První čerpací stanice na palivo HVO se otevřela u Jihlavy
Při jeho výrobě vzniká o 90 % méně emisí
Nevýhodou syntetického paliva je ovšem vyšší cena
Nová čerpací stanice, která se otevřela v Červeném Kříži u Jihlavy, má v rámci České republiky jedno velice zajímavé prvenství. Řidiči zde totiž mohou natankovat palivo HVO, které je syntetickou alternativou k motorové naftě. Za novou čerpací stanicí stojí společnosti Nikey a Eurowag.
Syntetická nafta má nízké emise a vysokou cenu
HVO je zkratkou pro hydrogenovaný rostlinný olej. Jeho výchozí surovinou jsou výhradně obnovitelné zdroje a jeho největším výrobcem je finská společnost Neste. Proti klasické motorové naftě vzniká při výrobě této syntetické nafty o 90 % méně emisí oxidu uhličitého. Má však téměř shodné vlastnosti a automobily s moderními vznětovými motory ji mohou tankovat bez jakýchkoli úprav.
Až dosud se HVO, které je na stojanech označeno jako HVO100 (číslo označuje procento obnovitelných složek), používalo především jako příměs do fosilní nafty. Širšímu využití obnovitelné nafty brání omezená dostupnost. Překážkou je přitom nejen nedostatek výrobních rafinérií, ale samotných surovin. Jedná se zejména o rostlinné oleje a živočišný tuk.
Další překážkou je vysoká cena. Syntetická nafta prodávaná na první české čerpací stanici je přibližně o 10 korun dražší než klasická motorová nafta. Nejčastěji tak palivo zatím využívají dopravci, kteří svou udržitelnost prezentují v oblasti ESG. Pro běžné motoristy nejspíše nebude lákavější než „klasická“ nafta.
Společnost Eurowag uvádí, že syntetickou naftu je možné tankovat na 140 čerpacích stanicích jeho akceptační sítě v zemích Beneluxu, Skandinávie, v Itálii a v Rakousku. Sám Eurowag už v polovině února otevřel čerpací stanici nabízející HVO100 ve slovenských Malackách nedaleko českých hranic.
Další rozšíření bude záležet nejen na poptávce, ale také na legislativě. Obnovitelná syntetická paliva evropské země většinou příliš nepodporují. Například v Česku i na Slovensku je syntetická nafta zatížena stejnou spotřební daní jako klasická nafta. Evropská legislativa pak zohledňuje především typ pohonu vozidla a nezabývá se konkrétními palivy a s tím spojenými emisemi.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.