ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

V ČR byla spuštěna první 100kW nabíjecí stanice typu multipoint

  |  7 komentářů  |  autor: Martin Skořepa

V České republice dnes byla spuštěna první nabíjecí stanice typu multipoint pro elektromobily disponující výkonem 100 kW. Oproti dosavadním 50kW rychlonabíječkám tak jde o další krok vpřed.

Výkon nové ultrarychlé nabíječky až 100 kW slibuje ještě rychlejší nabíjení, než všechny dosavadní rychlonabíječky. O řešení se postarala firma Electric Park s.r.o., která tak posouvá hranice na poli rychlonabíječek v České republice. Ve světě je zatím jen pár těchto nabíječek, konkrétně v Evropě bychom je napočítali skoro na jedné ruce (5-6 aktuálně funkčních). Nicméně už příští rok by měla dorazit i do České republiky první dokonce 350kW superrychlá nabíječka, kterou opět postaví firma Electric Park s.r.o. a slibuje kompletně samostatnost s využitím solární energie a 1 MWh bateriového úložiště.

Zpátky ale ke 100kW řešení. Najdeme jej coby neveřejnou nabíjecí stanici v areálu společnosti Cargologix s.r.o. kousek za Prahou a využívána bude jen pro vlastní elektromobilovou flotilu (aktuální i plánovanou). Ostatní elektromobilisté tak mají bohužel smůlu. Pořízení nabíjecí stanice bylo podpořeno z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj, konkrétně Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. A právě proto nemůže být tato nabíjecí stanice přístupna i veřejnosti, ať už zdarma či za poplatek. Na první veřejnou 100kW nabíjecí stanici typu multi-point si tedy ještě budeme muset počkat.

„Díky podpoře spravované Ministerstvem průmyslu a obchodu tak vznikají opravdu smysluplné projekty, které do České republiky přináší nové technologie a akcelerují rozvoj čisté mobility,“ komentuje Kateřina Sirotková ze společnosti MED Education s.r.o., která projektově řídí čerpání dotační podpory.

Tip: Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?

„Nabíjecí stanice umožňuje současné nabíjení až 4 aut. Dvě přípojky nabízejí nabíjení stejnosměrným proudem pro rychlonabíjení až 100 kW a dvě střídavým až 65 kW. Koncept stejnosměrného nabíjení je založen na platformě modulárního usměrňovače, která nabízí rošiřitelnost až na 150 kW. Modularita, kvalita, spolehlivost produktu a vzdálená správa maximalizují dobu využitelnosti nabíječky,“ popisuje produkt Tomáš Bílek, CTO společnosti Electric Park s.r.o.

Pokud jde o využití rychlonabíječky s výkonem až 100 kW, aktuálně ji podporují elektromobily Tesla (které mohou tento výkon využívat na rychlonabíjecích stanicích přímo od Tesly, ovšem poprvé zde také na multi-point nabíječce pro všechny značky bez rozdílu), dále elektromobily Hyundai (konkrétně modely Ioniq a Kona), či BMW i3. Pro představu, u nového elektromobilu Hyundai Kona s dojezdem až 482 km na jedno nabití stačí na této 100kW nabíječce nabíjet jen 24 min a dobijete 80 % kapacity (!). Nabíjení elektromobilů už tak opravdu není pomalé. A bude se dále zrychlovat. Pro firmy a zákazníky tak nyní konečně nastává ta správná doba na přesednutí do rozjetého vlaku jménem elektromobilita.

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
5 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Petr H.SamPicmochPeppaRadovan Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Martin iOn
Martin iOn

Stanic typu Delta je mnohem víc než jen 5-6 funkčních. Nechce se mi to počítat, bo na to nemám čas, ale skoro polovina nabíječek v PL od GW je typu Delta a druhá polovina je typu E-facec

Peppa
Peppa

Ale každá Delta nerovná se 100kW stanice

Radovan
Radovan

Je nutné číst dotační podmínky celé a pohybovat se v celé šířce mantinelů. Ty hovoří o tom, že dotaci lze využít pro firmu, její zaměstnance a její zákazníky. Čili alespoň částečně veřejná býti může.

Peppa
Peppa

Jak mohou tuto stanici využívat vozy Tesla výkonem 100kW, když nemají CCS konektor a Chademo adaptér neumí více než 50kW?!

Picmoch
Picmoch

Chademo umožnuje 62,5 KW a nová verze Chademo jde i dále

Sam
Sam

Proč nás s tím ten Skořepa zatěžuje, když to není pro veřejnost. Že to někdo někde má pro svou potřebu, za evropskou dotaci na kterou jsem ze svých daní taky nějak přispěl a ještě se na tom přiživil nějaký úředník, mně akorát zase jen naštve – všimněte si jak jsem slušný.

Petr H.
Petr H.

Kromě těchto „optimistických“ zpráv by měly odpovědné osoby spíše číst zprávy koncernu VW o tom, kolik gigatováren na akumulátory a kolik el. výkonu bude potřeba při nahrazení spalovacích motorů v současných autech. A ikdyby se vyřešily všechny problémy, je nutno přihlédnout k jisté specifičnosti naší vlasti, kdy určitou skupinu obyvatel bude neodolatelně lákat přívodní kabely nabíječek, které budou z toho nejkvalitnějšího měděného materiálu.

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  7 komentářů

Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli očekávaný nový elektromobil Hyundai Kona Electric, který jednoznačně zaujme svým futuristicky laděným vzhledem…

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Elektromobily na sebe strhávají čím dál tím větší pozornost. A to nejen svými neustále vylepšovanými specifikacemi a vlastnostmi, ale…

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

17. 10. 2018  |  Martin Skořepa  |  diskuze (1)

Tesla údajně překročila historický milník u svého nejnovějšího „cenově dostupnějšího“ elektromobilu Model 3. Vyrobila již 100 000 kusů. Tip: Tesla…

Mobilní zobrazení