Elektromobily obecně jsou většinou auta vybavená nejnovějšími technologiemi, a proto jsme zvyklí u nich přednostně porovnávat ty vlastnosti a funkce, kterými předčí historicky zažité stereotypy. Zrychlení, okamžitě dostupný a často brutální výkon, automatické řízení a další technické vymoženosti jsou tím, co zkoumáme na nových autech obecně v první řadě.
Bjørn Nyland to dělá samozřejmě také. Ve svých statistikách se přesto současně zaměřuje na zcela běžná data, jakými jsou například velikost automobilu nebo jeho hmotnost. Právě hmotnost jsme si dnes vzali do hledáčku a rozhodli se porovnat elektromobily podle tohoto kritéria.
Obecně se dá konstatovat, že elektromobily jsou obvykle mnohem těžší než jejich konvenční protějšky. Mohou za to sady baterií, které významně zvyšují hmotnost vozidla. Na následujícím grafu, který jsme si půjčili od Bjørna, je možné porovnat téměř 70 elektroaut. U všech vozů je udávaná hmotnost včetně řidiče, kterým nebyl nikdo jiný, než právě norský propagátor elektromobility Nyland.
Čtěte také: Jsou elektromobily bezpečné a co srovnání se spalováky? Odpovídá Škoda Auto
Nejtěžším autem ze seznamu je luxusní osobní dodávka Mercedes EQV, jejíž hmotnost nemá daleko od 3000 kg. Následuje Audi e-tron 55 s 2720 kg a trojici zakončuje další prémiové SUV, Mercedes EQC, který váží 2620 kg. Celkově je možné konstatovat, že víc než třetina testovaných automobilu je těžší než 2000 kg. Jen sedm modelů má hmotnost menší než 1500 kg a víc než polovina aut váží mezi 1500 až 2000 kilogramů. V seznamu však překvapivě nenajdeme například Teslu Model X, která by také patřila k těm těžším kouskům, takže seznam určitě nelze brát úplně doslovně a myslet si, že jde o konečné pořadí.
U elektromobilů hraje hmotnost ještě významnější roli než u běžných aut. Platí, že čím těžší je auto, tím menší má účinnost a tím pádem menší dojezd. Hmotnost se projeví také na ceně, protože auto musí být vybaveno silnějšími brzdami, odpružením, koly i pneumatikami, které vydrží menší nájezd. Auto je také méně šetrné k životnímu prostředí.
Na metodiku vážení aut podle Bjørna se můžete podívat v přiloženém videu na příkladu Hyundai Ioniq 5. Měří se zatížení přední nápravy, celková hmotnost s řidičem a zatížení zadní nápravy. Z videa je také patrné, že i když Nyland dokáže odhadnout hodnoty ze zkušenosti, hmotnost Ioniq 5 ho přesto překvapila.
Elektromobily obecně jsou většinou auta vybavená nejnovějšími technologiemi, a proto jsme zvyklí u nich přednostně porovnávat ty vlastnosti a funkce, kterými předčí historicky zažité stereotypy. Zrychlení, okamžitě dostupný a často brutální výkon, automatické řízení a další technické vymoženosti jsou tím, co zkoumáme na nových autech obecně v první řadě.
Bjørn Nyland to dělá samozřejmě také. Ve svých statistikách se přesto současně zaměřuje na zcela běžná data, jakými jsou například velikost automobilu nebo jeho hmotnost. Právě hmotnost jsme si dnes vzali do hledáčku a rozhodli se porovnat elektromobily podle tohoto kritéria.
Obecně se dá konstatovat, že elektromobily jsou obvykle mnohem těžší než jejich konvenční protějšky. Mohou za to sady baterií, které významně zvyšují hmotnost vozidla. Na následujícím grafu, který jsme si půjčili od Bjørna, je možné porovnat téměř 70 elektroaut. U všech vozů je udávaná hmotnost včetně řidiče, kterým nebyl nikdo jiný, než právě norský propagátor elektromobility Nyland.
Čtěte také: Jsou elektromobily bezpečné a co srovnání se spalováky? Odpovídá Škoda Auto
Nejtěžším autem ze seznamu je luxusní osobní dodávka Mercedes EQV, jejíž hmotnost nemá daleko od 3000 kg. Následuje Audi e-tron 55 s 2720 kg a trojici zakončuje další prémiové SUV, Mercedes EQC, který váží 2620 kg. Celkově je možné konstatovat, že víc než třetina testovaných automobilu je těžší než 2000 kg. Jen sedm modelů má hmotnost menší než 1500 kg a víc než polovina aut váží mezi 1500 až 2000 kilogramů. V seznamu však překvapivě nenajdeme například Teslu Model X, která by také patřila k těm těžším kouskům, takže seznam určitě nelze brát úplně doslovně a myslet si, že jde o konečné pořadí.
U elektromobilů hraje hmotnost ještě významnější roli než u běžných aut. Platí, že čím těžší je auto, tím menší má účinnost a tím pádem menší dojezd. Hmotnost se projeví také na ceně, protože auto musí být vybaveno silnějšími brzdami, odpružením, koly i pneumatikami, které vydrží menší nájezd. Auto je také méně šetrné k životnímu prostředí.
Na metodiku vážení aut podle Bjørna se můžete podívat v přiloženém videu na příkladu Hyundai Ioniq 5. Měří se zatížení přední nápravy, celková hmotnost s řidičem a zatížení zadní nápravy. Z videa je také patrné, že i když Nyland dokáže odhadnout hodnoty ze zkušenosti, hmotnost Ioniq 5 ho přesto překvapila.