Úchvatná podívaná. Elektrický tanker má za úkol převážet čistou energii po vodě

  • Japonský startup přichází se zajímavým elektrickým tankerem
  • Má sloužit jako převozník čisté energie mezi různými ostrovy a státy
  • Jak zní ambiciózní plány firmy?
Elektrický bateriový tanker X

Budoucí elektrický bateriový tanker X | foto: PowerX

Zatímco celý svět pomalu ale jistě přechází na čistější energii z obnovitelných zdrojů, tak ne všude je její výroba plně možná či efektivní. Zde přichází na scénu japonský startup PowerX, který chce zelenou elektřinu rozvážet po mořích a oceánech.

Docílit toho hodlá skrze využití plně elektrického tankeru, jehož paluba bude osázená bateriemi. Díky tomu se čistá energie dostane i do částí světa, kde by její výroba nebyla kvůli geografickým podmínkám tak jednoduchá.

Místo pizzy bude rozvážet čistou energii

Firma na akci Bariship International Maritime Exhibition představila detailní návrh designu svého chystaného tankeru X. Jde o 140 metrů dlouhou plně elektrickou loď, která má mít dojezd asi 300 km na jedno nabití. Přestože je tak zatím určena na kratší plavby, v budoucnu se to dle šéfa firmy, kterým je Masahiro Ito, změní. Díky zvýšení hustoty energie v bateriích a snížení jejich ceny loď přepraví více baterií na delší vzdálenost.

Paluba elektrického tankeru má být osázena celkem 96 LFP bateriemi s kapacitou 2,5 MWh. Celkem tak bude převozník čisté energie schopen pojmout až 241 MWh elektřiny z obnovitelných zdrojů. Design baterií je pak dle společnosti PowerX velmi snadno škálovatelný, díky čemuž lze v budoucnu kapacitu navýšit. Bezpečnost má zajistit řada opatření a systémů, které budou neustále monitorovat aktuální kapacitu a stav. První prototyp má být hotový do roku 2025, testovací plavby budou zahájeny hned následující rok.

Elektrický tanker, render

Render zobrazující prvotní prototyp elektrického tankeru | foto: PowerX


Čtěte také: V Česku vyrostla první plovoucí fotovoltaická elektrárna. Stojí za ní ČEZ


Plány jsou již jasné

Startup odhalil své ambiciózní plány již v létě minulého roku, kdy bylo hlavním bodem vytvoření továrny na výrobu bateriových úložišť a Hyperchargeru, což je nabíječka pro elektromobily poháněná obnovitelnými zdroji, jejíž výkon dosahuje až 240 kW. Co se týče baterií, tak má startup v plánu vyrábět domácí baterie pro skladování elektřiny, baterie pro lodě, ale také velká bateriová úložiště pro celé sítě.

Továrna se má nacházet v Japonsku, přičemž nese název Power Base. Její výrobní kapacita má činit 5 GWh za rok, což v praxi znamená asi 10 000 jednotek bateriových úložišť. Testovací výroba má být zahájena během letošního roku, přičemž hned začátkem roku 2024 mají navázat vůbec první dodávky produktů startupu z této továrny.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Úchvatná podívaná. Elektrický tanker má za úkol převážet čistou energii po vodě

  • Japonský startup přichází se zajímavým elektrickým tankerem
  • Má sloužit jako převozník čisté energie mezi různými ostrovy a státy
  • Jak zní ambiciózní plány firmy?
Elektrický bateriový tanker X

Budoucí elektrický bateriový tanker X | foto: PowerX

Zatímco celý svět pomalu ale jistě přechází na čistější energii z obnovitelných zdrojů, tak ne všude je její výroba plně možná či efektivní. Zde přichází na scénu japonský startup PowerX, který chce zelenou elektřinu rozvážet po mořích a oceánech.

Docílit toho hodlá skrze využití plně elektrického tankeru, jehož paluba bude osázená bateriemi. Díky tomu se čistá energie dostane i do částí světa, kde by její výroba nebyla kvůli geografickým podmínkám tak jednoduchá.

Místo pizzy bude rozvážet čistou energii

Firma na akci Bariship International Maritime Exhibition představila detailní návrh designu svého chystaného tankeru X. Jde o 140 metrů dlouhou plně elektrickou loď, která má mít dojezd asi 300 km na jedno nabití. Přestože je tak zatím určena na kratší plavby, v budoucnu se to dle šéfa firmy, kterým je Masahiro Ito, změní. Díky zvýšení hustoty energie v bateriích a snížení jejich ceny loď přepraví více baterií na delší vzdálenost.

Paluba elektrického tankeru má být osázena celkem 96 LFP bateriemi s kapacitou 2,5 MWh. Celkem tak bude převozník čisté energie schopen pojmout až 241 MWh elektřiny z obnovitelných zdrojů. Design baterií je pak dle společnosti PowerX velmi snadno škálovatelný, díky čemuž lze v budoucnu kapacitu navýšit. Bezpečnost má zajistit řada opatření a systémů, které budou neustále monitorovat aktuální kapacitu a stav. První prototyp má být hotový do roku 2025, testovací plavby budou zahájeny hned následující rok.

Elektrický tanker, render

Render zobrazující prvotní prototyp elektrického tankeru | foto: PowerX


Čtěte také: V Česku vyrostla první plovoucí fotovoltaická elektrárna. Stojí za ní ČEZ


Plány jsou již jasné

Startup odhalil své ambiciózní plány již v létě minulého roku, kdy bylo hlavním bodem vytvoření továrny na výrobu bateriových úložišť a Hyperchargeru, což je nabíječka pro elektromobily poháněná obnovitelnými zdroji, jejíž výkon dosahuje až 240 kW. Co se týče baterií, tak má startup v plánu vyrábět domácí baterie pro skladování elektřiny, baterie pro lodě, ale také velká bateriová úložiště pro celé sítě.

Továrna se má nacházet v Japonsku, přičemž nese název Power Base. Její výrobní kapacita má činit 5 GWh za rok, což v praxi znamená asi 10 000 jednotek bateriových úložišť. Testovací výroba má být zahájena během letošního roku, přičemž hned začátkem roku 2024 mají navázat vůbec první dodávky produktů startupu z této továrny.

Video

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."