Ford a GM mají společného nepřítele, čínské BYD. Zvažují „nutnou“ spolupráci
- Automobilky Ford a General Motors plánují spolupráci
- Cílem je snížit náklady na výrobu elektromobilů
- Americké značky čelí silnému tlaku čínských výrobců

Generální ředitelé amerických automobilek Ford a General Motors ve čtvrtek uvedli, že záloží partnerství s cílem snížit náklady na výrobu elektrických vozidel. Důvodem je ofenzíva čínské konkurence na evropských i severoamerických trzích.
Amerika hledá recept na čínskou ofenzívu
„Pokud existuje možnost spolupráce s ostatními značkami, zejména na vývoji efektivnějších technologií elektromobilů, budeme ji všemi silami podporovat,“ řekla generální ředitelka GM Mary Barra investorům na konferenci sponzorované přední analytickou společností Wolfe Research. Generální ředitel Fordu Jim Farley otevřel dveře ke spolupráci s dalšími výrobci automobilů týkající se snížení nákladů na výrobu baterií pro elektromobily již ve čtvrtek během samostatné prezentace.
Detroitské společnosti a další západní automobilky čelí rostoucímu tlaku ze strany automobilky BYD a dalších nízkonákladových čínských výrobců, kteří zrychlují vývoz vozidel do Evropy, Latinské Ameriky a Jihovýchodní Asie. Společnost BYD aktuálně zvažuje vybudování montážního závodu v Mexiku, který by mohl být základnou pro přepravu elektromobilů do Spojených států.
Ford předpokládá, že v letošním roce ztratí na výrobě elektromobilů 5 až 5,5 miliardy dolarů. Společnost vytvořila specializovaný tým „skunk works“, jehož úkolem je návrh malého elektromobilu, který by mohl konkurovat modelu Seagull čínské společnosti BYD. Ford také vyhodnocuje strategii týkající se výroby baterií.

Čtěte také: Už to začalo. Čínský BYD kupuje továrnu Fordu a předělá ji k obrazu svému
Čínské značky dokážou vyrábět levněji
„Pokud jde o cenů materiálu, dokáže BYD vyrábět svůj malý elektromobil Seagull za cenu 9 000 až 11 000 dolarů,“ řekl Farley. Analytik Wolfe Research, Rod Lache, uvedl, že čínské výrobní náklady jsou asi o 30 % nižší než náklady západních výrobců automobilů. „V loňském roce bylo 25 % všech vozidel prodaných v Mexiku pořízeno v Číně,“ řekl dále šéf Fordu. Farley také sdělil, že nařídil inženýrům Fordu, aby vyvinuli nový, cenově dostupný elektromobil, který musí začít vydělávat peníze již v prvních 12 měsících. Pokud by se tak nestalo, k představení takového vozu nedojde.
Mary Barra sdělila, že General Motors je na dobré cestě k překonání problémů a také k vylepšení softwarových závad, které letos zbrzdily uvedení modelu Chevrolet Blazer. GM v roce 2023 nesplnil své cíle produkce elektromobilů v Severní Americe, částečně kvůli problémům s výrobou bateriových modulů. Pokud jde o Čínu, značka GM se zaměří především na prémiové a dražší segmenty, protože domácí čínští producenti se tlačí do hlavních tržních segmentů.
Jak Ford, tak GM čelí tlaku investorů, aby omezili výdaje na elektromobily a akcionářům vrátili víc peněz. Začátkem února Ford uvedl, že akcionářům vyplatí zhruba 720 milionů dolarů ve formě speciální dividendy 18 centů na akcii.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".