Co znamená značka IG-L v Rakousku? Jakou výhodu dává elektromobilům?

  • Rakousko již před lety začalo omezovat rychlost na dálnici kvůli přírodě
  • V zónách IG-L si musejí dát řidiči pozor
  • Při nedodržení riskujete pokutu nejméně 2 180 eur
Rakouské IG-L zóny neplatí pro elektromobily

V rakouských IG-L zónách musejí řidiči jezdit pomaleji, neplatí to však pro řidiče elektromobilů

Zatímco u nás jsou elektromobily zvýhodněny tím, že pro jízdu po dálnici jejich majitelé a řidiči nepotřebují mít dálniční známku, v sousedním Rakousku mají ještě trochu jiné zvýhodnění, které se vyplatí. Jsou jím tzv. IG-L zóny, ve kterých bývá z důvodu ochrany životního prostředí snížena povolená maximální rychlost.

Co jsou IG-L zóny v Rakousku?

Rakousko totiž vychází z principu, že pomaleji jedoucí vozidla produkují méně zplodin, tedy v případě spalovacích aut. Proto zavedlo proměnné dopravní značky pro některé vybrané úseky dálnic a rychlostních silnic, které omezují maximální povolenou rychlost např. na 100 km/h, oproti běžným 130 km/h pro jízdu po dálnici.

Aby bylo odlišeno, že důvodem ke snížení rychlosti není bezpečnost silničního provozu, ale ochrana životního prostředí, je v takovém případě značka doplněna ještě zkratkou „IG-L“ (což znamená „Immissionsschutzgesetz Luft“ čili zákon na ochranu ovzduší – pozn. redakce).

Elektromobily přitom mají coby ekologické vozy výjimku a snížený rychlostní limit se na ně nevztahuje. Mohou tak jet i v tzv. IG-L zónách maximální povolenou rychlostí 130 km/h. České elektromobilisty jistě potěší, že se tato výjimka nevztahuje pouze na vozidla s rakouskou speciální „eko“ espézetkou, ale platí i speciální české registrační značky pro elektromobily začínající na EL. Kdyby vám přece jen přišla pokuta, tak se stačí odvolat a kopií technického průkazu doložit, že je vaše auto skutečně bezemisní.

Rakouská dálnice, ilustrační

Rakouská dálnice, ilustrační


Čtěte také: Nový symbol elektromobilu na dopravních značkách. Vyvarují se Češi pokutě?


Jaké jsou pokuty za nedodržení max. povolené rychlosti v IG-L?

Pokuty za rychlou jízdu v IG-L zónách mohou být skutečně drastické. Místo běžně hrozící pokuty za rychlost ve výši desítek až stovek eur se totiž musí hříšník za volantem připravit, že jeho peněženka skutečně zapláče.

Rakouské ministerstvo životního prostředí na začátku letošního roku zvýšila horní hranici pokuty na 2 180 eur. Pokutu totiž dostanete nejen za překročení povolené rychlosti, ale hlavně za znečištění životního prostředí, a na to jsou Rakušané opravdu hákliví.

Kde jsou IG-L zóny?

Rychlostní limity založené na IG-L stanovují zemští hejtmani jednotlivých spolkových zemí. V současnosti se nacházejí na úsecích dálnic a rychlostních silnic v Tyrolsku, Salcbursku, Štýrsku, Horním Rakousku a Korutanech, většinou v okolí velkých měst. Jejich celková délka je více než 400 kilometrů. V Tyrolsku byl rychlostní limit závislý na dopravě a emisích na dálnicích A12 a A13 trvale změněn na 100 km/h.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Co znamená značka IG-L v Rakousku? Jakou výhodu dává elektromobilům?

  • Rakousko již před lety začalo omezovat rychlost na dálnici kvůli přírodě
  • V zónách IG-L si musejí dát řidiči pozor
  • Při nedodržení riskujete pokutu nejméně 2 180 eur
Rakouské IG-L zóny neplatí pro elektromobily

V rakouských IG-L zónách musejí řidiči jezdit pomaleji, neplatí to však pro řidiče elektromobilů

Zatímco u nás jsou elektromobily zvýhodněny tím, že pro jízdu po dálnici jejich majitelé a řidiči nepotřebují mít dálniční známku, v sousedním Rakousku mají ještě trochu jiné zvýhodnění, které se vyplatí. Jsou jím tzv. IG-L zóny, ve kterých bývá z důvodu ochrany životního prostředí snížena povolená maximální rychlost.

Co jsou IG-L zóny v Rakousku?

Rakousko totiž vychází z principu, že pomaleji jedoucí vozidla produkují méně zplodin, tedy v případě spalovacích aut. Proto zavedlo proměnné dopravní značky pro některé vybrané úseky dálnic a rychlostních silnic, které omezují maximální povolenou rychlost např. na 100 km/h, oproti běžným 130 km/h pro jízdu po dálnici.

Aby bylo odlišeno, že důvodem ke snížení rychlosti není bezpečnost silničního provozu, ale ochrana životního prostředí, je v takovém případě značka doplněna ještě zkratkou „IG-L“ (což znamená „Immissionsschutzgesetz Luft“ čili zákon na ochranu ovzduší – pozn. redakce).

Elektromobily přitom mají coby ekologické vozy výjimku a snížený rychlostní limit se na ně nevztahuje. Mohou tak jet i v tzv. IG-L zónách maximální povolenou rychlostí 130 km/h. České elektromobilisty jistě potěší, že se tato výjimka nevztahuje pouze na vozidla s rakouskou speciální „eko“ espézetkou, ale platí i speciální české registrační značky pro elektromobily začínající na EL. Kdyby vám přece jen přišla pokuta, tak se stačí odvolat a kopií technického průkazu doložit, že je vaše auto skutečně bezemisní.

Rakouská dálnice, ilustrační

Rakouská dálnice, ilustrační


Čtěte také: Nový symbol elektromobilu na dopravních značkách. Vyvarují se Češi pokutě?


Jaké jsou pokuty za nedodržení max. povolené rychlosti v IG-L?

Pokuty za rychlou jízdu v IG-L zónách mohou být skutečně drastické. Místo běžně hrozící pokuty za rychlost ve výši desítek až stovek eur se totiž musí hříšník za volantem připravit, že jeho peněženka skutečně zapláče.

Rakouské ministerstvo životního prostředí na začátku letošního roku zvýšila horní hranici pokuty na 2 180 eur. Pokutu totiž dostanete nejen za překročení povolené rychlosti, ale hlavně za znečištění životního prostředí, a na to jsou Rakušané opravdu hákliví.

Kde jsou IG-L zóny?

Rychlostní limity založené na IG-L stanovují zemští hejtmani jednotlivých spolkových zemí. V současnosti se nacházejí na úsecích dálnic a rychlostních silnic v Tyrolsku, Salcbursku, Štýrsku, Horním Rakousku a Korutanech, většinou v okolí velkých měst. Jejich celková délka je více než 400 kilometrů. V Tyrolsku byl rychlostní limit závislý na dopravě a emisích na dálnicích A12 a A13 trvale změněn na 100 km/h.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."