Průlomem energetiky se mají stát nenáročné baterie se zcela odlišnou technologií. Takzvané baterie s pevným elektrolytem mají nabídnout neuvěřitelné kapacity při nízké hmotnosti i malé velikosti. Na jejich masový příchod si ale ještě počkáme. Výzkumníci ze Spojených států ale dokazují, že ani současné technologie ještě nejsou odepsané. Standardním chemickým bateriím umí přidat i 50 % životnosti.
Delší životní cyklus baterií dokáže zcela bez pochyb prodloužit životnost nejen elektrickým vozidlům, ale například i stacionárním bateriovým stanicím. Nově zveřejněné procesy lze navíc aplikovat i u spotřební elektroniky, jelikož počítá s nasazením u v současnosti nejpoužívanějšího typu baterie Li-Ion. O zajímavou novinku se postaral tým vědců ze Stanfordské univerzity pod vedením Williama Chueho.
Největším lákadlem na celém výzkumu je to, že jej lze okamžitě nasadit v současných výrobních halách. Baterie ani výrobní procesy nepotřebují žádné dodatečné úpravy. Tou zásadní změnou je pouze úprava posledního kroku ve výrobním procesu. Klíčem je proces přednabíjení, než jde baterie do prodeje. Připojení baterie k okruhu s vysokým proudem je prý pro baterie životadárné.
Čtěte také: Bojíte se životnosti baterie? Studie potvrzuje, že vydrží déle než auto
Vědci při svém výzkumu použili schopnosti umělé inteligence, aby zjistili, jaká parametry a faktory jsou ideální při prvním nabíjení akumulátoru pro zachování co nejlepší životnosti článku. S pomocí AI zjistili, že největší roli hraje míra elektrického proudu. Doposud se výrobci vždy více zaměřovali více na hodnoty napětí. Čerstvě vyrobené baterie se nejčastěji nabíjí dlouhé hodiny s velmi nízkým napětím.
První nabíjení je pro životnost velmi důležité. Lithiové ionty je potřeba deaktivovat, aby vytvořily více prostoru a zlepšily efektivitu práce na katodě. Vysoký proud je pro tuto deaktivaci kritický. Díky tomu jsou procesy nabíjení i vybíjení efektivnější a navíc výrazně zpomalují stárnutí baterie. Dosavadní testy potvrzují, že životnost se může zlepšit i o 50 %.
Průlomem energetiky se mají stát nenáročné baterie se zcela odlišnou technologií. Takzvané baterie s pevným elektrolytem mají nabídnout neuvěřitelné kapacity při nízké hmotnosti i malé velikosti. Na jejich masový příchod si ale ještě počkáme. Výzkumníci ze Spojených států ale dokazují, že ani současné technologie ještě nejsou odepsané. Standardním chemickým bateriím umí přidat i 50 % životnosti.
Delší životní cyklus baterií dokáže zcela bez pochyb prodloužit životnost nejen elektrickým vozidlům, ale například i stacionárním bateriovým stanicím. Nově zveřejněné procesy lze navíc aplikovat i u spotřební elektroniky, jelikož počítá s nasazením u v současnosti nejpoužívanějšího typu baterie Li-Ion. O zajímavou novinku se postaral tým vědců ze Stanfordské univerzity pod vedením Williama Chueho.
Největším lákadlem na celém výzkumu je to, že jej lze okamžitě nasadit v současných výrobních halách. Baterie ani výrobní procesy nepotřebují žádné dodatečné úpravy. Tou zásadní změnou je pouze úprava posledního kroku ve výrobním procesu. Klíčem je proces přednabíjení, než jde baterie do prodeje. Připojení baterie k okruhu s vysokým proudem je prý pro baterie životadárné.
Čtěte také: Bojíte se životnosti baterie? Studie potvrzuje, že vydrží déle než auto
Vědci při svém výzkumu použili schopnosti umělé inteligence, aby zjistili, jaká parametry a faktory jsou ideální při prvním nabíjení akumulátoru pro zachování co nejlepší životnosti článku. S pomocí AI zjistili, že největší roli hraje míra elektrického proudu. Doposud se výrobci vždy více zaměřovali více na hodnoty napětí. Čerstvě vyrobené baterie se nejčastěji nabíjí dlouhé hodiny s velmi nízkým napětím.
První nabíjení je pro životnost velmi důležité. Lithiové ionty je potřeba deaktivovat, aby vytvořily více prostoru a zlepšily efektivitu práce na katodě. Vysoký proud je pro tuto deaktivaci kritický. Díky tomu jsou procesy nabíjení i vybíjení efektivnější a navíc výrazně zpomalují stárnutí baterie. Dosavadní testy potvrzují, že životnost se může zlepšit i o 50 %.