V jižních Čechách odstartoval 8. ročník rallye závodu elektromobilů

V Táboře dnes odstartoval osmý ročník Czech New Energies Rallye, nejvýznamnější tuzemské soutěže pro elektromobily.

Tip: Tesla to v závodu natřela ostatním. Ale kvůli „elektrice“ ji vyhodili

O vítězi nerozhoduje maximální rychlost ani technika průjezdu zatáčkami. Czech New Energies Rallye, sportovní podnik určený pro majitele elektromobilů, vozidel poháněných CNG, LPG či jiným alternativním palivem, probíhá i letos v tradičním jarním termínu 16. až 18. května jako rallye pravidelnosti. Pořadí tedy určuje precizní dodržování pořadatelem stanovené průměrné rychlosti, letos poprvé však jsou přihlášené posádky hodnoceny podle regulí Mezinárodní automobilové federace také na základě spotřebované energie.

Již osmý ročník Czech New Energies Rallye je znovu součástí třináctidílného světového poháru elektromobilů. V rámci mezinárodního seriálu FIA Electric and New Energy Championship 2019 se pojede o body kromě České republiky ještě v Řecku, Švýcarsku, Portugalsku, Francii, Kanadě, Polsku, Slovinsku, Španělsku, Monaku a na Islandu. Prestiž a náročnost jednotlivých podniků je nově určena koeficientem. „Od začátku jsme usilovali o co nejvyšší možný, a tak jsme pro účastníky připravili obtížnou třídenní soutěž s itinerářem o celkové délce kolem 620 km,“ potvrzuje hlavní organizátor českokrumlovské soutěže Pavel Kacerovský.

Co to bude znamenat v praxi? Zatímco v minulých letech absolvovaly posádky před oficiálním zahájením takzvanou hvězdicovou jízdu a na nehodnocené trase z několika startovních měst do historického centra Českého Krumlova se mohly naučit číst v itineráři nebo pochopit různé záludnosti, které pro ně organizátoři z ČK motorsportu a ÚAMK South Bohemia Rally Clubu připravili, tentokrát začnou pěkně zostra hned od prvních kilometrů. Prezentace, administrativní a technické přejímky se budou konat ve čtvrtek 16. května současně na dvou místech – v areálu Střední průmyslové školy strojní a stavební v Táboře a zároveň v moderním technologickém centru společnosti Kreisel Electric poblíž rakouského příhraničního města Rainbach im Mühlkreis.

Hned po slavnostním startu bude následovat další novinka, která by mohla překvapit i pravidelné účastníky této unikátní rallye. Během čtyř hodin budou soutěžící muset podle roadbooku zdolat relativně jednoduchou trasu do Českých Budějovic, vzhledem k celkové délce první etapy ale dvojice s elektromobily může potkat dilema, zda ji dokážou ujet bez jediného nabití a ještě si cestou stihnou zkalibrovat svůj tripmaster či nezbytnou aplikaci měřící ujetou vzdálenost a průměrnou rychlost. Pokud kapacita baterie nevystačí na zbývající kilometry, jejich úkolem bude na vybraných místech svépomocí (ale s malou nápovědou pořadatele) najít veřejnou nabíjecí stanici a během určeného času se o volné kabely podělit s dalšími zájemci o doplnění energie. Celkem snadno se totiž může stát, že k jedné rychlonabíječce během pár minut dorazí třeba pět „žíznivých“ aut…

„Tento způsob volného nabíjení jsme okoukali na eRallye Monte-Carlo, které jsme se na podzim loňského roku zúčastnili. Organizátoři téhle slavné soutěže zajišťují pro posádky zdroj elektřiny pouze v nočním uzavřeném parkovišti, jinak je na každém, kde a jak bude nabíjet. Máme štěstí, že v jižních Čechách za poslední dobu vyrostlo hned několik veřejně dostupných stanic, kromě toho nabídneme posádkám ve spolupráci s firmou Siemens, naším novým technologickým partnerem, jednu rychlonabíječku přímo v centru dění. Jsme přesvědčeni, že tahle etapa bude pro všechny elektromobilisty pořádnou výzvou,“ vysvětluje Pavel Kacerovský z ČK motorsportu.

Po společné časové kontrole na českobudějovickém výstavišti začnou stopky neúprosně odpočítávat čas určený ke zdolání druhé části úvodního dne, kde budou na účastníky čekat první dvě měřené zkoušky pravidelnosti. Během pátku a soboty se bude závodit na dalších čtrnácti úsecích, většina z nich vede po trati rychlostních zkoušek souběžně konané 47. Rallye Český Krumlov. Kromě jediné výjimky, speciálního testu v jihočeském krajském městě před zraky tisícovek fanoušků, se ale Czech New Energies Rallye jede v běžném provozu bez jakýchkoliv uzavírek. „Pro regularity rallye je to na celém světě běžná praxe, jelikož se akce účastní sériově vyráběná vozidla a rychlostní průměr pro jednotlivé zkoušky nikdy nepřesáhne 50 kilometrů v hodině. Posádky tedy musí dodržovat průměrnou rychlost a zároveň také všechna pravidla silničního provozu,“ upozorňuje Kacerovský a jedním dechem dodává, že celková délka měřených testů je téměř 250 kilometrů, nejvíce v historii českokrumlovské soutěže.

Premiérové měření spotřeby elektromobilů bude probíhat na více než polovině celkové trasy. V konečném hodnocení bude zohledněna páteční etapa a také úvodní (a zároveň náročnější) část té sobotní. Na cílové rampě pod českokrumlovským zámkem tedy bude oproti minulých letům připravena další sada pohárů pro ekologicky jedoucí posádky. Během prodlouženého víkendu se můžou účastníci těšit rovněž na bohatý doprovodný program včetně zahajovacího galavečera v pětihvězdičkovém Hotelu Růže.

Kompletní program 8. Czech New Energies Rallye 2019 naleznete na internetových stránkách www.rallye-newenergies.cz.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

V jižních Čechách odstartoval 8. ročník rallye závodu elektromobilů

V Táboře dnes odstartoval osmý ročník Czech New Energies Rallye, nejvýznamnější tuzemské soutěže pro elektromobily.

Tip: Tesla to v závodu natřela ostatním. Ale kvůli „elektrice“ ji vyhodili

O vítězi nerozhoduje maximální rychlost ani technika průjezdu zatáčkami. Czech New Energies Rallye, sportovní podnik určený pro majitele elektromobilů, vozidel poháněných CNG, LPG či jiným alternativním palivem, probíhá i letos v tradičním jarním termínu 16. až 18. května jako rallye pravidelnosti. Pořadí tedy určuje precizní dodržování pořadatelem stanovené průměrné rychlosti, letos poprvé však jsou přihlášené posádky hodnoceny podle regulí Mezinárodní automobilové federace také na základě spotřebované energie.

Již osmý ročník Czech New Energies Rallye je znovu součástí třináctidílného světového poháru elektromobilů. V rámci mezinárodního seriálu FIA Electric and New Energy Championship 2019 se pojede o body kromě České republiky ještě v Řecku, Švýcarsku, Portugalsku, Francii, Kanadě, Polsku, Slovinsku, Španělsku, Monaku a na Islandu. Prestiž a náročnost jednotlivých podniků je nově určena koeficientem. „Od začátku jsme usilovali o co nejvyšší možný, a tak jsme pro účastníky připravili obtížnou třídenní soutěž s itinerářem o celkové délce kolem 620 km,“ potvrzuje hlavní organizátor českokrumlovské soutěže Pavel Kacerovský.

Co to bude znamenat v praxi? Zatímco v minulých letech absolvovaly posádky před oficiálním zahájením takzvanou hvězdicovou jízdu a na nehodnocené trase z několika startovních měst do historického centra Českého Krumlova se mohly naučit číst v itineráři nebo pochopit různé záludnosti, které pro ně organizátoři z ČK motorsportu a ÚAMK South Bohemia Rally Clubu připravili, tentokrát začnou pěkně zostra hned od prvních kilometrů. Prezentace, administrativní a technické přejímky se budou konat ve čtvrtek 16. května současně na dvou místech – v areálu Střední průmyslové školy strojní a stavební v Táboře a zároveň v moderním technologickém centru společnosti Kreisel Electric poblíž rakouského příhraničního města Rainbach im Mühlkreis.

Hned po slavnostním startu bude následovat další novinka, která by mohla překvapit i pravidelné účastníky této unikátní rallye. Během čtyř hodin budou soutěžící muset podle roadbooku zdolat relativně jednoduchou trasu do Českých Budějovic, vzhledem k celkové délce první etapy ale dvojice s elektromobily může potkat dilema, zda ji dokážou ujet bez jediného nabití a ještě si cestou stihnou zkalibrovat svůj tripmaster či nezbytnou aplikaci měřící ujetou vzdálenost a průměrnou rychlost. Pokud kapacita baterie nevystačí na zbývající kilometry, jejich úkolem bude na vybraných místech svépomocí (ale s malou nápovědou pořadatele) najít veřejnou nabíjecí stanici a během určeného času se o volné kabely podělit s dalšími zájemci o doplnění energie. Celkem snadno se totiž může stát, že k jedné rychlonabíječce během pár minut dorazí třeba pět „žíznivých“ aut…

„Tento způsob volného nabíjení jsme okoukali na eRallye Monte-Carlo, které jsme se na podzim loňského roku zúčastnili. Organizátoři téhle slavné soutěže zajišťují pro posádky zdroj elektřiny pouze v nočním uzavřeném parkovišti, jinak je na každém, kde a jak bude nabíjet. Máme štěstí, že v jižních Čechách za poslední dobu vyrostlo hned několik veřejně dostupných stanic, kromě toho nabídneme posádkám ve spolupráci s firmou Siemens, naším novým technologickým partnerem, jednu rychlonabíječku přímo v centru dění. Jsme přesvědčeni, že tahle etapa bude pro všechny elektromobilisty pořádnou výzvou,“ vysvětluje Pavel Kacerovský z ČK motorsportu.

Po společné časové kontrole na českobudějovickém výstavišti začnou stopky neúprosně odpočítávat čas určený ke zdolání druhé části úvodního dne, kde budou na účastníky čekat první dvě měřené zkoušky pravidelnosti. Během pátku a soboty se bude závodit na dalších čtrnácti úsecích, většina z nich vede po trati rychlostních zkoušek souběžně konané 47. Rallye Český Krumlov. Kromě jediné výjimky, speciálního testu v jihočeském krajském městě před zraky tisícovek fanoušků, se ale Czech New Energies Rallye jede v běžném provozu bez jakýchkoliv uzavírek. „Pro regularity rallye je to na celém světě běžná praxe, jelikož se akce účastní sériově vyráběná vozidla a rychlostní průměr pro jednotlivé zkoušky nikdy nepřesáhne 50 kilometrů v hodině. Posádky tedy musí dodržovat průměrnou rychlost a zároveň také všechna pravidla silničního provozu,“ upozorňuje Kacerovský a jedním dechem dodává, že celková délka měřených testů je téměř 250 kilometrů, nejvíce v historii českokrumlovské soutěže.

Premiérové měření spotřeby elektromobilů bude probíhat na více než polovině celkové trasy. V konečném hodnocení bude zohledněna páteční etapa a také úvodní (a zároveň náročnější) část té sobotní. Na cílové rampě pod českokrumlovským zámkem tedy bude oproti minulých letům připravena další sada pohárů pro ekologicky jedoucí posádky. Během prodlouženého víkendu se můžou účastníci těšit rovněž na bohatý doprovodný program včetně zahajovacího galavečera v pětihvězdičkovém Hotelu Růže.

Kompletní program 8. Czech New Energies Rallye 2019 naleznete na internetových stránkách www.rallye-newenergies.cz.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."