V Česku se začíná testovat historicky první vlak na baterky. Ujede 80 km

Pavel Škopek
  • Výrobcem bateriové elektrické jednotky (BEMU) je plzeňská Škoda Group
  • Čtyři bateriové verze RegioPantera budou jezdit v Moravskoslezském kraji
  • Do ostrého provozu by se měly dostat letos v prosinci
Bateriová elektrická jednotka RegioPanter | foto: Škoda Group
Bateriová elektrická jednotka RegioPanter | foto: Škoda Group

Vývoj prvního českého vlaku na baterky vstoupil do další fáze. Bateriová verze RegioPanteru aktuálně zahájila testování na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi. Testování vozidla, které nese označení 15 Ev3, potvrdil na Facebooku jeho výrobce plzeňská Škoda Group.

Speciálně pro Moravskoslezský kraj

Bateriové elektrické jednotky (BEMU) RegioPartner se vizuálně od klasických RegioPanterů liší snad jen zelenou barvou. Hlavní změnou je však baterie umístěná na střeše, která se může dobíjet jak z dobíjecí stanice, tak průběžně při jízdě z trakčního vedení nebo rekuperací při brždění. Čistě na baterii pak zvládne ujet až 80 kilometrů a dosáhnout maximální rychlosti až 120 km/h.

Hned čtyři bateriové jednotky si objednaly České dráhy pro provoz ve vybraných tratích v Moravskoslezském kraji. Jedna jednotka BEMU 160 přitom vyjde na 152 milionů korun. Rozdíl v ceně proti standardní verzi zaplatí dopravci Moravskoslezský kraj, který si jejich provoz objednat, ve vyšší ceně dopravního výkonu.

Veřejnost měla možnost se poprvé setkat s tímto na českých kolejích unikátním vlakem už loni v červnu na železničním veletrhu v Ostravě. Výrobce očekává, že po úspěšném dokončení testů, poprvé vyjedou do ostrého provozu už letos v prosinci. „Výroba prvních českých bateriových vlaků probíhá podle plánu a počítáme s dodáním zákazníkovi pro nasazení do nového grafikonu,“ uvedl mluvčí Škoda Group Jan Švehla. Kraj s nimi primárně počítá pro přímé spojení na trase Veřovice – Ostrava.

Vizualizace BEMU od Škoda Group | foto: YouTube.com/Škoda Group
Vizualizace BEMU od Škoda Group | foto: YouTube.com/Škoda Group

Čtěte také: Dovolená za pakatel. Flixbus vás vezme do Chorvatska již za 999 korun


Padla za ně pokuta

Na vývoji bateriových jednotek nicméně ulpěla také jedna kaňka. České dráhy si je totiž objednaly bez vypsání soutěže. Za to jí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil zatím nepravomocnou pokutu ve výši 6 milionů korun.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články