Klíčovou součástí každého elektromobilu je vysokonapěťová baterie, která stále tvoří podstatnou část ceny vozu. Obavy o její dlouhodobou životnost a vysoké náklady na výměnu, zejména u ojetých elektromobilů, přitom mohou celou řadu potencionálních zájemců odrazovat od přechodu na elektrický pohon.
Vývoj jde však stále kupředu. Nejen, že se zvyšuje jejich energetická hustota, ale stále se zlepšuje i jejich odolnost. Tyto změny by mohly podle nové zprávy startupu Recurrent, zaměřeného na analýzu stavu a dat baterií, významně snížit náklady na jejich výměnu a zvýšit hodnotu jejich druhotného využití.
Výměna baterií u elektromobilů je vzácná. Automobilky obvykle nabízejí záruku na osm let nebo 160 000 km, přičemž většina moderních baterií vydrží podle odhadů společnosti Recurrent dvojnásobnou dobu i vzdálenost – a to je konzervativní odhad. Majitelé Tesel často hlásí najetí více než 320 000 km s minimálním opotřebením. Dokonce existuje Model S, který zvládl 1,9 milionu kilometrů při čtyřech výměnách baterie, což znamená průměrnou životnost 480 000 km na jednu sadu.
I když většina řidičů na takové hranice nedosáhne, otázka, kolik bude výměna baterie v budoucnu stát, může být důležitá. Společnost Recurrent odhaduje, že s pokračujícím pokrokem v bateriových technologiích by se ceny mohly dramaticky snížit. Na základě údajů společnosti RMI, která se zabývá výzkumem klimatu, Recurrent odhaduje, že ceny článků by mohly do konce desetiletí dosáhnout 35 dolarů (846 korun) za kWh. V případě kompletní baterie by to znamenalo přibližně 50 dolarů (1 208 korun) za kWh.
Výměna 100kWh baterii by tak vyšla na přibližně 4 500–5 000 dolarů (zhruba 103 000–115 000 korun), zatímco menší 75kWh baterie by stála asi 3 375 dolarů (77 000 korun). Tyto ceny by se tak vyrovnaly nákladům na výměnu spalovacího motoru, která se mohou pohybovat podle jeho výkonu mezi 4 000 až 10 000 dolary (97 000–242 000 korun). Pro srovnání dnes může výměna baterie v závislosti na její kapacitě a značce vozidla stát mezi 5 000 až 16 000 dolary (115 000–368 000 korun).
Navíc existují způsoby, jak náklady na výměnu snížit, například prodejem použité baterie. Servisy je často odkupují k renovaci nebo dalšímu využití, například pro využití ke skladování energie. V budoucnu se očekává výrazný nárůst trhu s ojetými elektromobily, což umožní majitelům lépe vyjednávat o prodeji vlastních baterií a snížit tak náklady na výměnu až o dalších 10–20 dolarů (242-483 korun) za kWh závislosti na velikosti, chemickém složení a stavu baterie.
Klíčovou součástí každého elektromobilu je vysokonapěťová baterie, která stále tvoří podstatnou část ceny vozu. Obavy o její dlouhodobou životnost a vysoké náklady na výměnu, zejména u ojetých elektromobilů, přitom mohou celou řadu potencionálních zájemců odrazovat od přechodu na elektrický pohon.
Vývoj jde však stále kupředu. Nejen, že se zvyšuje jejich energetická hustota, ale stále se zlepšuje i jejich odolnost. Tyto změny by mohly podle nové zprávy startupu Recurrent, zaměřeného na analýzu stavu a dat baterií, významně snížit náklady na jejich výměnu a zvýšit hodnotu jejich druhotného využití.
Výměna baterií u elektromobilů je vzácná. Automobilky obvykle nabízejí záruku na osm let nebo 160 000 km, přičemž většina moderních baterií vydrží podle odhadů společnosti Recurrent dvojnásobnou dobu i vzdálenost – a to je konzervativní odhad. Majitelé Tesel často hlásí najetí více než 320 000 km s minimálním opotřebením. Dokonce existuje Model S, který zvládl 1,9 milionu kilometrů při čtyřech výměnách baterie, což znamená průměrnou životnost 480 000 km na jednu sadu.
I když většina řidičů na takové hranice nedosáhne, otázka, kolik bude výměna baterie v budoucnu stát, může být důležitá. Společnost Recurrent odhaduje, že s pokračujícím pokrokem v bateriových technologiích by se ceny mohly dramaticky snížit. Na základě údajů společnosti RMI, která se zabývá výzkumem klimatu, Recurrent odhaduje, že ceny článků by mohly do konce desetiletí dosáhnout 35 dolarů (846 korun) za kWh. V případě kompletní baterie by to znamenalo přibližně 50 dolarů (1 208 korun) za kWh.
Výměna 100kWh baterii by tak vyšla na přibližně 4 500–5 000 dolarů (zhruba 103 000–115 000 korun), zatímco menší 75kWh baterie by stála asi 3 375 dolarů (77 000 korun). Tyto ceny by se tak vyrovnaly nákladům na výměnu spalovacího motoru, která se mohou pohybovat podle jeho výkonu mezi 4 000 až 10 000 dolary (97 000–242 000 korun). Pro srovnání dnes může výměna baterie v závislosti na její kapacitě a značce vozidla stát mezi 5 000 až 16 000 dolary (115 000–368 000 korun).
Navíc existují způsoby, jak náklady na výměnu snížit, například prodejem použité baterie. Servisy je často odkupují k renovaci nebo dalšímu využití, například pro využití ke skladování energie. V budoucnu se očekává výrazný nárůst trhu s ojetými elektromobily, což umožní majitelům lépe vyjednávat o prodeji vlastních baterií a snížit tak náklady na výměnu až o dalších 10–20 dolarů (242-483 korun) za kWh závislosti na velikosti, chemickém složení a stavu baterie.