Ford výrazně zrychlí nabíjení elektrických aut. Má už na to i patent

  • Americká automobilka by mohla přejít z 400 V na 800 V
  • Ukazuje to patent vícenapěťového systému, který Ford podal
  • Ten zahrnuje i dvě samostatná bateriová pole
Elektrický Ford F-150

Elektrický Ford F-150

Automobilka Ford patří mezi hlavní výrobce elektromobilů s 400V architekturou. Nikdy přitom neoznámil, že by jako například Hyundai plánoval nabídnout elektrické modely s 800V architekturou, která umožňuje rychlejší nabíjení a vyšší výkon. Přesto se zdá, že by to nemusela být až tak vzdálená budoucnost. Podle patentu, který Ford podal už před čtyřmi roky, pracuje na vícenapěťovém systému schopném pracovat na 800 V alespoň během nabíjení.

Zkrácení doby nabíjení

Skutečnost, že Ford své řešení nazývá „multi-voltage“ a že v patentu definuje dvě samostatné podmínky nabíjení, naznačuje, že by nemuselo jít o zcela novou čistou 800V architekturu. Je spíše možné, že automobilka hledá způsob, jak zvýšit napětí pro urychlení DC rychlého nabíjení.

Faktem je, že současné elektrické Fordy nejsou co do rychlosti nabíjení zrovna přeborníky v rychlosti nabíjení. Například Ford Mustang Mach-E se standardní 70kWh baterií podporuje nabíjení stejnosměrným výkonem až 110 kW. V případě modelu s prodlouženým dojezdem s baterií o kapacitě 91 kWh podporuje stejně jako Ford F-150 Lightning nabíjecí výkon až 150 kW. Z 20 na 80 procent se tak nabije na dostatečně výkonné rychlonabíječce za 30 minut.

Jeden z přímých rivalů Mach-E, 800voltový Hyundai Ioniq 5, dosahuje po připojení k dostatečně výkonné stejnosměrné rychlonabíječce výkonu asi 240 kW a z 10 na 80 procent se dostane za méně než 20 minut. 900voltový sedan Lucid Air, který má nejvyšší napětí ze všech dnes prodávaných elektromobilů, se s maximálním výkonem 300 kW nabije z 20 na 80 procent za přibližně čtvrthodinu.

Elektrický Ford Mustang Mach-E

Elektrický Ford Mustang Mach-E


Čtěte také: Ford a GM mají společného nepřítele, čínské BYD. Zvažují „nutnou“ spolupráci


Pomůže i rozdělená baterie

Patent také zmiňuje dvě samostatná bateriová pole, která by byla nabíjena vícenapěťovým nabíjecím systémem. Podobné řešení používá automobilka GM u svého elektrické modelu Hummer EV. V podstatě se jedná o dvě samostatné 400V baterie, které jsou za normálního provozu zapojeny paralelně a při nabíjení do série, aby se napětí zvýšilo na 800 V.

Kdy se dočkáme vylepšených Fordů?

Vzhledem k tomu, že patent byl podán už před čtyřmi lety, může být nasazení nové technologie doslova za rohem. Vzhledem k tomu, že se nejedná o čistě 800V architekturu, je také docela dobře možné, že ji bude možné implementovat i dostávajících modelů. Pak bychom se mohli dočkat vylepšeného Mach-E nebo F-150 Lightning s rychlejším nabíjením.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Ford výrazně zrychlí nabíjení elektrických aut. Má už na to i patent

  • Americká automobilka by mohla přejít z 400 V na 800 V
  • Ukazuje to patent vícenapěťového systému, který Ford podal
  • Ten zahrnuje i dvě samostatná bateriová pole
Elektrický Ford F-150

Elektrický Ford F-150

Automobilka Ford patří mezi hlavní výrobce elektromobilů s 400V architekturou. Nikdy přitom neoznámil, že by jako například Hyundai plánoval nabídnout elektrické modely s 800V architekturou, která umožňuje rychlejší nabíjení a vyšší výkon. Přesto se zdá, že by to nemusela být až tak vzdálená budoucnost. Podle patentu, který Ford podal už před čtyřmi roky, pracuje na vícenapěťovém systému schopném pracovat na 800 V alespoň během nabíjení.

Zkrácení doby nabíjení

Skutečnost, že Ford své řešení nazývá „multi-voltage“ a že v patentu definuje dvě samostatné podmínky nabíjení, naznačuje, že by nemuselo jít o zcela novou čistou 800V architekturu. Je spíše možné, že automobilka hledá způsob, jak zvýšit napětí pro urychlení DC rychlého nabíjení.

Faktem je, že současné elektrické Fordy nejsou co do rychlosti nabíjení zrovna přeborníky v rychlosti nabíjení. Například Ford Mustang Mach-E se standardní 70kWh baterií podporuje nabíjení stejnosměrným výkonem až 110 kW. V případě modelu s prodlouženým dojezdem s baterií o kapacitě 91 kWh podporuje stejně jako Ford F-150 Lightning nabíjecí výkon až 150 kW. Z 20 na 80 procent se tak nabije na dostatečně výkonné rychlonabíječce za 30 minut.

Jeden z přímých rivalů Mach-E, 800voltový Hyundai Ioniq 5, dosahuje po připojení k dostatečně výkonné stejnosměrné rychlonabíječce výkonu asi 240 kW a z 10 na 80 procent se dostane za méně než 20 minut. 900voltový sedan Lucid Air, který má nejvyšší napětí ze všech dnes prodávaných elektromobilů, se s maximálním výkonem 300 kW nabije z 20 na 80 procent za přibližně čtvrthodinu.

Elektrický Ford Mustang Mach-E

Elektrický Ford Mustang Mach-E


Čtěte také: Ford a GM mají společného nepřítele, čínské BYD. Zvažují „nutnou“ spolupráci


Pomůže i rozdělená baterie

Patent také zmiňuje dvě samostatná bateriová pole, která by byla nabíjena vícenapěťovým nabíjecím systémem. Podobné řešení používá automobilka GM u svého elektrické modelu Hummer EV. V podstatě se jedná o dvě samostatné 400V baterie, které jsou za normálního provozu zapojeny paralelně a při nabíjení do série, aby se napětí zvýšilo na 800 V.

Kdy se dočkáme vylepšených Fordů?

Vzhledem k tomu, že patent byl podán už před čtyřmi lety, může být nasazení nové technologie doslova za rohem. Vzhledem k tomu, že se nejedná o čistě 800V architekturu, je také docela dobře možné, že ji bude možné implementovat i dostávajících modelů. Pak bychom se mohli dočkat vylepšeného Mach-E nebo F-150 Lightning s rychlejším nabíjením.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."