Vynález, který se bude hodit. Speciální lak sníží teplotu auta až o 12 stupňů

  • Nový typ laku ochladí karoserii až o 12 stupňů Celsia
  • Lak už testují v provozu na letišti v Tokiu
  • První výsledky jsou velmi slibné
Chladivé lakování Nissan

Chladivé lakování Nissan | foto: Nissan

Vysoké letní teploty jsou nebezpečné pro všechny členy posádky bez rozdílu. Vozidlo se na přímém letním slunci dokáže rozpálit i přes 50 stupňů Celsia. Tesla má svůj Psí režim s aktivní klimatizací, Nissan se s nebezpečnými teplotami rozhodl bojovat jinak. U svých vozidel testuje speciální ochlazující lak.

Speciální lakování ochladí karoserii a interiér

Na technologii spolupracuje japonská automobilka se společností Radi-Cool. Ta se zabývá produkty, které umí vyzařovat chlad. Drobné syntetické kompozitové částice jsou přimíchané do laku. Cílem je vyvinout udržitelný způsob chlazení a možnost snížení použití klimatizačních jednotek. Nissan tuto technologii testuje již rok spolu s vedením Tokijského letiště. Flotilu malých dodávek NV100 natřeli touto speciální barvou a sledovali účinky. Velké otevřené asfaltové a betonové prostory, kterými letiště disponuje, navíc nabízí zcela ideální prostředí na test takové technologie.

Testovací výsledky jsou ale více než uspokojivé. Vozy stály zaparkované bok po boku na přímém slunci. Kusy se speciálním lakem se na povrchu zahřívaly o 12 stupňů Celsia méně než běžně lakované kusy z továrny. Uvnitř vozu teplota poklesla o 5 stupňů. Čím déle je vozidlo odstaveno, tím lepších výsledků je lak schopný dosáhnout. Jednak je poté příjemnější do interiéru usednout, vůz navíc potřebuje méně času i výkonu klimatizace. Tím se sníží spotřeba paliva i odběr elektrické energie.

Chladivé lakování Nissan

Chladivé lakování Nissan | foto: Nissan


Čtěte také: Tipy a triky pro řidiče – Jak efektivně zchladit vůz v horkých dnech? (7. díl)


Jak nová technologie funguje?

Meta materiál obsažený v laku obsahuje dva typy mikro částic, které reagují se světlem. Jedna částice odráží spektrum blízké infračerveného spektra. Ty běžně reagují s povrchem laku a zahřívají jej. Druhá částice je ta, která je na nové technologii hodná největší zásluhy. Vytváří elektromagnetické vlnění, které přímo blokuje záření ze slunce a odráží jej zpět do atmosféry. Za vznikem technologie stojí stejný vědec, Dr. Susumu Miura, který se již dříve zasloužil o vývoj materiálu, který výrazně snižuje akustický projev na vozidlech.

Od počátku vývoje v roce 2020 otestoval Miura a jeho tým více než 100 vzorků laků. Ten v současnosti dosáhl na tloušťku 120 mikronů. To je zhruba šestkrát silnější vrstva než u standardních laků. Povrch je odolný vůči solím, standardním povětrnostním podmínkám i proti škrábání a loupání. Přitom je plně zachovaná opravitelnost jako u běžného nástřiku. Zatím má lak pouze bílé provedení, tým ale vyhlíží budoucnost, kdy bude možné stejné chladící vlastnosti nabídnout i v jiných zbarveních.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Vynález, který se bude hodit. Speciální lak sníží teplotu auta až o 12 stupňů

  • Nový typ laku ochladí karoserii až o 12 stupňů Celsia
  • Lak už testují v provozu na letišti v Tokiu
  • První výsledky jsou velmi slibné
Chladivé lakování Nissan

Chladivé lakování Nissan | foto: Nissan

Vysoké letní teploty jsou nebezpečné pro všechny členy posádky bez rozdílu. Vozidlo se na přímém letním slunci dokáže rozpálit i přes 50 stupňů Celsia. Tesla má svůj Psí režim s aktivní klimatizací, Nissan se s nebezpečnými teplotami rozhodl bojovat jinak. U svých vozidel testuje speciální ochlazující lak.

Speciální lakování ochladí karoserii a interiér

Na technologii spolupracuje japonská automobilka se společností Radi-Cool. Ta se zabývá produkty, které umí vyzařovat chlad. Drobné syntetické kompozitové částice jsou přimíchané do laku. Cílem je vyvinout udržitelný způsob chlazení a možnost snížení použití klimatizačních jednotek. Nissan tuto technologii testuje již rok spolu s vedením Tokijského letiště. Flotilu malých dodávek NV100 natřeli touto speciální barvou a sledovali účinky. Velké otevřené asfaltové a betonové prostory, kterými letiště disponuje, navíc nabízí zcela ideální prostředí na test takové technologie.

Testovací výsledky jsou ale více než uspokojivé. Vozy stály zaparkované bok po boku na přímém slunci. Kusy se speciálním lakem se na povrchu zahřívaly o 12 stupňů Celsia méně než běžně lakované kusy z továrny. Uvnitř vozu teplota poklesla o 5 stupňů. Čím déle je vozidlo odstaveno, tím lepších výsledků je lak schopný dosáhnout. Jednak je poté příjemnější do interiéru usednout, vůz navíc potřebuje méně času i výkonu klimatizace. Tím se sníží spotřeba paliva i odběr elektrické energie.

Chladivé lakování Nissan

Chladivé lakování Nissan | foto: Nissan


Čtěte také: Tipy a triky pro řidiče – Jak efektivně zchladit vůz v horkých dnech? (7. díl)


Jak nová technologie funguje?

Meta materiál obsažený v laku obsahuje dva typy mikro částic, které reagují se světlem. Jedna částice odráží spektrum blízké infračerveného spektra. Ty běžně reagují s povrchem laku a zahřívají jej. Druhá částice je ta, která je na nové technologii hodná největší zásluhy. Vytváří elektromagnetické vlnění, které přímo blokuje záření ze slunce a odráží jej zpět do atmosféry. Za vznikem technologie stojí stejný vědec, Dr. Susumu Miura, který se již dříve zasloužil o vývoj materiálu, který výrazně snižuje akustický projev na vozidlech.

Od počátku vývoje v roce 2020 otestoval Miura a jeho tým více než 100 vzorků laků. Ten v současnosti dosáhl na tloušťku 120 mikronů. To je zhruba šestkrát silnější vrstva než u standardních laků. Povrch je odolný vůči solím, standardním povětrnostním podmínkám i proti škrábání a loupání. Přitom je plně zachovaná opravitelnost jako u běžného nástřiku. Zatím má lak pouze bílé provedení, tým ale vyhlíží budoucnost, kdy bude možné stejné chladící vlastnosti nabídnout i v jiných zbarveních.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."