V životě jsem nejel horším elektromobilem. Přitom je od populární značky
- Toyota postavila svůj elektromobil na šibenici
- Pro značku jde o celkem potupný a bezvýznamný model
- Zájemci o elektromobil by si měli model bZ4X vyškrtnout ze seznamu

Číňané a Tesla vzali elektrický automobilový trh útokem. Každou chvíli se na spotřebitele chrlí nové možnosti, jak přesednout ze spalovacích vozidel do lokálně bezemisních elektromobilů. Tradiční automobilky tápou a nejsou schopné pořádně reagovat na zajímavé konkurenční modely. Procesy i změny ve výrobě jsou náročné, proto se dá určitá nedokonalost tolerovat. To, co ale v prvním elektrickém modelu předvedla Toyota, to se dá jen těžko přehlížet.
Design vcelku ujde. Na Toyotu je to ale zatraceně málo
Toyota bZ4X se proto nejen objektivně, ale v mém subjektivním pohledu řadí na špičku nesmyslných elektromobilů. Není to přitom tak dávno, kdy se značka vyhřívala na výsluní v počtu prodejů i spolehlivosti automobilů obecně. Ovšem postoj, kterým se Toyota od počátku v případě čistých elektromobilů prezentuje, dost napovídá, proč se ocitli v současné situaci. Kde není vůle, nemůže být ani kvalitní výrobek.
Pokud jste to nezaznamenali, Toyota řešila se svým elektromobilem potíže již od prvních (takřka) minut. První majitelé měli potíže s uvolněnými koly. Na vině byly špatně instalované náboje kol, které mohly i během jízdy z vozu upadnout. Tohle navíc není závada, která by se úzce pojila s alternativním typem pohonu. Ovšem naštěstí díky velmi slabé popularitě bylo na servis svoláno všech prodaných necelých 300 kusů.

Čtěte také: Test Toyota C-HR 2.0 Hybrid – Ambice i handicapy v masce dravce
Absence tepelného managementu a omezení nabíjecího výkonu
Opravené i nové kusy totiž nepřestaly zlobit ani poté. Do dnešních dnů si majitelé stěžují na velmi slabý dojezd. Nutnost nabíjet každých 400 kilometrů by se dalo považovat za relativně dostačují i pro rok 2024. Jenže tato hodnota platí jen v případě, že se rozhodnete využívat energii pouze pro pohon kol. Jakmile zapnete topení či klimatizaci, rázem přicházíte o dalších 100 kilometrů. Velkou nevýhodou prvních vyrobených kusů byla nepřítomnost tepelného čerpadla. U teploty ještě chvíli zůstaneme.
Tepelný management pohonného systému je sousloví, které zůstalo modelu Toyota bZ4X mimo její slovník. Nejvíce to poznáte v chladnějším období na délce dojezdu a téměř každý den při dobíjení z rychlých stanic. Ona totiž i ta vysoká rychlost jaksi zůstala Toyotě zapovězená. Ač totiž výrobce slibuje výkon dobíjení až 150 kW, v praxi budete nejčastěji sledovat hodnoty i o polovinu nižší. Nad 80 procent se navíc dostanete na úroveň střídavého proudu, a tak nemá smysl ztrácet čas na DC stojanech. Jak někteří zjistili, vůz není možné nabíjet více než 3× za den vyššími rychlostmi. Systém jednoduše chrání zdraví baterie a zamezí rychlejšímu přítoku elektronů za účelem snížení degradace článků.

Velkému vozu ubrali na prostoru
Samotnou kapitolou je i přespříliš futuristický interiér. Jelikož je tohle ale více věcí vkusu, ponecháme rozhodnutí na fanoušcích jednotlivě. Nicméně plastové boční vedení kapličky přístrojů působí zatraceně levně. Podobně plastovým dojmem vystupují i další prvky v interiéru, které jsou u jiných modelových řad zpracované na slušné úrovni.
Extra vysoký středový tunel výrazně snižuje prostornost, kterým by jinak sourozenec SUV RAV4 oplýval více než dostatečně. Chtěli bychom Toyotě vlastně poděkovat. Díky tomuto odstrašujícímu případu jsme více než přesvědčení, že hůře to už ani nejde a vše nově příchozí může být jen příjemným překvapením. O to je zklamání větší, když víme, jak špičkové hybridy umí Toyota ve svých závodech vyrábět.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.