Vzpomínáte na Nokii? Toyota dominuje výrobě spalovacích aut, elektrická ale neumí

Toyota mi čím dál víc připomíná Nokii po příchodu revolučního iPhonu. I největší výrobce aut si možná neuvědomuje, že není v neotřesitelné pozici.
Jak dlouho si Toyota udrží královskou pozici?
S necelými jedenácti miliony prodanými vozidly se v čele žebříčku stále drží japonská Toyota. Tuto pozici pevně okupuje již pátým rokem v řadě a to i přes postupný nárůst konkurence. V patách jí je stále koncern Volkswagen s devíti miliony prodaných vozidel. Jenže na rozdíl od konkurence tvoří u Toyoty naprostou většinu spalovací a hybridní vozy. Těm elektrickým patří pouhé procento z celkového podílu.
A to by mohl být pro Toyotu z dlouhodobějšího pohledu problém. Loňský rok nebyl prodejně nejsilnější, meziročně prodeje klesly o necelá čtyři procenta. Za to sice může především domácí administrativní chyba s certifikáty, čím dál více se ale propisuje i to, že automobilka neprodává plně elektrické modely. V celkových číslech si své majitele našlo pouze 140 tisíc vozidel. Jsou zde ale zahrnuté i ostatní vozy skupiny jako Lexus a Daihatsu.
I samotný Volkswagen, který není ze svých prodejních čísel elektromobilů nadšený, jich celosvětově v roce 2024 prodal 745 tisíc. Obě skupiny ztrácí na tomto poli dech a konkurence je začíná drtit. Nemusíme chodit ani do Číny k mladým značkám, stačí se podívat do nabídky značek Hyundai nebo Kia, které jsou i v Evropě zavedené po desetiletí. Tato skupina loni prodala více než 7,25 milionu vozidel a řadí se tak na třetí příčku žebříčku.

Stane se Toyota Nokií ve světě elektromobilů?
Vzdáleně připomíná situaci Toyoty (potažmo koncernu Volkswagen) dobu dominance Nokie, jako dlouholetého lídra v telefonním segmentu. Nebylo možné najít přemožitele, až v roce 2007 přišel na trh zcela nový hráč, který celou Nokii se stovkami dokonalých telefonů sesadil z trůnu jednou pro vždy. Na pozici Applu se mezi automobily hlásí hned několik adeptů. Bude to čínský BYD? Podaří se to Tesle? Nebo zabere některá ze známých značek či konkurenčních skupin?
Pamatuji si, jak se Nokia snažila na příchod prvního iPhonu najít rychlou odpověď. I když měla dotykový telefon ve vývoji mnohem delší dobu, její konzervativní a přespříliš opatrný přístup ji nakonec připravil postupně o celý revoluční business. Toyota by nejspíše stejný pád zažít nemohla, její znalosti s vývojem baterií i oblíbenou hybridní technologií nelze ignorovat, ovšem o své prvenství v prodejích by mohla během pár blízkých let definitivně přijít.
Toyota chce, ať si vybere zákazník. Jenže pořádný elektromobil nemá
Vedení Toyoty i po výměně ve vedení je k masivnímu nasazení elektromobilů velmi opatrné a i když vidí krátkodobý vývoj průmyslu jinak, jednoduše automobilka nemá současným zájemcům o plně elektrické vozy co nabídnout. Dosavadní model Toyota bZ4X vyhlíží konec svého životního cyklu a přímý nástupce se neplánuje.
Spolupráce se Suzuki drobně díru v nabídce zalepí, větší přínos se ale očekává od druhého partnera, kterými je dost možná i potenciální konkurent. Tím není nikdo jiný, než čínský BYD. I Nokia nakonec pár dotykových telefonů prodávala, ovšem kvalitu ani lehkost revolučního ovládání se jí nikdy nepodařilo dosáhnout. Rychle ji předběhly i nově nastupující společnosti, především z asijské části světa.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.