Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Volkswagen Passat GTE (2020): krok správným směrem

  |  Tomáš Drahoňovský  |  1 komentář

Sen českých i německých manažerů o poloelektrickém sedanu přihází ve své druhé generaci a pro Čechy má ještě jeden skrytý význam. Nechává totiž nahlédnout pod pokličku toho, jak bude vypadat plug-in hybridní Superb. A popravdě: elektrická budoucnost koncernu Wolfsburgu, a tím pádem i Mladé Boleslavi, nevypadá vůbec špatně.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a výbava
» 2. Jízda a elektromobilita, závěr

Už je to pár let, co se nám do rukou dostala první generace Passatu GTE (test). Dlouhý kombík olemovaný ze všech stran modrými proužky jsme kritizovali za leccos a odcházeli spokojeni jen s přimhouřením očí celé redakce. Centrále Volkswagenu jsme dokonce adresovali seznam vlastností, které bychom v příští inkarnaci chtěli a kterých bychom konstruktérům radili se vystříhat.

Po týdnu s faceliftovaným Passatem GTE pro modelový rok 2020 mám ale silné podezření, že v Německu nejspíš čtou náš web. Neznamená to, že by snad plug-in hybridní Passat nebylo za co kritizovat. Velká část našich výhrad jako by však byla vyslyšena a největší limuzína pilíře koncernu podle mě kandiduje na titul největší překvapení roku.

Design a výbava

Když redaktor představuje elektrické Volkswageny, představuje to vždycky velký nápor na jeho imaginaci. Jak vykreslit něco, co všichni znají ze sousedovy příjezdové cesty? Stejně tak nový GTE vypadá prostě jako Passat. Dokonce i modrých linek na karoserii v novém modelovém roce ubylo, a tak hybridní motorizaci poznáte jen podle drobných lištiček, písmen s typovým označením na bocích a „jmenovkou“ na zádi.

Nápis GTE je na tomto místě naprosto přehlušen obrovskými literami po celém víku kufru táhnoucího se nápisu P-A-S-S-A-T, neodmyslitelným to atributem snad všech nově představovaných aut na celém světě. Že potkáváte elektrifikovanou variantu si uvědomíte, jen když si všimnete mechanicky uzavíratelného víčka nabíječky skrytého v přední masce, jiného uspořádání digitálních budíků v kapličce před řidičem, anebo když vám to tento nenápadný Volkswagen nandá na semaforech díky elektromobilnímu odpichu.

Ten, kdo zná detailně designové finesy konzervativního koncernu, povšimne si možná ještě jinak tvarovaného nárazníku skrývající LED signaturu denních svítilen společnou pro všechny elektrifikované Volkswageny – linky tvarované do písmene C. Působí to nadmíru dynamicky a svědčí to vizuálnímu charakteru skrývajícího se pod písmeny GTE. Jakkoli toto je možná ještě méně výstižné než v minulé generaci.

Jinak je ale zapůjčený bílý sedan stejný jako každý jiný Passat, což podtrhují i sériové, nikterak designově vybočující sedmnáctipalcové disky se zimním obutím. A možná je to dobře. Elektrické vozy už nejsou výstřelkem několika podezřelých podivínů, ale nadcházející automobilový mainstream.

Vevnitř je to pak dosti podobné. Žádné obrovité displeje Tesly, několikerá obrazovka Audi, ani barokní korejské tvary. Tohle je nakrátko střižený germánský design in natura. Málem jsem zapomněl, jak Volkswageny, ať už jsou jakkoli dobře vybavené, vyhlížejí všechny stroze. Nejinak i Passat GTE. Což ovšem neznamená, že by vnitřek limuzíny neměl své kouzlo. Linie výdechů klimatizace protažená přes celou délku přístrojovky třeba upoutá na první pohled. Vše je na dosah ruky, vše se skvěle ovládá a o některá překvapení také není nouze.

Pokrok nezastavíš, a proto Passat přichází hned s dvojicí USB-C konektorů. Ty náleží k novému infotainmentu úplně zbavenému mechanických ovladačů. Jeho prostředí je pro člověka zvyklého na klasické ovládání německých vozů na první pohled trochu zmatené: v několika obrazovkách naplněnými widgety po korejském vzoru není zprvu snadné se vyznat. I ty největší škarohlídy však nakonec přesvědčí funkcionality infotainmentu série Discover Pro, kterou bych už odteď chtěl v každém voze: bezdrátové připojení mobilního telefonu přes Apple CarPlay.

Kdo to jednou zkusí, už nikdy nebude chtít připojovat svůj telefon “certifikovaným kabelem”, který mnohdy stejně nefunguje. Funkcionalita bezdrátové alternativy je téměř stoprocentní. Proč téměř? Drobné doladění by v tomto režimu totiž snesl přenos zvuku. Nepravidelně se v něm totiž objevovaly nárazové výpadky, což zejména poslech hudby mimořádně znepříjemňovalo. Při standardním připojení přes Bluetooth jsem podobné problémy nepozoroval.

Na dalším displeji, tím v kapličce řidiče, se samozřejmě objevují jízdní data. Možnosti nastavení zobrazení už bohužel nejsou tak široké jako u předchozí generace, většinou ale bohatě dostačují. V některých případech je přesto znát, že Passat je primárně benzinové auto. V jednom ze zobrazovacích režimů například figurovala výhradně spotřeba tekutého paliva. O konzumaci kilowatthodin se tak musí řidič leckdy informovat jen na centrálním dvanáctipalcovém panelu.

Jednu věc bych ale v relativní příjemném mixu výbavy testovaného Passatu za 1 139 000 korun přeci jen vytkl. Nechápu, proč ve voze s parkovací kamerou, vyhříváním všeho možného, velmi dobrým asistentem jízdy v pruhu nebo škálou bezpečnostních asistentů předcházejících srážce, musejí být tak obyčejná sedadla. To řidičovo bylo sice vybaveno masážní funkcí za pomoci pohyblivé bederní vzpěry, materiál by ale slušel řádově levnějšímu vozu. Jaké bylo navíc mé překvapení, když jsem automaticky u takto drahého vozu hledal nastavení sedla elektromotory s pamětí. Asi už tušíte, že jsem ho nenašel. U vozu za milion jsem se tak musel spokojit s nastavením vzdálenosti od pedálu trhnutím sedadlem pomocí na něm usazeného pozadí.

Ale přestaňme už hanit. Ergonomie sedaček je skvělá, v zatáčkách drží nekompromisně a podle těch nejlepších zvyků německé designové školy nic nebrání v pohodlném usazení. Kde není místo, tak aspoň nic nevadí. Do Passatu si ale přesto sednou za sebe bez sebevětších problémů dva 190cm vysocí chlapíci.

Objem kufru testovaného sedanu činí pak 410l, což je cca o 150l méně než u spalovacích verzí. To proto, že se 13kWh baterie nachází pod podlahou zavazadlového prostoru. Místo ukradla toliko nepřítomné plnohodnotné rezervě. Pod koberečkem tak zbylo místo jen pro přiloženou palubní dobíječku.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a výbava
» 2. Jízda a elektromobilita, závěr

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Tonda Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Tonda
Tonda

Kec v článku, baterie je pod zadními sedačkami předzadní nápravou, nikoli pod podlahou kufru.

Mobilní zobrazení