Nová dopravní značka má symbol kosočtverce, či chcete-li diamantu
Co tato značka znamená, tipnete si?
V Evropě začíná její testování, dorazí i do Česka?
Po Evropě se začíná šířit nové silniční značení. Každý si pro něj nejspíše najde vlastní pojmenování, ovšem bez potíží se nová značka nezavádí ani ve Francii, kde aktuálně probíhá její testování. Její význam je přitom zvláště pro americké řidiče naprosto všední a znají jej naprosto všichni. Jen si pro ni zvolili textové označení místo piktogramu.
Řidiči by se měli naučit, co tato značka znamená
Značka kosočtverce se čím dál více objevuje okolo velkých francouzských měst. Narazíte tak na ní například v horském Grenoblu, v blízkém Lyonu nebo okolo Štrasburku. Díky svému významu se nachází hlavně na okruzích měst a dálničních spojích. Její platnost navíc nemusí být stálého charakteru, ale může podléhat časovému omezení. Pokud se jí ale rozhodnete ignorovat, může vás to stát pěkných pár set eur. O čem že je tedy řeč?
Symbol bílého kosočtverce na modrém pozadí (v případě stálé značky) opravňuje vozidla s více pasažéry na palubě k užití vyhrazeného jízdního pruhu. Zpravidla se jedná o pruh nejvíce vlevo. V České republice známe vyhrazené pruhy pouze pro Integrovaný záchranný systém, vozy taxi služby a MHD nebo pro cyklisty a motorkáře. Francie se tímto krokem snaží řidiče motivovat ke spolujízdám, které jsou ekonomičtější než samostatná jízda vlastním vozem. Jednostopá vozidla mají v systému výjimku a mohou pruh taktéž použít.
Za oceánem jde o naprosto běžnou záležitost. Stejně tak jde o pruh umístěný co nejvíce nalevo. Jakmile by ovšem policisté zjistili, že jste tohoto privilegia využili neoprávněně, stihne vás krutá pokuta. V případě západoevropské země byste přišli až o 135 eur. Hlídka vás přitom nemusí zastavit na místě. Francie plánuje nasadit do provozu speciální kamery s umělou inteligencí, které umí zjistit počet cestujících.
Značka má za cíl zrychlit jízdu a v nejlepším případě snížit počet vozidel na silnicích. Při nižším počtu by se tak ruku v ruce snížila produkce škodlivých látek a zefektivnila jízda individuálními dopravními prostředky. Zda se podobný trend rozšíří i do zbytku Evropy, třeba i do Česka, zatím není jasné. Jezdíte častěji sami nebo míváte na cestě doprovod? Líbilo by vám mít zvláštní přednost v jízdě po dálnici?
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.