Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

V BMW se hádají kvůli elektromobilům. Jak to zatím vypadá?

  |  Samuel Novotný  |  34 komentářů

Vedení BMW je ve sporu. Zatímco jedna část managementu chce automobilku posunout stejným směrem, kterým se vydala konkurence a snaží se dokonce prosadit vývoj vlastní platformy pro elektromobily, tak druhá část tuto cestu odmítá.

Městský elektromobil BMW i3 | foto: BMW

TIP: Plně elektrické BMW řady 3 spatřeno na prvních fotkách

Pokud řeknete před fanouškem elektromobilů název společnosti BMW, tak se mu určitě vybaví legendární modely BMW i3 (test) a BMW i8, které byly ve své době největšími průkopníky v oboru elektrických vozidel. Ale to už je minulost, BMW po éře modelu i3 usnulo na vavřínech. Elektromobil BMW i3 byl založen na vlastní elektrické platformě, ovšem snad všechny nynější modely mají stát na univerzální platformě, což znamená možnost použití jedné platformy jak pro elektromobily, tak i pro hybridy či spalovací vozy.

Univerzální či dedikovaná platforma? To je to, oč tu běží…

Univerzální platforma má spoustu výhod jako například to, že díky ní lze na jedné výrobní lince produkovat model s různými pohony. Díky tomu by mohla automobilka upravovat produkci dle současného trendu a dle poptávky trhu. Další výhodou jsou náklady, které jsou u výroby univerzální platformy nižší, než u výroby dvou odlišných platforem.

Uvnitř společnosti BMW se ale začínají množit námitky a různé nesouhlasy s touto strategií. Dost lidí začíná požadovat vývoj vlastní platformy, která by sloužila pouze pro elektromobily. K této situaci se veřejně v rozhovoru pro magazín Der Spiegel vyjádřil i Manfred Schoh, který je předsedou BMW Group Works Council. „Pouze s vlastní elektrickou platformou můžeme plně využívat výhody elektrického vozu,“ prohlásil Schoch.

Není už trochu pozdě?

Manfred Schoch prý není jediný, kdo požaduje vývoj vlastní platformy pro elektromobily. Ve vlastní čistě elektrické platformě vidí výhody více představitelů z BMW. Vývoj čistě elektrické platformy by samozřejmě nebyl nic špatného, ale není na to už trochu pozdě? Společnost BMW má již na několik let dopředu naplánované množství projektů, které počítají právě s univerzální platformou.

Kterým směrem se vedení BMW vydá? Jak na situaci nahlížíte vy? Která strategie platforem je podle vás smysluplnější? Napište nám svůj názor do diskuze pod článek. Čteme každý komentář.

zdroj: Reuters

ŠTÍTKY:, , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
31 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
KolossVencaDušanAť žije ropa, pod zemí!Zumoovice Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Hans
Hans

speciální el platforma je určitě výhodnější pro optimalizaci umístění baterií a lepšího využití prostoru

Dušan
Dušan

No je to naozaj ťažké rozhodovanie. Venovať sa autám čo chcú zákazníci, alebo autám čo chce Brusel. Obe majú svoj “bič”. Ale Bruselm má väčší. Skrátka “neposlušnú” automobilku, čo “nechápe” ekologickosť elekromobilov zlikviduje …

https://www.teraz.sk/ekonomika/elektromobily-su-menej-ekologicke-nez/391106-clanok.html

Venca
Venca

Achjo. To vám jako nepříjde divné, že u EV berou emise z celého auta a i výrobu elektřiny a u spalováku vezmou jen tabulkové emise při provozu?

Nejhorší je, že za to nemůžou vědci co prováděli tu studii. V závěrech studie nic takového není, ale redaktoři si kvůli vyšší návštěvnosti vyzobali jen některá data aby měli bombastický nadpis.

Já chápu, že pracujete v rafinerii, takže tak trochu kopete za svůj tým, ale máte toto zapotřebí?

rom
rom

Dušan to má zapotřebí stejně jako ty tu máš zapotřebí propagovat ty eko nesmysly.Ale je jasny že s vama eko fanatikama nemá cenu mluvit vy máte tu svou jedinou možnou správnou vizi.

Venca
Venca

Jestli já jsem ekofanatik, tak jsi ještě žádného v životě zřejmě nepotkal. :D

Já tu propaguju ověřováýní faktů tzn. fact checking. Když někdo sdílí evidentní nesmysl nebo zavádějící informaci, tak ho na to prostě upozorním aby se to nešířilo jako řetězové maily.

Dušan
Dušan

To sú trochu úsmevné predstavy, že “kopem za rafinériu” … ja “kopem” za seba. Tankujem u konkurencie, lebo majú lepšie služby. Ak bude elektromobil výhodný, tak ho pôjdem kúpiť, lebo nevidím dôvod nevyužiť pre seba lepšiu možnosť.

Neviem kto čo “vyzobal” .. ale faktom je, že bez dotácii väčšina ľudí elektromobil nechce i keď poznám ľudí čo po ňom túžia, ale skrátka nevyhodia toľko peňazí na niečo tak predražené … kúpia, ak to bude lacnejšie.

Venca
Venca

Tak proč to sdílíte, když je to evidentně zavádějící informace a vy to víte, že u EV berou emise z celého auta včetně výroby elektřiny a u spalováku vezmou jen tabulkové emise při provozu?

Vůbec se s vámi nepřu při názoru na dotace. Nevím proč to na ně vždy stočíte. Vadí mi ten lživý článek.

Dušan
Dušan

EV stoja cca dva krát viac ako “normálne” autá.

Zjednodušene povedané … samozrejme – emisná stopa je teda cca dva krát vyššia, lebo každý krov vo výrobe je v značnej časti o energii. A ten rozdiel je taký veľký, že sa jednoducho nevráti za životnosť vozidla.

Preto mi je neustále záhadou ako môže byť dva krát drahšie auto “ekologickejšie”.

Tá prevádza to nezachráni … lebo úspora elektromobilov je len o tom, že neplatia obrovské spotrebné dane, nič viac.

Venca
Venca

Já už opravdu nevím, jak vám to mám vysvětlit. Vaše hypotéza o tom, že co je levnější, tak je i ekologičtější prostě neplatí. Nikde jsem o tom nečetl žádnou vědeckou práci ani nic podobného. Jestli něco takového máte, tak sem s tím nebo o tom napište vědeckou práci sám nebo to jednoduše přestaňtě tvrdit.

Ohledně ceny se s vámi nikdo nepře. EV auto je prostě dražší.

Znovu jste mi neodpověděl na otázku, proč sdílíte evidentně zavádějící článek.

Koloss
Koloss

Tohle se naftofilům vysvětlit nedá. Rozumné argumenty ignorují a když jim dojde řeč, tak vytáhnou vyšší cenu a začnou z toho odvozovat další nesmysly.

Dušan
Dušan

Cena rozhoduje … ja viem, že je to také “primitívne” … ale ak sa dym “ekológie” a nadšenia rozplynie, tak zákazník kúpi podľa ceny. Tie “rozumné argumenty” skrátka pri pohľade na ceny elektromobilov rýchlo pri väčšine zákazníkov stratia váhu a kúpia na to na čo majú … ja viem, že to je pre elektroptimostov “šokujúce”, ale to je reálny svet.

Samozrejme je riešenie neargumentovať, ale ZAKÁZAŤ a DOTOVAŤ. Keď skrátka nefungujú na “nechápavých” zákazníkov argumenty, tak sa im nakáže “čo je pre nich dobré” … skrátka totalita.

Koloss
Koloss

Jenže z ceny se nedá odvozovat, že při výrobě vznikne více emisí. To je naprostá hovadina.

Při výrobě elektromobilu vznikne o něco více emisí, ale při provozu se to velice rychle vrátí a elektromobil začíná být ekologičtější už při nájezdu něco přes 100 tisíc km.

Zumoovice
Zumoovice

Uhlíková stopa jedné platby kartou byla cca 650g CO2. To je překvápko že.. Dražší = více znečišťuje. Každopádně plastová nádrž a baterie to je téma jako rafinérie a elektřina. Elektro blázni vidí jen černou a bílou.

Venca
Venca

Můžete sem hodit zdroj těch 650g CO2? Podle mých informací to je něco mezi 6-10g.

Ono těch 650g je ekvivalent cca 1,2 kWh elektrické energie. Podle statistik se u nás provede cca 1,3 mld karetních transakcí ročně, což by odpovídalo spotřebě asi 1,56 TWh. To je trochu moc ne?

rom
rom

Přesně tak ale to eko pomatencům nevysvětlíš .Ti jsou jak ta levicová aktivistická sebranka co má svou jedinou pravdu a ostatní jsou podle nich blbci co to nechápou.

Dušan
Dušan

Ja nikomu nezakazujem elektroautá … nech si ich kúpi kto chce. Ale nech mi nik nezakazuje “normálne” autá … však keď sú tie elekroautá, také “užasné” … tak by si mali sami vydobiť miesto na trhu .. bez zákazov – mimochodom, už len tie astronomické spotrebné dane palív ich u nás zvýhodňujú.

Mrazik
Mrazik

Bohuzel nekteri zastanci EV aut maji pocit, ze spalovak je strasne skodlivy, zpusobuje rakovinu, zpusobuje znecisteni a spoustu dalsich blabolu. Jedine ten kdo si koupi trikrat drazsi EV auto je pro ne ekolog. Ze je to nesmysl je nezajima. Jsem blazen, abych si koupil EV auto za 1.5 milionu s tim rizikem, ze za 10 let se snizi kapacita az o 30 %?

Koloss
Koloss

No přece každý naftofil ví, že diesel čistí vzduch, že?

Dušan
Dušan

EV je úplne čistý …. však zásuvka nesmrdí ..

To je taká dnešná “ekológia”… čo oko nevidí, to “ekológ” nerieši …

Mrazik
Mrazik

A to doslova. Ropny vrt vadi, zatimco doly na lithium nebo kobalt nevadi.

Koloss
Koloss

Baterie váží něco kolem 300 kilo, spalovák potřebuje pro ujetí 200 tisíc km 10 tun ropy. A ta baterie těch 200 tisíc vydrží bez problémů, spalovák taky, ale ropa se musí těžit dál a dál.

Koloss
Koloss

Jeden “výfuk” elektrárny splňuje nejnovější předpisy, snadno a často se kontroluje. Jaké předpisy splňuje průměrně 15 let starý spalovák? Jak dobře je splňuje? Těch výfuků spalováků jsou milióny. Jaké emise má rafinerie? Jaké emise způsobí přeprava ropy na vzdálenost 6000 km (ropovod Družba). Pro výrobu paliv je potřeba taky elektřina, co provoz bezninek?

Já mám obavy, že jestli někdo trpí selektivní slepotou, tak jsou to naftofilové. U elektromobilů vytahují kdeco, čísla zveličují jak jen se dá a u ropáků toho strašně moc přehlížejí.

Zumoovice
Zumoovice

15 let staré Ev kolikátou má baterií? Jaké emise má elektrárna? Jaké emise přeprava elektřiny? Co transformace? Co přebytek? Co ztráty v ev? Co provoz nabíječek?

Těším se až budu mít ev ale tyhle kecy jsou na mě moc. Ekologie tak možná CNG ale jen protože úředník nenašel výfuk, tak si všichni budeme lhát?

Venca
Venca

Projděte si tento článek a studii, na kterou se odkazuje. Pročtěte si také všechny komentáře a najdete odpovědi na všechny vaše otázky.

https://elektrickevozy.cz/clanky/elektromobily-jsou-jiz-nyni-3x-ekologictejsi-nez-spalovaky-prekvapi-vas-i-vysledky-v-cr#comments

Nikdo netvrdí, že EV neprodukuje žádné emise.

Ať žije ropa, pod zemí!
Ať žije ropa, pod zemí!

Venco, závidím Vám vaši trpělivost. Někteří lidé prostě nedokážou žít bez pocitu že jim zlý Brusel všechno přikazuje, zakazuje a řídí jejich životy. Nechtějí slyšet argumenty, nechtějí znát pravdu, chtějí se jen hádat, zesměšňovat, manipulovat s fakty a vědomě lhát a to jen proto aby se nestaly jakýmisi ovcemi, přitom se právě tímto chováním řadí k tomu nejprimitivnějšímu stádu pod sluncem. No buď vytáhnou hlavu z mezipůlí nebo zemřou vztekem, záleží jak jsou ješitní :)

Venca
Venca

Díky za uznání a podporu. :)

Bohužel ne všechno co dělala EU před námi bylo správné a i teď, když jsme už také EU, tak není vše ideální, ale věřím že to směřuje k lepšímu a nikdo jiný než my to změnit nemůžeme.

Koloss
Koloss

V Česku se vyrábí elektřina s emisemi 400 g CO2 na 1 kWh, ztráty při přenosu z elektrárny do zásuvky jsou 5%, ztráty při nabíjení 10%. Takže elektromobil se spotřebou 17 kWh (třeba Kona) “vyprodukuje”

17 x 0,4 x 1,05 x 1,1 = 7,9 kg CO2 na 100 km.

Zajímalo by mne, kolik elektřiny se spotřebuje při čerpání ropy na tu vzdálenost. Pak nějaký provoz rafinerie, rozvoz na benzinky a provoz těch benzinek. Vůbec bych se nedivil, kdyby na 1 litr paliva připadlo mnohem víc než 1 kWh elektřiny dřív než se otočí klíčkem v zapalování.

Dušan
Dušan

Smiešne málo : ) Všetky náklady na výrobu palív sú v cene palív + astronomické spotrebné dane … takže tu nemusíte riešiť nič. Mimochodom rafinériám sú v princípe všetky elektroautá ukradnuté …. i keby boli všetky osobáky elektroautá, tak to zásadne napostihne rafinérie. Väčšinu profitu je dnes petrochémia, t.j. spracovanie plastov a nie je problém značnú časť benzínu použiť na výrobu petrochemických produktov, ktoré masovo používajú na výrobu i elektroautá. Kamióny či ťažké stroje spotrebujú násobne viac paliva a tam je zatiaľ elektrifikácia v nedohľadne, resp. na dlho. Tak isto armáda či letectvo ostane ešte dlho pri “klasických” palivách. Mimochodom… Číst vice »

Koloss
Koloss

Bavíme se o produkci CO2 při provozu různých druhů pohonu. Váš názor, že čerpání ropy na vzdálenost 6000 km spotřebuje elektřiny – cituji “Smiešne málo” – má hodnotu použitého toaletního papíru. Ano, rafineriím jsou elektromobily ukradené, ale bez elektriky si samy od sebe ani neškrtnou. A cena paliva vůbec nic nevypovídá o produkci CO2 při jeho kompletní výrobě.

Vaše názory jsou asi tak hodnotné jako u pětiletého dítěte. Vyjadřujete se k tématům o kterých nemáte ani nejmenší tušení.

Venca
Venca

Při rafinaci je to asi 1,2 kWh energie na 1 litr, avšak elektřiny je z toho sotva 10 %.

Doprava jednoho litru ropy do rafinerie vyprodukuje podle té studie cca 700 g CO2.

Koloss
Koloss

Takže jen doprava 1 litru ropy, ze kterého se vyrobí 4 deci nafty a 2 deci benzínu, způsobí uvolnění CO2 skoro jako 2 kWh elektřiny? Tak to je provoz ropáků opravdu ekologie sama.

Venca
Venca

V těch 700g je těžba, doprava i průzkum naleziště a vše okolo. Taky se z toho vyrobí i jiné prospěšné produkty a u elektriny je tech 400g ciste vyroba eleltriny bez dopravy a tezby a stavby elektraren, ale v podstatě máte pravdu.

EV má tedy celkove asi “jen” 2 krát nižší emise než spalovací auto. Stále je hodně na čem pracovat a není vše tak růžové, jak to na první pohled vypadá.

Koloss
Koloss

Tak elektrárny se budou stavět i bez elektromobilů, za to EV nemůžou. Většina jejich nabíjení se navíc odehraje v noci, kdy jsou výrobní kapacity nevyužité a přitom ve dne potřebné (rozdíl mezi denní a noční produkcí je 20%). Palivo se do uhelných elektráren dopravuje do 100 km, těžba je povrchová. U jaderných elektráren se zase jedná o desítky tun materiálu na rok pro jeden reaktor. Ta ropa s tou dopravou je na tom opravdu hodně špatně.

Míra
Míra

Celkem překvapivá diskuze o problému,který problémem není. Vždy rozhoduje množství,t.j. sériovost výroby. Univerzální platforma má význam u malosériových produkcí. V případě gigantů typu VW,BMW,Ford a.j. lze předpokládat desetitidícové, možná stotisícové serie, a tady je jednoznačným vítězem speciální platforma. To nevylučuje používání unifikovaných komponent- např.závěsů kol, řízení, interiér a pod.

Mobilní zobrazení