Volkswagen Golf je v Evropě dlouhodobě nejprodávanějším autem, a tak není divu, že se výrobce snaží zaručený recept na úspěch nijak zásadně neměnit. Jenže tak to nejde dělat úplně donekonečna, protože budoucnost stejně jednou časem přijde a zaklepe na dveře. Znovuzrozený Golf 8 (2020) se tedy před revolucí konečně neschovává, ale staví čelem. Ve svém repertoáru má totiž zbraně, které by mohly zafungovat. Digitalizace a elektrifikace. Nastaví díky tomu opět nové zvyky a pořádky? To se dozvíte v našem dnešním testu!
ROZHOVOR: Volkswagen vidí budoucnost v elektromobilitě, protože není nic lepšího
Osmá generace Golfu se po designové stránce nevymyká trendu postupného zdokonalování. Ano, máme tady modernější masku s ostřeji řezanými tvary nebo nové světlomety, či některé ozdobné prvky. Ale stále je to prostě Golf. Běžný člověk na ulici asi pozná, že jde o Golf spíše novější než starší, ale jestli je to letošní model nebo jeho předchůdce, to už bude nad jeho síly. Volkswagen stále hraje na jistý konzervatismus a podobně jako ostatní automobilky se tím snaží dosáhnout řekl bych i nějaké té nadčasovosti. Za mě tedy palec nahorů.
Pro automobilové fanoušky pak bude nový Golf (2020) zajímavý už jen tím, že je postavený na nové platformě MQB Evo, která přináší lepší jízdní vlastnosti. Ale také mezigeneračně větší rozměry, které však vzhledem k milimetrovému nakynutí opět zatím ještě neznamenají žádné znatelné zvětšení prostoru i uvnitř vozu. Pětidveřový hatchback s klidem a dostatečným pohodlím uveze menší rodinu, ovšem na zavazadla bude muset postačit dnes už podprůměrnějších 380 l, nebo případně dokoupit box na střechu. Revoluci tedy v tomto směru nečekejte.
Kde se naopak konečně inženýři nebáli odvázat, je až interiér a konkrétně infotainment. Celá palubní deska je u nového Golfu 1.5 eTSI vytvořená v duchu 21. století a konkrétně digitalizace, kdy klasická mechanická tlačítka a různé otočné přepínače či jiná mačkátka nahradily moderní displeje či dotykové obrazovky a senzorové prvky. Vypadá to opravdu moderně a celkem jednoduše, ale k dokonalosti to má bohužel ještě hodně daleko.
Samozřejmě chvíli trvá, než člověk pochopí přepracované ovládání a rozvržení menu a vlastně všech ovládacích prvků. Po týdnu už to pro mě problém nepředstavovalo, ale co přetrvávalo, je horší ovladatelnost. Ono během jízdy, kdy ještě jedete přes nějaké výmoly nebo obecně ne tak úplně dokonalou asfaltku, je celkem těžké se prstem na desetipalcové dotykové obrazovce trefit na některé menší prvky, třeba v případě ovládání klimatizace.
Volkswagen se u Golfu snažil ovládání zjednodušit třeba tím, že přidává jednoduchou možnost tzv. chytré klimatizace, kde si můžete rychle vybrat, jestli chcete zahřát ruce nebo třeba byste ocenili čerstvý vzduch. Navíc klimatizaci stejně jako i jiné prvky výbavy můžete ovládat přes hlasové pokyny, přímo v češtině. V některých případech to funguje celkem dobře, ale jindy to zkusíte třikrát a prostě to vzdáte. V tomto směru by tedy ještě německý výrobce mohl odvést mnohem lepší práci, kor v případě Golfu, který vždy platil za takový evropský vzor celkem jednoduchého a promyšleného ovládání.
Středový dotykový displej mi přijde povedený, třeba i proto, že si každý může podle svých preferencí a potřeb umístit na domovskou plochu to, co potřebuje. Líbí se mi také možnost změny světlého režimu na tmavý, nebo změnu barevných pozadí a vlastně celé grafiky. Nemluvě o ambientním podsvětlení nebo o možnosti připojení svého chytrého telefonu k vozidlu a ovládání jednoduše přes aplikaci. S dobou však nejde kolikrát opravdu velmi pomalá odezva systému nebo obecně ne zrovna zanedbatelné softwarové chyby, které jako by koncern v letošním roce počínaje Volkswagenem ID.3 až po nedávné problémy s modulem zajišťujícím nouzové volání nějak přitahoval.
V mém případě často nefungoval Apple CarPlay a po připojení telefonu se mi zobrazila v autě jen černá obrazovka (občas pomohl až x-tý restart auta), jindy byl problém s parkovacími čidly (když třeba na křižovatce upozorňovaly před očividně neexistující překážkou před nebo i za autem), nebo jsem si musel poradit s udržením vozu v jízdním pruhu, protože vůz s asistentem jízdy v pruzích vyhodnotil, že jedu moc rovně a nezatáčím, takže se prý nevěnuju řízení. Takže jsem osobně dost zvědavý, jestli dokáže Volkswagen tyhle softwarové nedostatky ještě zpětně opravit.
Stačí usednout do ergonomicky příjemných sedaček, které jsou elektronicky nastavitelné včetně paměťové funkce u řidiče, nastartovat, chytit taktéž velmi do ruky ergonomicky příjemný volant a sešlápnout pedál akcelerace. Za volantem, na kterém mimochodem klasická tlačítka ještě nevymřela a zaplať pánbůh za to, je digitální obrazovka, žádné mechanicky poháněné analogové rafičky. Můžu si tak podle libosti měnit třeba jako u sesterského Audi, co chci mít aktuálně zobrazeno před sebou. Někdo zůstane u základních informací, někdo jiný může ocenit třeba zobrazení navigace nebo jiných podrobnějších údajů.
Jízdní vlastnosti jsou jako u předchozích Golfů, ale lepší. Můžou za to především dvě věci – elektrifikace (ale pozor, jen u benzínové verze, nikoliv dieselové) a také vylepšený podvozek. K té první je podstatné říci, že testovaný Golf 1.5 eTSI je mild-hybrid, což znamená, že benzínový čtyřválec o výkonu 110 kW a 250 Nm doplňuje 48V mild-hybridní systém. Ten se skládá ze startéru-generátoru, 48V baterie umístěné pod zadními sedadly a řemene, který propojuje systém s konvenčním pohonem. Výhodou je, že mild-hybridní Golf 8 může za jízdy plachtit s vypnutým spalovacím motorem, navíc ještě rekuperovat, tj. získávat energii zpátky do baterie brzděním, a díky tomu snižovat spotřebu paliva. Navíc elektromotor přispívá k plynulejšímu rozjíždění či řazení, které zde obstarává automatická sedmistupňová převodovka. Čistě na elektřinu však jet nelze.
A k té druhé věci, vylepšenému podvozku, se pak sluší doplnit, že námi testovaný kus byl obohacen o příplatkové tlumiče DCC, které mají nastavitelnou tuhost. Tu můžete upravovat nejen tím, že budete přepínat mezi jízdními režimy (eco, komfort, normal, sport), ale můžete si ji nastavit klidně zcela podle svých představ v individuálním nastavení jízdního režimu (individual). Pak je rozdíl opravdu velmi znatelný a třeba na nezpevněných vozovkách, kterých je v Česku někdy už trochu moc, se dá cesta vyžehlit celkem dobře. Důležité však je, že se Golf v jakémkoliv nastavení chová předvídatelně a při průjezdu zatáčkami i vyšší rychlostí umí vyčarovat trochu usměvu na tváři i řekněme závodnějším povahám za volantem. Já zde oceňuju pádla pod volantem, se kterými lze manuálně řadit a tím dát vozidlu rychle a jasně najevo, že budu chtít třeba předjíždět. Na stovku zrychlí mild-hybridní Golf 8 za 8,5 sekundy a maximálka je 224 km/h. Takže ani v tomto směru by rozhodně Volkswagen neměl zákazníky zklamat.
Za mě si prostor v našem testu nového Golfu rozhodně zaslouží i asistenční systémy, kterých je u nových aut v poslední době ne více než dost, ale opravdu hodně. Samozřejmostí je asistent držení jízdního pruhu, který sám koriguje případné překročení jasně viditelných bílých čar na vozovce, ale stejně jako u jiných značek to ani zde není stoprocentní, pokud například začne pršet nebo je čára třeba žlutá. Proto také jen asistent, nikoliv autopilot. Dále nechybí asistent nouzového brzdění, či adaptivní tempomat, u kterého si můžete nastavit vzdálenost od vozu jedoucího před vámi a Golf se umí sám nejen úplně zastavit, ale následně i sám rozjet, aniž byste museli cokoliv dělat. Skvěle funguje rozpoznávání dopravních značek nebo eco asistence, která vám radí, kdy máte dát nohu z plynu, abyste snižovali spotřebu.
A právě mild-hybridní varianta nového Golfu vznikla především z toho důvodu, aby snižovala spotřebu. Za pomoci 48V systému slibuje o cca 10 % nižší spotřebu, což není možná hodně, ale každé procento se dnes počítá. Ve městě jsem s Golfem 1.5 eTSI jezdil pod 5 l/100 km, po okreskách lehce nad 5 l/100 km a po dálnici pak kolem 6 l/100 km. To nejsou vůbec špatné hodnoty. S nádrží o objemu 50 l bych tak ujel v pohodě přes 800 km na jedno natankování.
Golf zůstal Golfem, alespoň zvenku. Osmá generace je však oproti předchůdcům velkou změnou zevnitř, konkrétně z pohledu elektrifikace a digitalizace. A zatímco s elektrifikovaným pohonem jsem byl spokojený a myslím si, že i pro běžné uživatele bude jen a jen přínosem, v případě digitalizace infotainmentu a ovládání už to tak jednoznačný krok směrem vpřed není. Volkswagen se toho ještě hodně bude muset naučit, aby byl jeho Golf i ve 21. století etalonem jednoduchého a intuitivního ovládání pro každého. Ale u podobných revolucí se to často neobejde bez šrámu nebo řekněme porodních bolestí. Golf 8 není výjimkou.
Volkswagen Golf 1.5 eTSI (2020), tedy testovaný mild-hybrid vyšel coby 1st edition včetně příplatkové výbavy na něco málo přes 800 tisíc korun, což vlastně ale není vůbec málo. A sehnat už se nedá, nebo resp. jen v zásobách u dealerů. Cena základní verze mild-hybridu vychází na sympatičtějších 650 tisíc korun, ale s příplatkovou výbavou se vyšplhá taktéž do pater, které už nejsou tak úplně běžné za lidový vůz a za stejnou cenu už se dají sehnat mnohem zajímavější kousky.
Je tedy otázkou, jestli i samotný Volkswagen nepřišel s osmou generací Golfu jen jako s takovým přechodovým modelem, který má znamenat most mezi minulými generacemi a něčím novým, co teprve přijde a bude 100% funkční.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Vypadá pořád jako Golf, ale je modernější | Infotainment a ovládání |
Skvělé jízdní vlastnosti | Cena |
Pohodlný podvozek a jeho možnosti | |
Tichá kabina, tiché plachtění | |
Dojezd přes 800 km | |
Vysoká bezpečnost díky asistentům |
Volkswagen Golf je v Evropě dlouhodobě nejprodávanějším autem, a tak není divu, že se výrobce snaží zaručený recept na úspěch nijak zásadně neměnit. Jenže tak to nejde dělat úplně donekonečna, protože budoucnost stejně jednou časem přijde a zaklepe na dveře. Znovuzrozený Golf 8 (2020) se tedy před revolucí konečně neschovává, ale staví čelem. Ve svém repertoáru má totiž zbraně, které by mohly zafungovat. Digitalizace a elektrifikace. Nastaví díky tomu opět nové zvyky a pořádky? To se dozvíte v našem dnešním testu!
ROZHOVOR: Volkswagen vidí budoucnost v elektromobilitě, protože není nic lepšího
Osmá generace Golfu se po designové stránce nevymyká trendu postupného zdokonalování. Ano, máme tady modernější masku s ostřeji řezanými tvary nebo nové světlomety, či některé ozdobné prvky. Ale stále je to prostě Golf. Běžný člověk na ulici asi pozná, že jde o Golf spíše novější než starší, ale jestli je to letošní model nebo jeho předchůdce, to už bude nad jeho síly. Volkswagen stále hraje na jistý konzervatismus a podobně jako ostatní automobilky se tím snaží dosáhnout řekl bych i nějaké té nadčasovosti. Za mě tedy palec nahorů.
Pro automobilové fanoušky pak bude nový Golf (2020) zajímavý už jen tím, že je postavený na nové platformě MQB Evo, která přináší lepší jízdní vlastnosti. Ale také mezigeneračně větší rozměry, které však vzhledem k milimetrovému nakynutí opět zatím ještě neznamenají žádné znatelné zvětšení prostoru i uvnitř vozu. Pětidveřový hatchback s klidem a dostatečným pohodlím uveze menší rodinu, ovšem na zavazadla bude muset postačit dnes už podprůměrnějších 380 l, nebo případně dokoupit box na střechu. Revoluci tedy v tomto směru nečekejte.
Kde se naopak konečně inženýři nebáli odvázat, je až interiér a konkrétně infotainment. Celá palubní deska je u nového Golfu 1.5 eTSI vytvořená v duchu 21. století a konkrétně digitalizace, kdy klasická mechanická tlačítka a různé otočné přepínače či jiná mačkátka nahradily moderní displeje či dotykové obrazovky a senzorové prvky. Vypadá to opravdu moderně a celkem jednoduše, ale k dokonalosti to má bohužel ještě hodně daleko.
Samozřejmě chvíli trvá, než člověk pochopí přepracované ovládání a rozvržení menu a vlastně všech ovládacích prvků. Po týdnu už to pro mě problém nepředstavovalo, ale co přetrvávalo, je horší ovladatelnost. Ono během jízdy, kdy ještě jedete přes nějaké výmoly nebo obecně ne tak úplně dokonalou asfaltku, je celkem těžké se prstem na desetipalcové dotykové obrazovce trefit na některé menší prvky, třeba v případě ovládání klimatizace.
Volkswagen se u Golfu snažil ovládání zjednodušit třeba tím, že přidává jednoduchou možnost tzv. chytré klimatizace, kde si můžete rychle vybrat, jestli chcete zahřát ruce nebo třeba byste ocenili čerstvý vzduch. Navíc klimatizaci stejně jako i jiné prvky výbavy můžete ovládat přes hlasové pokyny, přímo v češtině. V některých případech to funguje celkem dobře, ale jindy to zkusíte třikrát a prostě to vzdáte. V tomto směru by tedy ještě německý výrobce mohl odvést mnohem lepší práci, kor v případě Golfu, který vždy platil za takový evropský vzor celkem jednoduchého a promyšleného ovládání.
Středový dotykový displej mi přijde povedený, třeba i proto, že si každý může podle svých preferencí a potřeb umístit na domovskou plochu to, co potřebuje. Líbí se mi také možnost změny světlého režimu na tmavý, nebo změnu barevných pozadí a vlastně celé grafiky. Nemluvě o ambientním podsvětlení nebo o možnosti připojení svého chytrého telefonu k vozidlu a ovládání jednoduše přes aplikaci. S dobou však nejde kolikrát opravdu velmi pomalá odezva systému nebo obecně ne zrovna zanedbatelné softwarové chyby, které jako by koncern v letošním roce počínaje Volkswagenem ID.3 až po nedávné problémy s modulem zajišťujícím nouzové volání nějak přitahoval.
V mém případě často nefungoval Apple CarPlay a po připojení telefonu se mi zobrazila v autě jen černá obrazovka (občas pomohl až x-tý restart auta), jindy byl problém s parkovacími čidly (když třeba na křižovatce upozorňovaly před očividně neexistující překážkou před nebo i za autem), nebo jsem si musel poradit s udržením vozu v jízdním pruhu, protože vůz s asistentem jízdy v pruzích vyhodnotil, že jedu moc rovně a nezatáčím, takže se prý nevěnuju řízení. Takže jsem osobně dost zvědavý, jestli dokáže Volkswagen tyhle softwarové nedostatky ještě zpětně opravit.
Stačí usednout do ergonomicky příjemných sedaček, které jsou elektronicky nastavitelné včetně paměťové funkce u řidiče, nastartovat, chytit taktéž velmi do ruky ergonomicky příjemný volant a sešlápnout pedál akcelerace. Za volantem, na kterém mimochodem klasická tlačítka ještě nevymřela a zaplať pánbůh za to, je digitální obrazovka, žádné mechanicky poháněné analogové rafičky. Můžu si tak podle libosti měnit třeba jako u sesterského Audi, co chci mít aktuálně zobrazeno před sebou. Někdo zůstane u základních informací, někdo jiný může ocenit třeba zobrazení navigace nebo jiných podrobnějších údajů.
Jízdní vlastnosti jsou jako u předchozích Golfů, ale lepší. Můžou za to především dvě věci – elektrifikace (ale pozor, jen u benzínové verze, nikoliv dieselové) a také vylepšený podvozek. K té první je podstatné říci, že testovaný Golf 1.5 eTSI je mild-hybrid, což znamená, že benzínový čtyřválec o výkonu 110 kW a 250 Nm doplňuje 48V mild-hybridní systém. Ten se skládá ze startéru-generátoru, 48V baterie umístěné pod zadními sedadly a řemene, který propojuje systém s konvenčním pohonem. Výhodou je, že mild-hybridní Golf 8 může za jízdy plachtit s vypnutým spalovacím motorem, navíc ještě rekuperovat, tj. získávat energii zpátky do baterie brzděním, a díky tomu snižovat spotřebu paliva. Navíc elektromotor přispívá k plynulejšímu rozjíždění či řazení, které zde obstarává automatická sedmistupňová převodovka. Čistě na elektřinu však jet nelze.
A k té druhé věci, vylepšenému podvozku, se pak sluší doplnit, že námi testovaný kus byl obohacen o příplatkové tlumiče DCC, které mají nastavitelnou tuhost. Tu můžete upravovat nejen tím, že budete přepínat mezi jízdními režimy (eco, komfort, normal, sport), ale můžete si ji nastavit klidně zcela podle svých představ v individuálním nastavení jízdního režimu (individual). Pak je rozdíl opravdu velmi znatelný a třeba na nezpevněných vozovkách, kterých je v Česku někdy už trochu moc, se dá cesta vyžehlit celkem dobře. Důležité však je, že se Golf v jakémkoliv nastavení chová předvídatelně a při průjezdu zatáčkami i vyšší rychlostí umí vyčarovat trochu usměvu na tváři i řekněme závodnějším povahám za volantem. Já zde oceňuju pádla pod volantem, se kterými lze manuálně řadit a tím dát vozidlu rychle a jasně najevo, že budu chtít třeba předjíždět. Na stovku zrychlí mild-hybridní Golf 8 za 8,5 sekundy a maximálka je 224 km/h. Takže ani v tomto směru by rozhodně Volkswagen neměl zákazníky zklamat.
Za mě si prostor v našem testu nového Golfu rozhodně zaslouží i asistenční systémy, kterých je u nových aut v poslední době ne více než dost, ale opravdu hodně. Samozřejmostí je asistent držení jízdního pruhu, který sám koriguje případné překročení jasně viditelných bílých čar na vozovce, ale stejně jako u jiných značek to ani zde není stoprocentní, pokud například začne pršet nebo je čára třeba žlutá. Proto také jen asistent, nikoliv autopilot. Dále nechybí asistent nouzového brzdění, či adaptivní tempomat, u kterého si můžete nastavit vzdálenost od vozu jedoucího před vámi a Golf se umí sám nejen úplně zastavit, ale následně i sám rozjet, aniž byste museli cokoliv dělat. Skvěle funguje rozpoznávání dopravních značek nebo eco asistence, která vám radí, kdy máte dát nohu z plynu, abyste snižovali spotřebu.
A právě mild-hybridní varianta nového Golfu vznikla především z toho důvodu, aby snižovala spotřebu. Za pomoci 48V systému slibuje o cca 10 % nižší spotřebu, což není možná hodně, ale každé procento se dnes počítá. Ve městě jsem s Golfem 1.5 eTSI jezdil pod 5 l/100 km, po okreskách lehce nad 5 l/100 km a po dálnici pak kolem 6 l/100 km. To nejsou vůbec špatné hodnoty. S nádrží o objemu 50 l bych tak ujel v pohodě přes 800 km na jedno natankování.
Golf zůstal Golfem, alespoň zvenku. Osmá generace je však oproti předchůdcům velkou změnou zevnitř, konkrétně z pohledu elektrifikace a digitalizace. A zatímco s elektrifikovaným pohonem jsem byl spokojený a myslím si, že i pro běžné uživatele bude jen a jen přínosem, v případě digitalizace infotainmentu a ovládání už to tak jednoznačný krok směrem vpřed není. Volkswagen se toho ještě hodně bude muset naučit, aby byl jeho Golf i ve 21. století etalonem jednoduchého a intuitivního ovládání pro každého. Ale u podobných revolucí se to často neobejde bez šrámu nebo řekněme porodních bolestí. Golf 8 není výjimkou.
Volkswagen Golf 1.5 eTSI (2020), tedy testovaný mild-hybrid vyšel coby 1st edition včetně příplatkové výbavy na něco málo přes 800 tisíc korun, což vlastně ale není vůbec málo. A sehnat už se nedá, nebo resp. jen v zásobách u dealerů. Cena základní verze mild-hybridu vychází na sympatičtějších 650 tisíc korun, ale s příplatkovou výbavou se vyšplhá taktéž do pater, které už nejsou tak úplně běžné za lidový vůz a za stejnou cenu už se dají sehnat mnohem zajímavější kousky.
Je tedy otázkou, jestli i samotný Volkswagen nepřišel s osmou generací Golfu jen jako s takovým přechodovým modelem, který má znamenat most mezi minulými generacemi a něčím novým, co teprve přijde a bude 100% funkční.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Vypadá pořád jako Golf, ale je modernější | Infotainment a ovládání |
Skvělé jízdní vlastnosti | Cena |
Pohodlný podvozek a jeho možnosti | |
Tichá kabina, tiché plachtění | |
Dojezd přes 800 km | |
Vysoká bezpečnost díky asistentům |