Ostrava se rozhodla bojovat s nebezpečnými a bezohlednými řidiči elektrokol a elektrokoloběžek v historickém centru města po svém. Zavedla nové dopravní značení, které těmto dopravním prostředkům s přídavným pohonem zakazuje vjezd. Do pěší zóny tak mohou jen kola a koloběžky bez motoru.
S informací přišel server msstavby.cz, který zveřejnil fotky od čtenáře. Jak si můžete na následujících snímcích všimnout, město Ostrava vyměnilo původní cedule pro pěší zóny novou verzí, ve které je 24 hodin povolený vjezd pouze cyklistům bez přídavného motoru. Důvodem je prý ochrana bezpečnosti chodců.
„Stěžejním problémem je neukázněný pohyb uživatelů jízdních kol vybavených motorovým pohonem, kteří se pohybují v pěší zóně velmi neukázněně. Zejména v pěší zóně vzhledem k menší konstrukci těchto typů jízdních kol využívají jejich uživatelé k pohybu velmi frekventované chodníkové části s hladkým povrchem, kde dochází i vlivem jejich vyšší rychlosti k velmi nebezpečným dopravním situacím, které ohrožují bezpečnost chodců a jejich zdraví. Problematický je též dozor a kontrola max. výkonu jízdních kol a dodržování jejich max. povolené rychlosti,“ píše město Ostrava ve veřejné vyhlášce.
Čtěte také: Šílený, ale funkční způsob, jak zabránit elektrokoloběžkám v jízdě po chodníku? Rozhodně!
Úřad dále tvrdí, že lidé odstavují tyto dopravní prostředky na nevhodných místech, například na chodnících, kde mohou překážet chodcům, nebo například před obchody, či restauracemi. Paradoxní přitom je, že v Ostravě nejsou sdílená elektrokola, ale jen sdílené elektrokoloběžky (Bolt, Lime), kterých se zřejmě tento problém týká. A jejich provozovatel už je z důvodu vyšší bezpečnost omezil rychlostně na max. 15 km/h, ačkoliv elektrokola a elektrokoloběžky smí ze zákona jezdit až 25 km/h.
Nicméně město se rozhodlo vyřešit situaci po svém a než, aby například kontrolovalo a pokutovalo řidiče nepovolených rychlejších elektrokol (některé opravdu dovedou jezdit i přes 100 km/h a mohou být nebezpečné – pozn. redakce) a elektrokoloběžek, či pokusilo se o nějakou vzdělávací kampaň „jak jezdit bezpečně na elektrokole/elektrokoloběžce”, tak zakázalo vjezd raději rovnou všem. A odvolává se na to, že je prý složité to na místě nějak řešit.
Rozhodnutí města Ostrava samozřejmě pomůže zvýšit ochranu chodců, nicméně jde naprosto proti trendu podporovat bezemisní mikromobilitu a zajistit lidem čistší město. Aby pak nemuseli jezdit autem, ale třeba právě na elektrokole, aniž by se po cestě dokonale zpotili jako při jízdě na klasickém kole, které zde nikomu (možná alespoň prozatím) nevadí.
Ostrava se rozhodla bojovat s nebezpečnými a bezohlednými řidiči elektrokol a elektrokoloběžek v historickém centru města po svém. Zavedla nové dopravní značení, které těmto dopravním prostředkům s přídavným pohonem zakazuje vjezd. Do pěší zóny tak mohou jen kola a koloběžky bez motoru.
S informací přišel server msstavby.cz, který zveřejnil fotky od čtenáře. Jak si můžete na následujících snímcích všimnout, město Ostrava vyměnilo původní cedule pro pěší zóny novou verzí, ve které je 24 hodin povolený vjezd pouze cyklistům bez přídavného motoru. Důvodem je prý ochrana bezpečnosti chodců.
„Stěžejním problémem je neukázněný pohyb uživatelů jízdních kol vybavených motorovým pohonem, kteří se pohybují v pěší zóně velmi neukázněně. Zejména v pěší zóně vzhledem k menší konstrukci těchto typů jízdních kol využívají jejich uživatelé k pohybu velmi frekventované chodníkové části s hladkým povrchem, kde dochází i vlivem jejich vyšší rychlosti k velmi nebezpečným dopravním situacím, které ohrožují bezpečnost chodců a jejich zdraví. Problematický je též dozor a kontrola max. výkonu jízdních kol a dodržování jejich max. povolené rychlosti,“ píše město Ostrava ve veřejné vyhlášce.
Čtěte také: Šílený, ale funkční způsob, jak zabránit elektrokoloběžkám v jízdě po chodníku? Rozhodně!
Úřad dále tvrdí, že lidé odstavují tyto dopravní prostředky na nevhodných místech, například na chodnících, kde mohou překážet chodcům, nebo například před obchody, či restauracemi. Paradoxní přitom je, že v Ostravě nejsou sdílená elektrokola, ale jen sdílené elektrokoloběžky (Bolt, Lime), kterých se zřejmě tento problém týká. A jejich provozovatel už je z důvodu vyšší bezpečnost omezil rychlostně na max. 15 km/h, ačkoliv elektrokola a elektrokoloběžky smí ze zákona jezdit až 25 km/h.
Nicméně město se rozhodlo vyřešit situaci po svém a než, aby například kontrolovalo a pokutovalo řidiče nepovolených rychlejších elektrokol (některé opravdu dovedou jezdit i přes 100 km/h a mohou být nebezpečné – pozn. redakce) a elektrokoloběžek, či pokusilo se o nějakou vzdělávací kampaň „jak jezdit bezpečně na elektrokole/elektrokoloběžce”, tak zakázalo vjezd raději rovnou všem. A odvolává se na to, že je prý složité to na místě nějak řešit.
Rozhodnutí města Ostrava samozřejmě pomůže zvýšit ochranu chodců, nicméně jde naprosto proti trendu podporovat bezemisní mikromobilitu a zajistit lidem čistší město. Aby pak nemuseli jezdit autem, ale třeba právě na elektrokole, aniž by se po cestě dokonale zpotili jako při jízdě na klasickém kole, které zde nikomu (možná alespoň prozatím) nevadí.