V Evropě je první stanice na výměnu baterií! „Plnou“ máte za 5 minut

  • Už vás nebaví čekat na nabití elektromobilu?
  • V Evropě byly otevřeny první stanice pro výměnu baterií
  • Do konce roku má být zprovozněno 100 “swapovacích” stanic
Stanice pro výměnu baterií

Stanice pro výměnu baterií u elektromobilu | foto: Nio

Evropská unie věří, že do roku 2030 se na jejích silnicích bude pohybovat 30 milionů elektromobilů s nulovými emisemi. Od roku 2035 by měl v Evropě začít platit zákaz prodeje nových benzinových a naftových vozů.

Výměnná stanice zkrátí nabíjení na minuty

Jednou z překážek přechodu k elektrické mobilitě mohou být pro řadu uživatelů relativně dlouhé doby nabíjení. Ty se ale mohou brzy stát minulostí. Čínský výrobce elektromobilů Nio otevřel v Dánsku svou první evropskou výměnnou stanici  “Power Swap Station”, v níž si mohou řidiči vyměnit vybitou baterii za plně nabitý akumulátor.

Celý proces funguje automaticky. Systém nadzvedne vozidlo, odšroubuje a vyjme použitou baterii, nahradí ji plně nabitou a zvýší dojezd až na 500 km. Celý proces netrvá déle než 5 minut. Stanice průběžně dobíjí baterie, které má skladem. Výrobce říká, že když se baterie nabíjejí pomalu, také pomaleji degradují a vydrží déle.


Čtěte také: Čínské Nio chce letos zabodovat. Chystá špičkové elektromobily a výkonnou nabíječku


Řada uživatelů nemá možnost nabíjet doma

Podle informací automobilky Nio je po celém světě v provozu víc než 1100 stanic Power Swap, většinou na území Číny. V letošním roce firma plánuje otevřít 100 výměnných stanic po celé Evropě. „V první vlně se snažíme podpořit cestování na dlouhé vzdálenosti a své stanice umisťujeme převážně mezi velká města. Další vlna bude zaměřená na podporu elektromobility ve velkých centrech,“ říká Michael Salomon z Nio Power Denmark.

Podle dat společnosti nabíjí 80 % dánských elektromobilistů své vozy až v průběhu jízdy. Firma věří, že výměnné stanice umožní majitelům elektromobilů, kteří nemají možnost nabíjet doma, získat plně nabitou baterii, kdykoliv bude potřeba.

Výměnná stanice Nio Power | foto: Nio

Výhody a nevýhody systému

Je pravdou, že pro efektivní fungování výměnných stanic musí existovat společný standard. „Hlavní nevýhodou zařízení je to, že pokud je chcete využívat, musíte řídit automobil značky Nio,“ říká Morten Haagensen Elmose z Dánské asociace pro elektromobilitu.

Současně ale vidí v technologii potenciál vhodný pro řidiče, kteří nemohou nabíjet doma nebo nechtějí měnit řidičské návyky. „Pokud někdo uvažuje o přechodu na elektromobil a vadí mu doba nabíjení, pak by výměna baterie mohla dávat smysl,“ říká.

Myšlenka výměny baterií není nová. Kalifornská značka Better Place, která propagovala výměnu baterií, vyhlásila v roce 2013 bankrot. Čínská automobilka o 10 let později věří, že vzhledem k cílům EU v oblasti nulových emisí bude mít větší štěstí. Do karet by jí mohla hrát také zvýšená poptávka po elektromobilech. Globálním cílem značky do konce letošního roku je zprovoznění více než 2300 výměnných Power Swap Stations.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

V Evropě je první stanice na výměnu baterií! „Plnou“ máte za 5 minut

  • Už vás nebaví čekat na nabití elektromobilu?
  • V Evropě byly otevřeny první stanice pro výměnu baterií
  • Do konce roku má být zprovozněno 100 “swapovacích” stanic
Stanice pro výměnu baterií

Stanice pro výměnu baterií u elektromobilu | foto: Nio

Evropská unie věří, že do roku 2030 se na jejích silnicích bude pohybovat 30 milionů elektromobilů s nulovými emisemi. Od roku 2035 by měl v Evropě začít platit zákaz prodeje nových benzinových a naftových vozů.

Výměnná stanice zkrátí nabíjení na minuty

Jednou z překážek přechodu k elektrické mobilitě mohou být pro řadu uživatelů relativně dlouhé doby nabíjení. Ty se ale mohou brzy stát minulostí. Čínský výrobce elektromobilů Nio otevřel v Dánsku svou první evropskou výměnnou stanici  “Power Swap Station”, v níž si mohou řidiči vyměnit vybitou baterii za plně nabitý akumulátor.

Celý proces funguje automaticky. Systém nadzvedne vozidlo, odšroubuje a vyjme použitou baterii, nahradí ji plně nabitou a zvýší dojezd až na 500 km. Celý proces netrvá déle než 5 minut. Stanice průběžně dobíjí baterie, které má skladem. Výrobce říká, že když se baterie nabíjejí pomalu, také pomaleji degradují a vydrží déle.


Čtěte také: Čínské Nio chce letos zabodovat. Chystá špičkové elektromobily a výkonnou nabíječku


Řada uživatelů nemá možnost nabíjet doma

Podle informací automobilky Nio je po celém světě v provozu víc než 1100 stanic Power Swap, většinou na území Číny. V letošním roce firma plánuje otevřít 100 výměnných stanic po celé Evropě. „V první vlně se snažíme podpořit cestování na dlouhé vzdálenosti a své stanice umisťujeme převážně mezi velká města. Další vlna bude zaměřená na podporu elektromobility ve velkých centrech,“ říká Michael Salomon z Nio Power Denmark.

Podle dat společnosti nabíjí 80 % dánských elektromobilistů své vozy až v průběhu jízdy. Firma věří, že výměnné stanice umožní majitelům elektromobilů, kteří nemají možnost nabíjet doma, získat plně nabitou baterii, kdykoliv bude potřeba.

Výměnná stanice Nio Power | foto: Nio

Výhody a nevýhody systému

Je pravdou, že pro efektivní fungování výměnných stanic musí existovat společný standard. „Hlavní nevýhodou zařízení je to, že pokud je chcete využívat, musíte řídit automobil značky Nio,“ říká Morten Haagensen Elmose z Dánské asociace pro elektromobilitu.

Současně ale vidí v technologii potenciál vhodný pro řidiče, kteří nemohou nabíjet doma nebo nechtějí měnit řidičské návyky. „Pokud někdo uvažuje o přechodu na elektromobil a vadí mu doba nabíjení, pak by výměna baterie mohla dávat smysl,“ říká.

Myšlenka výměny baterií není nová. Kalifornská značka Better Place, která propagovala výměnu baterií, vyhlásila v roce 2013 bankrot. Čínská automobilka o 10 let později věří, že vzhledem k cílům EU v oblasti nulových emisí bude mít větší štěstí. Do karet by jí mohla hrát také zvýšená poptávka po elektromobilech. Globálním cílem značky do konce letošního roku je zprovoznění více než 2300 výměnných Power Swap Stations.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."