Parkování s elektromobilem v ČR? Je to nečekané peklo

Už jsou to zhruba 3 měsíce, co jezdím téměř den co den s elektromobilem. Většinou po Praze, ale občas vyjedu i po celé republice. Ať už ale jezdím kde jezdím, v našem státě zkrátka není elektrickým vozům zatím příliš přáno..

Člověk, který s elektromobilem nejezdí a nemá ve svém okolí nikoho známého s elektromobilem, by přitom mohl z různých mediálních zpráv nabýt dojmu, že život s elektromobilem – alespoň pokud jde o parkování – je vlastně docela skvělý. Například po Praze je parkování ve všech modrých, fialových a oranžových zónách zdarma, resp. jen za stokorunový poplatek na rok. To je určitě úžasná věc, za kterou musím radnici pochválit a která dokáže trochu elektromobilistovi zpříjemnit život. Ale na druhou stranu praxe je taková, že tímto zvýhodněním ještě nemáte garantováno místo tam, kam jedete. A bohužel není garantované ani tam, kde by být mělo – na nabíjecích stanicích.

Doplněno: Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?

Vyzkoušel jsem už desítky dobíjecích míst po celé republice od různých provozovatelů. Jenže světe div se, často právě na těchto místech parkují auta se spalovacím motorem. Proč? Protože jsou často tato parkovací místa špatně legislativně ošetřena a ještě k tomu musíme připočíst vyčůranost a arogantnost Čechů, kteří často dělají právě to, co se nemá. Asi nejilustrativnější je situace na sídlištích, kde je logicky málo parkovacích míst a místní pak pochopitelně zaberou všechna místa ve svém rajonu. Sám jsem si to nesčetněkrát vyzkoušel na Praze 10 ve Strašnicích, u trafostanice PRE. Prostě kdo dřív přijde, ten dřív bere. Ať už jezdí s čím čímkoliv. Nepomáhá ani přidání značky “parkování vyhrazeno pro elektromobily”. Od policie jsme se dozvěděli, že s tím nic nezmůže, protože je značka špatná a není určeno na kolik míst se vlastně vztahuje.

Naštěstí už vznikají po městě i rychlonabíječky a síť dobíječek je obecně poměrně hustá, ať už po Praze nebo i po celé republice. Takže pak stačí trochu změnit svůj životní styl a nenabíjet na nejbližší stanici přes noc, ale během dne se průběžně během týdny kdykoliv na pár desítek minut zastavit a dobít. V případě dlouhodobě testovaného Volkswagenu e-Golf stačí opravdu jen třeba půl hodiny na rychlonabíječce a dobijeme podstatnou část baterie. Ovšem kolikrát ani na speciálních dobíjecích místech mimo obytné oblasti, např. na čerpací stanici v Praze na Spojovací, u dobíječky ČEZu není garantováno, že místo nebude obsazené konvenčním autem, které tam nemá co dělat. Nebo možná má, když zastaví na čerpací stanici u vysavačů, jenže bohužel z druhé strany než by měl a tím zablokuje místo na vedlejší dobíjecí stanici elektromobilů. Co naplat, že je místo vyznačené cedulí i nakreslené na silnici.

S vyznačenými místy si nedělají starosti ani v pražských Holešovicích v Alze. Nejednou se mi zde stalo, že ve večerních hodinách místa obsadila spalovací auta, očividně zřejmě proto, že jsou nejblíže ke vchodu s výdejem objednávek. Proč by přeci řidič spalovacího auta měl být znevýhodněný a parkovat o pár metrů dál? Každý takový člověk si zkrátka dokáže odůvodnit cokoliv, co udělá. A co teprve Humpolec, kde se nabíjejí Tesly a také ostatní elektromobily, které využíjí nabíječky od E-ONu. Nejednou jsme tady narazili na bandu teenagerů, kteří sem přijeli se svými vytuněnými spalovacími auty, aby zde z výfuků bez filtrů vypustili černá oblaka kouře. A měli z toho strašnou radost. Ani to, že ve stejnou chvíli kolem nich parkovaly elektromobily a na vedlejší čerpací stanici bylo i plno dalších aut s kolemjdoucími, je nezastavilo. Ba naopak.

Mohl bych pokračovat dál a dál. Přiznám se, že jsem nečekal, že během takto relativně krátké doby uvidím až takové případy.

Vzhledem k tomu, že se snažím věci řešit nejdříve často po dobrém, poslechl jsem si názory některých provinilců a snažil se je pochopit. Ale důvody jako že “dokud nebude celkově víc parkovacích míst, budu si parkovat kde budu chtít” nebo “elektromobily jsou stejně k ničemu, radši jsem s tím ještě nikdy ani nejel” mi prostě hlava nebere. Tady zřejmě nepomůže zákon, ale výchova. A na tu už je kolikrát pozdě. Někdy se mi dokonce stalo, že provinilec dobře věděl, co provedl a pokorně čekal, než s autem vyjedu – s autem, které jsem měl zaparkované tak, abych dosáhl k nabíječce a nikomu jinému nepřekážel, i když za cenu toho, že nemohl vyjet onen provinilý řidič.

Abych však tento názorový článek nekončil pesimisticky, je potřeba říct, že existuje i spousta situací, kdy zaparkujete. A třeba i k dobíječce. Zatím jsem si nejvíce oblíbil dobíjecí stanice od ČEZu, které jsou opravdu dobře značené, někdy dokonce s vjezdem přes závoru (což minimalizuje riziko toho, že tam zaparkuje kdokoliv, i ten, kdo by neměl). A také od Innogy, které raději například ostatní řidiče upozorňuje na to, že vozidlo “neelektromobil” bude odtaženo. A zkušenosti ukazují, že zde opravdu spalovací auta raději neparkují. Jak by tedy mělo vypadat ideální parkovací místo pro elektromobily ve městech, ale i na meziměstských cestách? Nejen to sepíšeme do dalších článků.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Parkování s elektromobilem v ČR? Je to nečekané peklo

Už jsou to zhruba 3 měsíce, co jezdím téměř den co den s elektromobilem. Většinou po Praze, ale občas vyjedu i po celé republice. Ať už ale jezdím kde jezdím, v našem státě zkrátka není elektrickým vozům zatím příliš přáno..

Člověk, který s elektromobilem nejezdí a nemá ve svém okolí nikoho známého s elektromobilem, by přitom mohl z různých mediálních zpráv nabýt dojmu, že život s elektromobilem – alespoň pokud jde o parkování – je vlastně docela skvělý. Například po Praze je parkování ve všech modrých, fialových a oranžových zónách zdarma, resp. jen za stokorunový poplatek na rok. To je určitě úžasná věc, za kterou musím radnici pochválit a která dokáže trochu elektromobilistovi zpříjemnit život. Ale na druhou stranu praxe je taková, že tímto zvýhodněním ještě nemáte garantováno místo tam, kam jedete. A bohužel není garantované ani tam, kde by být mělo – na nabíjecích stanicích.

Doplněno: Jak by (ne)mělo vypadat parkovací místo pro elektromobily?

Vyzkoušel jsem už desítky dobíjecích míst po celé republice od různých provozovatelů. Jenže světe div se, často právě na těchto místech parkují auta se spalovacím motorem. Proč? Protože jsou často tato parkovací místa špatně legislativně ošetřena a ještě k tomu musíme připočíst vyčůranost a arogantnost Čechů, kteří často dělají právě to, co se nemá. Asi nejilustrativnější je situace na sídlištích, kde je logicky málo parkovacích míst a místní pak pochopitelně zaberou všechna místa ve svém rajonu. Sám jsem si to nesčetněkrát vyzkoušel na Praze 10 ve Strašnicích, u trafostanice PRE. Prostě kdo dřív přijde, ten dřív bere. Ať už jezdí s čím čímkoliv. Nepomáhá ani přidání značky “parkování vyhrazeno pro elektromobily”. Od policie jsme se dozvěděli, že s tím nic nezmůže, protože je značka špatná a není určeno na kolik míst se vlastně vztahuje.

Naštěstí už vznikají po městě i rychlonabíječky a síť dobíječek je obecně poměrně hustá, ať už po Praze nebo i po celé republice. Takže pak stačí trochu změnit svůj životní styl a nenabíjet na nejbližší stanici přes noc, ale během dne se průběžně během týdny kdykoliv na pár desítek minut zastavit a dobít. V případě dlouhodobě testovaného Volkswagenu e-Golf stačí opravdu jen třeba půl hodiny na rychlonabíječce a dobijeme podstatnou část baterie. Ovšem kolikrát ani na speciálních dobíjecích místech mimo obytné oblasti, např. na čerpací stanici v Praze na Spojovací, u dobíječky ČEZu není garantováno, že místo nebude obsazené konvenčním autem, které tam nemá co dělat. Nebo možná má, když zastaví na čerpací stanici u vysavačů, jenže bohužel z druhé strany než by měl a tím zablokuje místo na vedlejší dobíjecí stanici elektromobilů. Co naplat, že je místo vyznačené cedulí i nakreslené na silnici.

S vyznačenými místy si nedělají starosti ani v pražských Holešovicích v Alze. Nejednou se mi zde stalo, že ve večerních hodinách místa obsadila spalovací auta, očividně zřejmě proto, že jsou nejblíže ke vchodu s výdejem objednávek. Proč by přeci řidič spalovacího auta měl být znevýhodněný a parkovat o pár metrů dál? Každý takový člověk si zkrátka dokáže odůvodnit cokoliv, co udělá. A co teprve Humpolec, kde se nabíjejí Tesly a také ostatní elektromobily, které využíjí nabíječky od E-ONu. Nejednou jsme tady narazili na bandu teenagerů, kteří sem přijeli se svými vytuněnými spalovacími auty, aby zde z výfuků bez filtrů vypustili černá oblaka kouře. A měli z toho strašnou radost. Ani to, že ve stejnou chvíli kolem nich parkovaly elektromobily a na vedlejší čerpací stanici bylo i plno dalších aut s kolemjdoucími, je nezastavilo. Ba naopak.

Mohl bych pokračovat dál a dál. Přiznám se, že jsem nečekal, že během takto relativně krátké doby uvidím až takové případy.

Vzhledem k tomu, že se snažím věci řešit nejdříve často po dobrém, poslechl jsem si názory některých provinilců a snažil se je pochopit. Ale důvody jako že “dokud nebude celkově víc parkovacích míst, budu si parkovat kde budu chtít” nebo “elektromobily jsou stejně k ničemu, radši jsem s tím ještě nikdy ani nejel” mi prostě hlava nebere. Tady zřejmě nepomůže zákon, ale výchova. A na tu už je kolikrát pozdě. Někdy se mi dokonce stalo, že provinilec dobře věděl, co provedl a pokorně čekal, než s autem vyjedu – s autem, které jsem měl zaparkované tak, abych dosáhl k nabíječce a nikomu jinému nepřekážel, i když za cenu toho, že nemohl vyjet onen provinilý řidič.

Abych však tento názorový článek nekončil pesimisticky, je potřeba říct, že existuje i spousta situací, kdy zaparkujete. A třeba i k dobíječce. Zatím jsem si nejvíce oblíbil dobíjecí stanice od ČEZu, které jsou opravdu dobře značené, někdy dokonce s vjezdem přes závoru (což minimalizuje riziko toho, že tam zaparkuje kdokoliv, i ten, kdo by neměl). A také od Innogy, které raději například ostatní řidiče upozorňuje na to, že vozidlo “neelektromobil” bude odtaženo. A zkušenosti ukazují, že zde opravdu spalovací auta raději neparkují. Jak by tedy mělo vypadat ideální parkovací místo pro elektromobily ve městech, ale i na meziměstských cestách? Nejen to sepíšeme do dalších článků.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."