Spojené státy možná udělají krok, který nemá ve světě obdoby. Jak uvádí Reuters, chtějí totiž zakázat vozidla, která jsou ovládaná čínským softwarem. A to bez rozdílu. Mají prý obavy o bezpečnost a o to, aby Čína tato vozidla nemohla ovládat na dálku a například způsobit hromadné nehody.
Administrativa prezidenta Joea Bidena vyjádřila obavy ohledně shromažďování dat připojenými čínskými vozidly o amerických řidičích a infrastruktuře a potenciální zahraniční manipulaci s vozidly připojenými k internetu a navigačními systémy. Navrhované zákazy by zabránily testování samořiditelných aut na amerických silnicích čínskými výrobci automobilů a rozšířily by se na software a hardware vozidel vyráběné Ruskem.
„Auta mají dnes kamery, mikrofony, GPS sledování a další technologie připojené k internetu. Není potřeba moc představivosti, abychom pochopili, jak může cizí protivník s přístupem k těmto informacím představovat vážné riziko pro naši národní bezpečnost i soukromí,“ uvedla ministryně obchodu Gina Raimondo.
Podle návrhu by zákaz platil od roku 2027, zákaz hardwaru by vstoupil v platnost v roce 2030 nebo v lednu 2029. Nyní má veřejnost 30 dní na vyjádření k návrhu, který by měl být hotový do 20. ledna. Pravidla by se vztahovala na všechna silniční vozidla, ale neplatila by na zemědělská nebo těžařská vozidla nepoužívaná na veřejných komunikacích, stejně jako drony a vlaky.
Čtěte také: Číňané předběhli všechny. Do Evropy míří elektrický pickup s úžasnými specifikacemi
Do USA je dováženo relativně málo čínských automobilů nebo lehkých nákladních vozidel, nicméně americká vláda chce situaci řešit ještě před tím, než se více rozšíří. Ministerstvo obchodu uvedlo, že toto pravidlo by znamenalo zákaz všech vozidel vyrobených v Číně, ale umožnilo by čínským výrobcům automobilů žádat o „konkrétní povolení“ pro výjimky.
Číně se tento krok pochopitelně nelíbí. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien řekl, že Čína naléhá na Washington, „aby respektoval tržní principy a poskytoval čínským společnostem otevřené, spravedlivé, transparentní a nediskriminační podnikatelské prostředí. Čína bude pevně chránit svá legitimní práva a zájmy.“
Spojené státy možná udělají krok, který nemá ve světě obdoby. Jak uvádí Reuters, chtějí totiž zakázat vozidla, která jsou ovládaná čínským softwarem. A to bez rozdílu. Mají prý obavy o bezpečnost a o to, aby Čína tato vozidla nemohla ovládat na dálku a například způsobit hromadné nehody.
Administrativa prezidenta Joea Bidena vyjádřila obavy ohledně shromažďování dat připojenými čínskými vozidly o amerických řidičích a infrastruktuře a potenciální zahraniční manipulaci s vozidly připojenými k internetu a navigačními systémy. Navrhované zákazy by zabránily testování samořiditelných aut na amerických silnicích čínskými výrobci automobilů a rozšířily by se na software a hardware vozidel vyráběné Ruskem.
„Auta mají dnes kamery, mikrofony, GPS sledování a další technologie připojené k internetu. Není potřeba moc představivosti, abychom pochopili, jak může cizí protivník s přístupem k těmto informacím představovat vážné riziko pro naši národní bezpečnost i soukromí,“ uvedla ministryně obchodu Gina Raimondo.
Podle návrhu by zákaz platil od roku 2027, zákaz hardwaru by vstoupil v platnost v roce 2030 nebo v lednu 2029. Nyní má veřejnost 30 dní na vyjádření k návrhu, který by měl být hotový do 20. ledna. Pravidla by se vztahovala na všechna silniční vozidla, ale neplatila by na zemědělská nebo těžařská vozidla nepoužívaná na veřejných komunikacích, stejně jako drony a vlaky.
Čtěte také: Číňané předběhli všechny. Do Evropy míří elektrický pickup s úžasnými specifikacemi
Do USA je dováženo relativně málo čínských automobilů nebo lehkých nákladních vozidel, nicméně americká vláda chce situaci řešit ještě před tím, než se více rozšíří. Ministerstvo obchodu uvedlo, že toto pravidlo by znamenalo zákaz všech vozidel vyrobených v Číně, ale umožnilo by čínským výrobcům automobilů žádat o „konkrétní povolení“ pro výjimky.
Číně se tento krok pochopitelně nelíbí. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien řekl, že Čína naléhá na Washington, „aby respektoval tržní principy a poskytoval čínským společnostem otevřené, spravedlivé, transparentní a nediskriminační podnikatelské prostředí. Čína bude pevně chránit svá legitimní práva a zájmy.“