Recyklace baterií elektromobilů trápí nejednoho výrobce. Skupina vědců z Edingburgské univerzity se snaží přijít na nový způsob, jak co nejvíce tento proces zefektivnit a celkově vylepšit. Baterie jsou složeny z mnoha částic a je náročné je od sebe separovat a lépe zrecyklovat. Vědci se v tomto případě zaměřily na získání kovových součástí. K jejich separaci používají speciálně vytvořené bakterie.
Tyto organismy mají za úkol kovové částice v bateriích přetvořit na tekutou kovovou kaši. Vědci se ovšem ve studii přesnému postupu nevěnují. Víme, že jde o bakterie speciálně zkonstruované pro tento účel a že celý proces probíhá v uzavřeném bio reaktoru. Bakterie postupně požírá kovové částice a vylučuje je v podobě zmíněné kašovité formě. Tento exkrement lze následně separovat a recyklovat pro jiné účely. Bakterie by měly jít použít pro separaci kobaltu, manganu, niklu a lithia.
Cílem skupiny vědců je celý proces převést do takové míry, kdy by bylo možné recyklovat baterie v citelné míře. Prozatimním pokusným králíkem se staly vyřazené baterie z Nissanu Leaf první generace. V aktuální fázi výzkumu zatím není možné zjistit, zda se bakterie mohou jednou dostat do komerčního procesu. Ať už zde tato šance je či nikoliv, jde o zajímavý pokus jak v celkové recyklaci baterií pokročit k udržitelné budoucnosti.
Čtěte také: Vědci překonali fyziku. Vytvořili solární článek s nemyslitelně vysokou účinností
Použití biologického inženýringu a vývoje v procesu recyklace není v tomto směru žádnou horkou novinkou. Podobné procesy se využívají u recyklace mikroplastů nebo biologicky nerozložitelných syntetických materiálů. Podobně jako u recyklace kovů jsou ale i tyto výzkumy v relativně raných fázích.
Zatímco lze vcelku objektivně konstatovat, že celý proces výroby automobilů i v jejich elektrických verzích nejde zcela ruku v ruce s udržitelností, jsou podobné recyklační výzkumy alespoň jakousi nadějí ke zlepšení stavu. Mohou bakterie obecně být odpovědí na otázku udržitelnosti a snížení uhlíkové stopy?
Recyklace baterií elektromobilů trápí nejednoho výrobce. Skupina vědců z Edingburgské univerzity se snaží přijít na nový způsob, jak co nejvíce tento proces zefektivnit a celkově vylepšit. Baterie jsou složeny z mnoha částic a je náročné je od sebe separovat a lépe zrecyklovat. Vědci se v tomto případě zaměřily na získání kovových součástí. K jejich separaci používají speciálně vytvořené bakterie.
Tyto organismy mají za úkol kovové částice v bateriích přetvořit na tekutou kovovou kaši. Vědci se ovšem ve studii přesnému postupu nevěnují. Víme, že jde o bakterie speciálně zkonstruované pro tento účel a že celý proces probíhá v uzavřeném bio reaktoru. Bakterie postupně požírá kovové částice a vylučuje je v podobě zmíněné kašovité formě. Tento exkrement lze následně separovat a recyklovat pro jiné účely. Bakterie by měly jít použít pro separaci kobaltu, manganu, niklu a lithia.
Cílem skupiny vědců je celý proces převést do takové míry, kdy by bylo možné recyklovat baterie v citelné míře. Prozatimním pokusným králíkem se staly vyřazené baterie z Nissanu Leaf první generace. V aktuální fázi výzkumu zatím není možné zjistit, zda se bakterie mohou jednou dostat do komerčního procesu. Ať už zde tato šance je či nikoliv, jde o zajímavý pokus jak v celkové recyklaci baterií pokročit k udržitelné budoucnosti.
Čtěte také: Vědci překonali fyziku. Vytvořili solární článek s nemyslitelně vysokou účinností
Použití biologického inženýringu a vývoje v procesu recyklace není v tomto směru žádnou horkou novinkou. Podobné procesy se využívají u recyklace mikroplastů nebo biologicky nerozložitelných syntetických materiálů. Podobně jako u recyklace kovů jsou ale i tyto výzkumy v relativně raných fázích.
Zatímco lze vcelku objektivně konstatovat, že celý proces výroby automobilů i v jejich elektrických verzích nejde zcela ruku v ruce s udržitelností, jsou podobné recyklační výzkumy alespoň jakousi nadějí ke zlepšení stavu. Mohou bakterie obecně být odpovědí na otázku udržitelnosti a snížení uhlíkové stopy?