Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?

Parkovacích míst s možností dobíjení elektromobilů po celé České republice přibývá. Jenže většinou jsou špatně vyznačena.

Tip: Parkování s elektromobilem v ČR? Je to nečekané peklo

V předchozím názorovém článku jsem uvedl, že po třech měsících s intenzivním využívání elektromobilu mé zkušenosti jasně hovoří o tom, že parkování s elektromobilem je v ČR překvapivě docela peklo. Jednak kvůli ne zrovna příkladnému chování některých zdejších jedinců, ale také kvůli samotné legislativě a vlastně i tomu, jaké dobíjecí stanice zde různé firmy staví. A většinou dělají zbytečné chyby.

Ve spolupráci s právníky a městskou a dopravní policí jsme zjišťovali, jak by tedy parkovací místo pro elektromobily mělo nejlépe vypadat. Jednoduše řečeno, mělo by být správně a hlavně viditelně označené. Ne vždy totiž na parkování pro elektromobily zaparkují spalovací auta úmyslně. Někdy je jen řidič třeba na dané místo zvyklý parkovat a změny ve značení si nevšiml. Nebo je značení špatné. A nebo není značení téměř žádné nebo zcela žádné.

Správně označené místo pro parkování elektromobilů by tedy mělo obsahovat nejlépe následující – na zemi vyznačené a ohraničené místo a svislou značku s parkováním pro elektromobily a určením toho, na kolik míst se vymezená oblast vztahuje (např. 2 místa). Nebo se dá také na danou oblast použít značka pro zákaz zastavení s výjimkou elektromobilů a upozorněním, že neelektrická auta budou odtažena (což podle našich zkušeností funguje ze všech možností úplně nejlépe). Zní to tedy jednoduše a logicky, nicméně většina dobíjecích míst je dle našich zkušeností špatně označena. Nejčastěji chybí značka, ať už alespoň základní pro parkování nebo je použita značka bez vymezení počtu vyhrazených míst, nebo chybějící vyznačení místa na zemi.

Příklady špatně značených dobíjecích stanic

 
 
 
 
 

Jenže legislativa vše komplikuje tím, jestli se parkuje na veřejné komunikaci nebo na soukromém pozemku. Celkem často se totiž dobíjecí stanice staví právě na soukromých pozemcích a zde pak záleží na značení majitele pozemku či provozovatele stanice, jak dobíjecí místo označí a hlavně co bude dělat v případě porušení podmínek. Prakticky pokud někdo zaparkuje například na parkovišti právě na místě pro elektromobily, pak může majitel pozemku dané auto nechat odtáhnout odtahovkou a vymáhat náklady po majiteli odtaženého auta. Ovšem reálně k tomu dojde nejspíše jen zřídkakdy, jestli vůbec někdy. Naopak policie se bude případem zabývat, pokud se jedná o veřejnou komunikaci a dojde k jasnému porušení silničních pravidel.

Dozvěděli jsme se tedy, že je nejlepší dané dobíjecí místo buďto postavit přímo u veřejné komunikace, kde může v případě problémů pomoct policie, nebo stavět na soukromém pozemku a ten ideálně například bránou a oplocením znepřístupnit autům, která nebudou mít oprávnění se nabíjet. Jenže je jasné, že z finančních důvodů se staví a nejspíše i nadále budou stavět nejlevnější řešení, tedy ta, která nebudou dostatečně zabraňovat majitelům spalovacích aut parkovat kde se jim zamane. A zůstane tak nadále spíše otázkou slušného vychování zastavit jen tam, kde smím. Nikoliv tam, kde je volné místo. A jestli už někdo zastaví tam, kde by neměl, je vlastně jedno, jestli je to místo určené pro postižené, pro rodiny s dětmi, nebo třeba pro elektromobily. Zkrátka někoho jiného tím omezuje.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?

Parkovacích míst s možností dobíjení elektromobilů po celé České republice přibývá. Jenže většinou jsou špatně vyznačena.

Tip: Parkování s elektromobilem v ČR? Je to nečekané peklo

V předchozím názorovém článku jsem uvedl, že po třech měsících s intenzivním využívání elektromobilu mé zkušenosti jasně hovoří o tom, že parkování s elektromobilem je v ČR překvapivě docela peklo. Jednak kvůli ne zrovna příkladnému chování některých zdejších jedinců, ale také kvůli samotné legislativě a vlastně i tomu, jaké dobíjecí stanice zde různé firmy staví. A většinou dělají zbytečné chyby.

Ve spolupráci s právníky a městskou a dopravní policí jsme zjišťovali, jak by tedy parkovací místo pro elektromobily mělo nejlépe vypadat. Jednoduše řečeno, mělo by být správně a hlavně viditelně označené. Ne vždy totiž na parkování pro elektromobily zaparkují spalovací auta úmyslně. Někdy je jen řidič třeba na dané místo zvyklý parkovat a změny ve značení si nevšiml. Nebo je značení špatné. A nebo není značení téměř žádné nebo zcela žádné.

Správně označené místo pro parkování elektromobilů by tedy mělo obsahovat nejlépe následující – na zemi vyznačené a ohraničené místo a svislou značku s parkováním pro elektromobily a určením toho, na kolik míst se vymezená oblast vztahuje (např. 2 místa). Nebo se dá také na danou oblast použít značka pro zákaz zastavení s výjimkou elektromobilů a upozorněním, že neelektrická auta budou odtažena (což podle našich zkušeností funguje ze všech možností úplně nejlépe). Zní to tedy jednoduše a logicky, nicméně většina dobíjecích míst je dle našich zkušeností špatně označena. Nejčastěji chybí značka, ať už alespoň základní pro parkování nebo je použita značka bez vymezení počtu vyhrazených míst, nebo chybějící vyznačení místa na zemi.

Příklady špatně značených dobíjecích stanic

 
 
 
 
 

Jenže legislativa vše komplikuje tím, jestli se parkuje na veřejné komunikaci nebo na soukromém pozemku. Celkem často se totiž dobíjecí stanice staví právě na soukromých pozemcích a zde pak záleží na značení majitele pozemku či provozovatele stanice, jak dobíjecí místo označí a hlavně co bude dělat v případě porušení podmínek. Prakticky pokud někdo zaparkuje například na parkovišti právě na místě pro elektromobily, pak může majitel pozemku dané auto nechat odtáhnout odtahovkou a vymáhat náklady po majiteli odtaženého auta. Ovšem reálně k tomu dojde nejspíše jen zřídkakdy, jestli vůbec někdy. Naopak policie se bude případem zabývat, pokud se jedná o veřejnou komunikaci a dojde k jasnému porušení silničních pravidel.

Dozvěděli jsme se tedy, že je nejlepší dané dobíjecí místo buďto postavit přímo u veřejné komunikace, kde může v případě problémů pomoct policie, nebo stavět na soukromém pozemku a ten ideálně například bránou a oplocením znepřístupnit autům, která nebudou mít oprávnění se nabíjet. Jenže je jasné, že z finančních důvodů se staví a nejspíše i nadále budou stavět nejlevnější řešení, tedy ta, která nebudou dostatečně zabraňovat majitelům spalovacích aut parkovat kde se jim zamane. A zůstane tak nadále spíše otázkou slušného vychování zastavit jen tam, kde smím. Nikoliv tam, kde je volné místo. A jestli už někdo zastaví tam, kde by neměl, je vlastně jedno, jestli je to místo určené pro postižené, pro rodiny s dětmi, nebo třeba pro elektromobily. Zkrátka někoho jiného tím omezuje.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."