Jsou elektromobily bezpečné a co srovnání se spalováky? Odpovídá Škoda Auto

Luboš Srb
  • Kolem elektromobilů a jejich bezpečnosti jsou mýty a nepravdivé informace
  • Jsou elektromobily bezpečnější než spalováky nebo naopak?
  • Odpovědi se teď snaží dát i automobilka Škoda Auto
Škoda Enyaq iV, nabíjení elektromobilu
Škoda Enyaq iV, nabíjení elektromobilu

Možná už jste někde slyšeli, že elektromobil naboural, začal hořet a hasiči ho museli dát na několik dnů do vodní lázně, což zní naprosto otřesně. A co teprve chudák řidič. Automobilka Škoda Auto teď jasně popisuje, co dělá pro to, aby její auta na baterky byla maximálně bezpečná a k ničemu takovému nikdy nedošlo.

Elektromobil vs spalovací auto – co bezpečnost?

Základem je dobře chráněná vysokonapěťová baterie, která prý v případě čistokrevného elektrického SUV Škoda Enyaq iV nepředstavuje žádné zvýšené riziko oproti vozům s konvenčním pohonem. To potvrzují i nezávislé studie odborníků na dopravní nehody a expertů v oblasti protipožární ochrany: Elektrická vozidla jsou z hlediska bezpečnosti při nehodách na stejné úrovni jako modely s konvenčním spalovacím motorem.

„Že by elektromobil začal po nehodě hořet, se stává velmi zřídka. Ani prudký náraz nestačí k vyvolání požáru baterie a ke vznícení bateriových článků může dojít pouze v nepravděpodobném případě poškození nebo deformace tohoto zásobníku energie. Aby se takové riziko minimalizovalo, je například akumulátor ve voze Škoda Enyaq iV bezpečně uložen v podvozku odolném proti nárazu. Samotné moduly jsou uloženy ve stabilním, zpravidla vodotěsném pouzdře.“ uvádí mladoboleslavská automobilka.


Čtěte také: Elektromobil Škoda Enyaq iV boduje, získal pětihvězdičkové hodnocení v testu bezpečnosti


Škoda Enyaq Sportline iV
Škoda Enyaq Sportline iV

Baterie má speciální ochranu

Zvláštní pozornost vývojáři v případě čistokrevné škodovky kladli na eliminaci přetížení akumulátoru. „Sofistikovaná bezpečnostní technika s ochrannými relé a mnoha senzory zajišťuje, aby riziko elektrického nebo tepelného přetížení bylo minimální. Teplota, stav nabití a další parametry baterie pohonu jsou neustále monitorovány. Navíc je vysokonapěťový systém konstruován také z hlediska vlastní bezpečnosti: v případě poruchy nebo nehody se elektrické komponenty během milisekund odpojí od baterie, takže v ní již nejsou pod napětím, a cestující tak nejsou ohroženi.”

Nezávislé testy, z nichž některé jdou výrazně nad rámec legislativních požadavků, prokázaly, že dobře chráněné bateriové moduly zůstaly u elektromobilu navzdory deformaci karoserie nepoškozené a při skutečném nárazu by nedošlo ke zvýšenému nebezpečí požáru. Rovněž integrovaný systém odpojení baterie reagoval při všech testech bezpečně a spolehlivě, uvedla mladoboleslavská automobila. Tak, že by šlo o zbytečného strašáka v případě elektromobilů?


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články