Více než 90 % lidí žijících v USA lze v současnosti oslovit prostřednictvím AM rádia. To by se mohlo změnit v případě, pokud by toto pásmo opustilo více výrobců.
Několik bývalých federálních úředníků zabývajících se bezpečností a krizovými situacemi napsalo ministru dopravy USA Pete Buttigiegovi varování před možnými důsledky odstraňování AM rádia v nových autech. Upozorňují, že zrušením tohoto vlnového rozsahu by mohli být řidiči v době místní nebo celostátní krize zcela bez informací.
Nové automobily a zejména elektromobily začaly během posledního desetiletí postupně vyřazovat rozhlasové přijímače pracující v rozsahu krátkých, středních nebo dlouhých vlnových délek. Především se jedná o evropské značky, které jako důvod odstranění AM rádia uvádějí zhoršenou kvalitu zvuku.
Při uvedení letošního modelu Ford F-150 Lightning někteří zjistili, že také tato americká automobilka vyřadila z rádia daného vozu pásmo AM. To by ale mohlo majitele nových vozidel vystavit v krizových situacích riziku ztráty informací, vysílaných v nouzovém režimu. Co tedy bude dál?
Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy
Vzhledem k nízkým nákladům a dlouhému dosahu je více než 90 % populace USA údajně dosažitelných pouhými 75 stanicemi vysílajícími v pásmu AM a vybavenými záložními generátory pro případ přerušení dodávek energie. Bývalí státní úředníci se v souvislosti s novými trendy obávají, že občané jednoho dne nebudou schopni toto vysílání přijímat. „Pokud bude situace pokračovat, může to znamenat vážnou hrozbu pro budoucí reakce na živelné katastrofy a při zajišťování pomoci v místním, státním i federálním měřítku,“ varuje dopis.
„Když selže všechno ostatní, jsou rozhlasové stanice často poslední komunikační linkou, kterou občané mají,“ dodává Craig Fugate, bývalý šéf FEMA a jeden ze signatářů. „AM rádio bylo opakovaně testováno během těch nejničivějších přírodních katastrofách a vždy se osvědčilo,“ dodává Antwane Johnson, současný úředník FEMA (Federal Emergency Management Agency je americká agentura, původně zřízená prezidentským exekutivním nařízením č. 12127 prezidenta Jimmyho Cartera z července roku 1978. Jejím úkolem je řešení krizových situací – pozn. redakce).
AM rádia naštěstí nejsou na pokraji vyhynutí. U řady elektromobilů jsou stále ve standardním vybavení vozu. Pro příklad jmenujme Hyundai Ioniq 5, Toyotu BZ4X a Chevy Bolt. A pro řadu zákazníků, kteří si pořizují nový vůz bez ohledu na pohon, je AM rádio jednou z nutností.
Více než 90 % lidí žijících v USA lze v současnosti oslovit prostřednictvím AM rádia. To by se mohlo změnit v případě, pokud by toto pásmo opustilo více výrobců.
Několik bývalých federálních úředníků zabývajících se bezpečností a krizovými situacemi napsalo ministru dopravy USA Pete Buttigiegovi varování před možnými důsledky odstraňování AM rádia v nových autech. Upozorňují, že zrušením tohoto vlnového rozsahu by mohli být řidiči v době místní nebo celostátní krize zcela bez informací.
Nové automobily a zejména elektromobily začaly během posledního desetiletí postupně vyřazovat rozhlasové přijímače pracující v rozsahu krátkých, středních nebo dlouhých vlnových délek. Především se jedná o evropské značky, které jako důvod odstranění AM rádia uvádějí zhoršenou kvalitu zvuku.
Při uvedení letošního modelu Ford F-150 Lightning někteří zjistili, že také tato americká automobilka vyřadila z rádia daného vozu pásmo AM. To by ale mohlo majitele nových vozidel vystavit v krizových situacích riziku ztráty informací, vysílaných v nouzovém režimu. Co tedy bude dál?
Čtěte také: Těchto 10 věcí vozte v autě, ačkoliv nejsou součástí povinné výbavy
Vzhledem k nízkým nákladům a dlouhému dosahu je více než 90 % populace USA údajně dosažitelných pouhými 75 stanicemi vysílajícími v pásmu AM a vybavenými záložními generátory pro případ přerušení dodávek energie. Bývalí státní úředníci se v souvislosti s novými trendy obávají, že občané jednoho dne nebudou schopni toto vysílání přijímat. „Pokud bude situace pokračovat, může to znamenat vážnou hrozbu pro budoucí reakce na živelné katastrofy a při zajišťování pomoci v místním, státním i federálním měřítku,“ varuje dopis.
„Když selže všechno ostatní, jsou rozhlasové stanice často poslední komunikační linkou, kterou občané mají,“ dodává Craig Fugate, bývalý šéf FEMA a jeden ze signatářů. „AM rádio bylo opakovaně testováno během těch nejničivějších přírodních katastrofách a vždy se osvědčilo,“ dodává Antwane Johnson, současný úředník FEMA (Federal Emergency Management Agency je americká agentura, původně zřízená prezidentským exekutivním nařízením č. 12127 prezidenta Jimmyho Cartera z července roku 1978. Jejím úkolem je řešení krizových situací – pozn. redakce).
AM rádia naštěstí nejsou na pokraji vyhynutí. U řady elektromobilů jsou stále ve standardním vybavení vozu. Pro příklad jmenujme Hyundai Ioniq 5, Toyotu BZ4X a Chevy Bolt. A pro řadu zákazníků, kteří si pořizují nový vůz bez ohledu na pohon, je AM rádio jednou z nutností.