Tyto elektromobily umí svou baterií pohánět celý váš dům při výpadku proudu

Matouš Vrchota
Kia EV9 má obousměrné dobíjení V2H | foto: Kia
Kia EV9 má obousměrné dobíjení V2H | foto: Kia

Obří baterie v elektromobilech slibují víc než kilometry navíc. Díky V2H zvládnou napájet domácnost a posloužit jako záložní zdroj.

Moderní technologie V2H

Lidé vyžadují od svých elektromobilů čím dál větší dojezd. Ten se ještě stále nemůže srovnávat s dojezdem nejekonomičtějších dieselů. Ale velký dojezd je je jen jednou z výhod velkých baterií v podlaze vozu. Jejich kapacita vám totiž může zajistit vyšší komfort bydlení.

Kromě toho, že takové články umí pohánět elektromotory, umí i to, co jsme od baterií vždy požadovali. Napájet zařízení. S použitím funkce V2H, tedy Vehicle 2 Home, můžete přes wallbox elektřinou napájet celou domácnost. A to se může hodit v několika situacích. Jestliže máte na střeše fotovoltaické panely, ale postrádáte fyzické baterie, může vám vozidlo ukládat přebytečnou energii a do domácnosti ji vracet v nejnutnější dobu.

Vzhledem k extrémnějšímu počasí, které koluje po celém světě, se zvyšuje i hrozba výpadku elektřiny. To jsme v České republice zažili relativně nedávno. V takovém případě lze vůz použít jako záložní zdroj a to nezávisle na původu elektřiny v bateriích. Funkce V2H je v principu stejná jako V2L, při které přes redukci připojíte k vozu elektrické zařízení, často do příkonu 3,5 kW. V2H umí ale tento limit navýšit tak, aby dokázal pokrýt potřeby běžné domácnosti.

Vozy skupiny GM umí zpětně napájet obydlí | foto: General Motors
Vozy skupiny GM umí zpětně napájet obydlí | foto: General Motors

Seznam vozidel se rychle rozrůstá

Je důležité tyto zkratky odlišovat, protože zdaleka ne všechny vozy s V2L nabízí nebo mohou technicky nabídnout V2H. Také je důležité mít odpovídající wallbox. Automobilky se snaží k vozům přirozeně nabízet své, speciálně vyrobené pro dané modely. Jak se ale funkce začne objevovat častěji, bude možné pořídit i wallboxy nezávislých dodavatelů.

Va trhu se již nabízí wallboxy, které jsou po technické stránce vybavené a připravené, ale zatím nemohou funkci spustit. Naprostá většina je připravena pouze pro stejnosměrný proud, což domácnostem ztěžuje situaci. Pro domácí wallboxy je potřeba DC nejdříve převézt na AC, jejich příprava je složitější.

Potěšení mohou být majitelé koncernových vozidel. I když většina z nich aktuálně funkci V2H spuštěnou nemá, hardware vozu je k tomu připravený. Jak Škoda, tak Volkswagen již u řady modelů oznámili, že funkci v rámci vzdálené aktualizace časem odemknou. Řeč byla například o vozech Enyaq, ID. 7 a Buzz. Teoreticky by ale měla být funkce časem dostupná u všech vozidel na platformě MEB. Cupra Born už z výroby má funkci zapnutou.

Přinášíme vám přehled vozidel, u kterých byla tato možnost spuštěna nebo alespoň potvrzena:

  • Cadillac Escalade IQ
  • Cadillac Lyriq
  • Cadillac Optiq
  • Cadillac Vistiq
  • Chevrolet Blazer EV
  • Chevrolet Equinox EV
  • Chevrolet Silverado EV WT a RST
  • Cupra Born
  • Ford Capri (HW připraven)
  • Ford Explorer (HW připraven)
  • Ford F-150 Lightning
  • GMS Sierra EV Denali
  • Hyundai Ioniq 5
  • Kia EV9
  • Nissan Leaf druhé generace (pro firemní využití)
  • Polestar 3 (HW připraven)
  • Polestar 4
  • Škoda Enyaq (HW připraven)
  • Tesla Cybertruck
  • Volkswagen ID.7 (HW připraven)
  • Volkswagen ID.Buzz (HW připraven)
  • Volvo EX90 (HW připraven)

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články