze pod článkem!