Test Volkswagen Touareg R eHybrid – Je to sportovec v medvědím těle!
- Otestovali jsme plug-in hybridní Volkswagen Touareg R eHybrid!
- Vůz nabídne nevídaný výkon a dobré jízdní vlastnosti
- Dokáže se vyrovnat konkurenci z Německa?

Tuaregové, dnes již skoro zapomenutí vládci pouště, pro něž je nejdůležitější hodnotou hrdost. Zároveň neobyčejně odolní lidé, kteří již tisíce let křižují Saharou a denně se musejí potýkat s extrémně nehostinnými podmínkami nekonečných písečných plání. Když byl v roce 2002 představen nový model houževnatého SUV z dílny německé automobilky Volkswagen, právě tento lid byl pro vedení tím, co vystihovalo charakter nadcházejícího vozu.
Mastodont, který si za svou existenci prošel již třemi generacemi měl konkurovat široce uznávaným automobilům německé „prémiovky” jako jsou Audi Q7, potažmo Q8, BMW X5 nebo dokonce Mercedes-Benz GLE a díky, řekněme lidovějšímu přístupu, se mu to od samého počátku nad míru daří. Nyní z bratislavského závodu přijíždí dosud nejsilnější a zároveň historicky nejdražší zástupce tohoto modelu s označením R, který oplývá tolika superlativy, jako žádný jiný Volkswagen dosud. Ptáte se, zda Touareg R zvládá složitý terén s takovou ladností, jako původci jeho jména a dokáže si stejně jako oni obhájit svou neskrývanou hrdost? Nejen to se podíváme v dnešním testu.
Volkswagen Touareg R eHybrid: specifikace
Konstrukce | SUV, rozměry: 4878 x 1984 x 1646, hmotnost: 2465 kg |
---|---|
Pohon | plug-in hybrid, pohon všech kol |
Výkon | 3,0 TSI (2 995 ccm) + elektromotor 100 kW, v součtu 340 kW, točivý moment 700 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 17,9 kWh z toho 14,3 kWh využitelných |
Nabíjení | Palubní nabíječka 7,2 kW, konektor Mennekes |
Spotřeba a dojezd | 3 l/100km + 24,7 kWh/100km, dojezd na elektřinu až 47km |
Výbava | R, asistenční paket řidiče „Plus“, zimní paket Plus, parkování Professional |
Cena testovacího modelu | 2 970 000 Kč |
Krasavec, který budí respekt
Začněme u designu, který je nutnou součástí nadstandardu přicházejícím s označením R. Hned během prvotní prohlídky vám dojde, že právě koukáte na výkladní skříň technologií automobilky Volkswagen a nic lepšího od těchto inženýrů v současnosti nenajdete. Už základní verze třetí generace vypadá oproti té předchozí mnohem vyspěleji a agresivněji, to však tento sportovní derivát ještě třikrát podtrhuje. Přední maska dostala nárazníky v designu R, černý lak na mnoha prvcích, včetně samotných lišt masky, otvorů pro přívod vzduchu nebo zpětných zrcátek.

Pochopitelně nesmí chybět drobné a velmi vkusné označení modelu, které naleznete ještě na mnoha dalších místech. Dojem dotváří výrazné světlomety s technologií IQ.Light – Matrix LED, u nichž musíme pochválit skutečně decentní zakomponování do masky. V praxi jde z této kombinace takový strach, že řidiči, kteří tento zjev spatří ve zpětných zrcátkách uhýbají do pravých pruhů okamžitě při první příležitosti. Podobný respekt na silnici od ostatních účastníků dopravy jsem již dlouho nezažil.
V krátkosti se přesuňme také na zadní část. Ta se opět neubránila trochu opuchlému dojmu, jenž vám však kompenzuje o to větší zavazadlový prostor o objemu 810 litrů a se sklopenými sedadly dokonce až 1 800 litrů. Když páté dveře zase na chvíli zavřeme, všimneme si LED svítilen s dynamickými směrovkami a uprostřed samozřejmě loga R.
Nově je na zadním nárazníku k dohledání ještě jedno označení a to sice „e-Hybrid”, o tom ale až později. Ještě doplníme, že námi testovaný kus byl oblečen do šedé Silicium metalízy, která sice spolu s příplatkovými 22palcovými koly Estoril v černé barvě nebudila tolik pozornosti, jako často propagovaná a notoricky známá modrá Lapiz metalíza, ale o to temněji a agresivněji celý zevnějšek působí.
Tohle, že je Volkswagen?
Nasedněme dovnitř a pojďme si promluvit o interiéru. Je až s podivem, jak odlišně nový Touareg od ostatních modelů Volkswagenu působí. Zapříčiněno to je především přístrojovou deskou Innovasion Cockpit, která se skládá z digitálního kokpitu s úhlopříčkou 12 palců a většího 15palcového displeje Discover Premium.

Ten na který koukáte skrze volant si skutečně zaslouží pouze chválu. Nepřeberné množství informací je zobrazováno v opravdu špičkové kvalitě. Rozlišení, plynulost i barvy jsou perfektní. Jediný neduh, který jsem v této oblasti objevil, jsou indikátory směrovek, jež jsou pro řidiče v určitém úhlu zastíněny volantem a častokrát jsem se musel nahýbat a hledat, zda jsem nezapomněl změnu směru ostatním řidičům oznámit. Dvanáctipalcovou obrazovku doplňuje head-up displej, na kterém můžete kontrolovat rychlost jízdy a dopravní značení.
Všude samé obrazovky
Zmíněný multimediální displej navazující na digitální kokpit rovněž disponuje výbornými zobrazovacími schopnostmi, přesto nemusí vyhovovat všem. Volkswagen se totiž rozhodl jít takovým „teslovským” směrem a eliminovat všechna fyzická tlačítka, která nejsou bytostně důležitá. Nutno podotknout, že na rozdíl od kalifornské automobilky, se inženýrům Volkswagenu podařilo displej zakomponovat do interiéru opravdu stylově a velmi nenásilně.
Vše, včetně klimatizace, nebo vyhřívání a ventilování sedaček tedy ovládáte dotykově, což může být v určitých chvílích trochu na obtíž, především pak při jízdě. Pomocnou ruku vám mnohdy nepodá ani hlasová asistentka, která se omezuje pouze na ty nejzákladnější úkoly a domluvit se s ní na nějakém společném postupu také není vždy nejjednodušší.

Naštěstí infotainment je poměrně intuitivní a na jeho používání si zvyknete v řádu dnů. O něco horší je potom dotykové ovládání na volantu, zde přichází velké riziko, že se jednoduše přehmátnete, což je při nejmenším trochu frustrující, oceňuji ale implementování jednoduchých gest, a tedy plnohodnotné využití dotykových ploch. Nic jiného se volantu vyčíst nedá, příjemně tlustý věnec potažený kůží vám padne do ruky jako ulitý.
Doporučili bychom s sebou vozit hadřík na lesklé plochy, které jsou naprosto všude. Kromě samotných obrazovek je najdete i na středové konzoli, ta se pyšní černým piano lakem. Zde také najdete onen ohrožený druh fyzických tlačítek. Po ruce budete mít start/stop systém, výstražná světla, elektronickou ruční brzdu, volič jízdního režimu, ovládací panel vzduchového podvozku a pár dalších nezbytností.
Pokud si zaslouží velkou pochvalu ještě jeden prvek, budou to sedačky, které jsou až neuvěřitelně multifunkční. Při dlouhých trasách oceníte jejich výborně nastavenou tvrdost a širokou škálu možností polohování, při ostřejší jízdě zase slušné boční vedení, které vás zatáčkou zhoupnou bez jakéhokoliv zaváhání. Korunu tomu opět nasazuje použitý materiál, tedy perforovaná kůže s modrým prošíváním. Obecně je kvalita zpracování na velmi vysoké úrovni, nic nevrže, vše jednoduše funguje tak, jak má.

O prostor na nohy se bát nemusíte
Asi je zbytečné zmiňovat, že prostoru je v interiéru všude dostatek. Bez problému se můžete vydat na delší cestu se čtyřmi dospělými osobami, a i ti největší dlouháni budou mít nad hlavou místa jako v kostele. Napomáhá tomu i rozsáhlá panoramatická střecha, která její tloušťku lehce snižuje a vytváří další centimetry navíc. Pokud plánujete přibrat pátého do party, počítejte s tím, že vyklápěcí loketní opěrka na zadních sedadlech je ve složeném stavu poměrně spora měkčená a je pravděpodobné, že si spolujezdec, který si toto místo vybere, začne po chvíli stěžovat.
Pokud bychom se ještě bleskově vrátili ke kufru a jeho objemu, ten je sice o něco menší než verze s čistě spalovacím motorem, a to právě kvůli baterii umístěné pod podlahou vzadu, je však neméně praktický. Pomocí jednoduchého zatáhnutí páčkou sklopíte jednu, nebo všechny tři zadní sedačky, jednoduše operujete s roletou a na boční straně najdete dokonce tlačítka na ovládání vzduchového podvozku v případě, že potřebujete snížit světlou výšku. Elektricky vyklápěné tažné zařízení najdete hned vedle těchto tlačítek, páté dveře se samozřejmě také ovládají elektricky.
Troufnete si osedlat tohoto medvěda?
Medvěd Grizzly, který si po nočním nabíjení nazouvá baletní špičky a ve městě s plug-in hybridní pomocí neslyšně pluje úzkými ulicemi, aby je ze sebe mohl vzápětí strhat a vyměnit je za kopačky se železnými hroty, se kterými se stejnou ladností trhá okresní silnice. Asi takhle by se dal v krátkosti popsat zážitek z jízdy v „eRkovém“ Touaregu.
Kdybychom řekli, že je výkon dostatečný, asi bychom vrcholné verzi trochu křivdili. Síla, kterou tento vůz disponuje by pravděpodobně bohatě stačila dvěma podobným automobilům, výkonné plug-in hybridní ústrojí má však pár háčků, naštěstí pouze drobných. Ještě před tím se ale vrhneme na pár konkrétních čísel. Pod kapotou najdete třílitrový šestiválec TSI s výkonem 340 koní a točivým momentem 450 Nm. Ten doplňuje elektrický motor o výkonu 134 koní.

Kombinace zmíněných technologií nám dohromady dává opravdu vyladěnou pohonnou jednotku o výkonu 462 koní a brutálních 700 Nm, která si notuje za všech situací. Z 0 na 100 km/h hravě zvládnete za 5,1 sekundy, tedy podle oficiálních brožurek, nám se několikrát podařilo výsledek zaokrouhlit na 5 sekund čistých. V husté dopravě městského centra vám mobilitu zajistí především elektromotor, se kterým dle výrobce ujedete 47 kilometrů, s našimi zkušenostmi spíš tak 30 až 35 kilometrů. Upřímně je zázrak, že tento „neplnohodnotný” elektrický motor takovou lokomotivu vůbec rozpohybuje, dokonce až na 140 km/h!
Baterie kapacitou opravdu neohromí
Elektrifikaci tohoto pohonu musíte vnímat spíše jako bonus, který vám je schopen nabídnout pár kilometrů navíc, případně vylepšit spotřebu. Naneštěstí i v plug-in hybridním režimu se 17,9kWh akumulátor, ze kterého je využitelných 14,3 kWh, velmi rychle vybije a vy tak plynule přecházíte na standardní hybridní pohon.
Elektromotor vám v tomto případě pomůže s přibližně první vteřinou rozjezdu, nebo během parkování. Baterii nabijete zpět do plna za nějakých 8 hodin ze standardní zásuvky, výkonem 2,3 kW, výkonnější 7,2kW nabíječka to zvládne za přibližně 2,5 hodiny. Trochu nelogické je také automatické přepnutí do plně elektrického režimu ihned po nastartování. Pokud v ranní rozespalosti zapomenete před vyjetím zvolit hybridní pohon, může se stát, že cesta zpátky se vám při absenci energie v baterii výrazně prodraží.

Přestaneme chodit kolem horké kaše a řekneme si, za kolik tento cvalík ve skutečnosti jezdí. Zde se opět data z oficiálních dokumentů oproti našem zkušenostem trochu liší, ale vlastně ani tak si nemáme na co stěžovat. Údaje, které výrobce deklaruje jsou trochu jako z říše snů a každému, kdo má alespoň základní řidičské zkušenosti, dojde, že realita musí být trochu jinde.
Zatímco v papírech, jež k vozu dostanete, najdete spotřebu 3 litry na 100 kilometrů a ta elektrická je vyčíslená na 24,7 kWh/100 km, na digitálním kokpitu najdete spíš číslo blížící se 10 l/100 km při dynamičtější jízdě. Elektromotor si běžně bere klidně okolo 35 kWh/100 km, ale kdo by mu to měl za zlé, když musí tahat skoro 2,5 tuny. S lehčí nohou se ve městě dostanete na 4 až 5 l/100 km.
Ohromné SUV proplouvá zatáčkami bez mrknutí oka
Co za takovou porci spotřebovaného paliva a energie vlastně dostanete? Ohromně zábavné a překvapivě obratné SUV, které vám vykouzlí úsměv na tváři v jakýchkoliv podmínkách. Jízdní vlastnosti si nejlépe prověříte na, českými řidiči tolik oblíbených, okresních silnicích. Já jsem zašel ještě o krůček dál a vytáhnul jsem Touarega do krkonošských zákrut s očekáváním hrozivého debaklu ve prospěch utažených zatáček.

O to více mě překvapilo, když jsem u sjezdovky vystupoval s prstem v nose a přemýšlel, jak se inženýrům ve Volkswagenu podařilo udělat, tak geniálně vyvážené a předvídatelné auto, které vás nezklame ani v těch nejvypjatějších situacích.
Řízení je při přepnutí do dynamického režimu příjemně tuhé a zároveň milimetrově přesné, nedotáčivost je velice dobře čitelná a přes limity „eRka“ se se zdravým rozumem nemáte šanci dostat. Výkon na kola přenáší 8stupňová automatická převodovka Tiptronic a točivý moment asymetricky rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen. Trvalý pohon všech kol 4Motion dokáže na přední nápravu přenést až 70 % hnací síly a na zadní kola až 80 %. Všechno lety prověřené technologie, které fungují jako švýcarské hodinky.

Vzduchový podvozek zamaskuje i gigantická kola
Řidič, který přijde k Touaregu poprvé, by také mohl mít strach z bezmála 2,5 tunové váhy, což je oprávněná obava, velmi rychle však pomine. Její rozložení mezi přední a zadní nápravu je také díky baterii pod zavazadlovým prostorem brilantní. Neznamená to, že ji nezaznamenáte, ucítíte ji především na brzdách, ale musíme se opakovat, je ohromně dobře předvídatelná.
Celkový dojem dokresluje úžasně nastavený vzduchový podvozek Air PHEV, který přesvědčivě maskuje masivní 22palcová kola a v režimu komfort si tak nemusíte lámat hlavu ani s tristním stavem českých silnic. Se snahou dostat se přes složitější terén, než jakým jsou výmoly v centrech měst, poslouží off-roadový režim, který si pohraje se světlou výškou a vy tak bez problémů zvládnete i ty největší výzvy. Opět ale musíme připomenout, že stojíte na 22″ kolech s pneumatikami o rozměru 285/35, takže opatrně.
Pohodlně se usaďte…
Při cestě domů rozhodně oceníte funkci Travel Assist, která kombinuje velmi aktivní práci veškerých asistentů tak, aby řidič mohl na dálnici pouze držet volant a kontrolovat, jak se umělé inteligenci vede. Touareg R je zároveň prvním vozem automobilky, který dokáže Travel Assist využít až do 250 km/h, ale to si samozřejmě vyzkoušíte až na německé dálnici.
Během takového cestování se tak můžete pouze uvelebit v ergonomicky vyspělých sedačkách, zapnout masážní funkci a naslouchat hudbě z vyladěného audiosystému Dynaudio, při kterém vás díky dobře odhlučněnému exteriéru nebude rušit nic, kromě spolujezdců. Nezní to báječně?

Zadarmo to ale rozhodně nebude. Hierarchicky nejvyšší model s emblémem R a špetkou elektrifikace vás v základu vyjde na 2 361 900 korun, stačí přitom pár kliknutí v konfigurátoru a atakujete hranici 3 milionů. Například námi testovaný kus přijel s cenovkou 2 927 000 korun, dokáže si ji však hravě obhájit.
Závěrem
Volkswagen Touareg R byl pro mě obrovským překvapením na všech frontách. Upřímně jsem v životě ani nedoufal, že bych komfort odpovídající německým prémiovým značkám zažil ve voze s logem VW, a přesto tu týden po testu sedím a stále se rozplývám nad pohodlím, které byl schopen Touareg nabídnout jak mě jako řidiči, tak i spolujezdcům.
Zkombinujte to s náramně zábavnou dynamickou jízdou, kterou nekazí ani ohromná hmotnost a z rovnice vám vyjde snový automobil pro každého zámožnějšího podnikatele s početnou rodinou. Jedinou kaňkou na kráse může být snad jen absence mnoha fyzických tlačítek a vyšší spotřeba než ta, kterou udává výrobce, ale když holt chcete opičku, musíte mít na banány.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() |