Ve třech zemích EU je skoro 60 % všech nabíječek. Zbytek je dost pozadu

Diana Křížová
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu

Evropa se rychle transformuje na kontinent elektromobility, což však vyžaduje robustní síť dobíjecích stanic. Zatímco některé státy jdou příkladem, jiné, včetně České republiky, mají v tomto směru stále co dohánět. Jak si jednotlivé země stojí a co to znamená pro české řidiče elektromobilů?

Dominance tří zemí

Přes 57 % veřejných dobíjecích stanic v Evropské unii se nachází pouze ve třech zemích – Nizozemsko má s 21,2 % podíl největší, následováno Francií a Německem, které se podílejí 18,4 % a 17,5 % na celkovém počtu dobíjecích stanic v EU.

Tyto státy představují tahouny evropské infrastruktury pro elektromobily, ať už díky své ekonomické síle, nebo díky výrazné podpoře elektromobility ze strany vlád. Například Nizozemsko investovalo enormní prostředky do snadného přístupu k dobíjecím místům, což se odráží v jejich hustotě i kvalitě.

Nabíjení elektromobilu Tesla na veřejné dobíjecí stanici | foto: Unsplash
Nabíjení elektromobilu Tesla na veřejné dobíjecí stanici | foto: Unsplash

Česká republika na čtrnáctém místě

Česko se nachází na 14. příčce v rámci EU, co se týče počtu veřejných dobíjecích bodů. K dispozici máme 5 646 dobíjecích stanic, což sice není špatné, ale stále to nestačí k tomu, abychom se mohli rovnat s evropskými lídry. V Česku je sice znatelný nárůst počtu dobíjecích bodů, ale na rozdíl od západní Evropy stále chybí jejich rovnoměrné rozložení, zejména v menších městech a na venkově​. Situaci částečně zlepšují investice ze strany energetických společností, ale tempo rozvoje je stále pomalejší, než by bylo žádoucí.

Naštěstí se Česká republika může pochlubit rostoucím podílem rychlých nabíječek. Až 20,5 % veřejných dobíjecích bodů v Česku má výkon mezi 50 až 150 kW, což je výrazně nad evropským průměrem, který se pohybuje kolem 5 %. Rychlonabíjecí stanice s výkonem nad 150 kW tvoří u nás 7,9 % všech dobíjecích stanic, což je velmi pozitivní trend, který nás přibližuje evropskému standardu​.

Proč je infrastruktura klíčová?

Dostupnost dobíjecích stanic je jedním z hlavních faktorů, který ovlivňuje rozhodnutí lidí přejít na elektromobily. Zatímco počet registrovaných elektromobilů v Česku meziročně vzrostl o více než 60 %, stále zaostáváme za evropským průměrem, pokud jde o poměr dobíjecích bodů na vozidlo. Na jeden dobíjecí bod u nás připadá zhruba 5,2 elektromobilu, což není ideální, a Česko tak čelí potřebě dalšího rozvoje dobíjecí infrastruktury​.

Pokud má Česká republika zůstat konkurenceschopná v oblasti elektromobility, musí urychlit výstavbu dobíjecích stanic a zajistit jejich rovnoměrné rozmístění. Vzor si může vzít z Nizozemska, které dbá na jednoduchý přístup k dobíjecí síti pro každého. Nedostatečná síť nejen omezuje komfort uživatelů, ale zpomaluje i celkovou transformaci dopravy směrem k udržitelnosti.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.


Komentáře


Nejnovější články