Trochu jiný úhel pohledu: Nebýt Bitcoinu a regulací, výsledky Tesly by byly žalostné

Tesla vyrábí auta, jenže se ji v poslední době příliš nedaří. Ziskovost zachraňuje Bitcoin a regulační kredity, které prodává jiným automobilkám.
Bitcoin Tesle zajistil čtvrtinu zisku
Nejnovější finanční výsledky Tesly za čtvrté čtvrtletí roku 2024 odhalily překvapivý faktor, který výrazně ovlivnil její celkové hospodářské výsledky – Bitcoin. Automobilka zaznamenala zisk ve výši 2,3 miliardy dolarů (52 miliard Kč), avšak přibližně 600 milionů dolarů (13,5 miliardy Kč), tedy čtvrtinu celkového zisku, pocházelo z přecenění jejích bitcoinových aktiv.
Tesla je jednou z mála velkých veřejně obchodovaných firem, které investovaly do kryptoměn, a její strategie se v tomto čtvrtletí ukázala jako výhodná. Společnost si ponechala značnou část svých bitcoinových rezerv, což ji umožnilo těžit z růstu jejich hodnoty. Tento růst umožnily podle serveru Electrek nové účetní standardy, které firmám dovolují vykazovat kryptoměny podle jejich tržní hodnoty. Bez této změny by čistý příjem Tesly meziročně klesl o 78 %, což ukazuje, jak klíčovou roli Bitcoin sehrál ve finančních výsledcích společnosti.
Tesla vstoupila na trh s Bitcoinem v roce 2021, kdy investovala 1,5 miliardy dolarů (podle současného kurzu přibližně 34 miliard Kč) do této digitální měny. Krátce poté začala přijímat Bitcoin jako platbu za svá vozidla, ale následně tuto možnost kvůli environmentálním obavám zrušila. Navzdory výkyvům v ceně Bitcoinu a částečnému prodeji svých aktiv v minulých letech si automobilka stále drží významnou část své kryptoměnové pozice.

Regulační kredity jako další zdroj příjmů
Investice do Bitcoinů a růst jejich hodnoty však nejsou jediným způsobem, jak si Tesla vylepšuje své finanční výsledky. Zajímavým zdrojem příjmů jsou pro ni regulační kredity, které prodává jiným automobilkám, jež nesplňují přísné emisní limity Evropské unie. Vzhledem k tomu, že Tesla vyrábí výhradně elektrická vozidla, má k dispozici značný přebytek těchto povolenek, což ji umožňuje prodávat je konvenčním výrobcům automobilů a generovat tak dodatečné příjmy.
Mezi automobilky, které plánují využít této možnosti, patří Stellantis, Toyota, Ford, Mazda a Subaru. Tyto společnosti mohou díky regulačním kreditům Tesly snížit svůj celkový průměr emisí a vyhnout se tak vysokým pokutám. Podle odhadů by tyto sankce mohly evropské automobilky v roce 2025 stát až 15 miliard eur. Kromě Tesly se na jejich prodeji podílejí i další výrobci elektromobilů, například Polestar, Volvo Cars nebo Smart, kteří budou prodávat své povolenky německému Mercedesu.
Pro Teslu zatím představují regulační kredity stabilní zdroj příjmů. Podle agentury Reuters v prvních devíti měsících roku 2024 tvořily tyto transakce téměř 3 % jejích celkových tržeb ve výši 72 miliard dolarů (cca 1,6 bilionu Kč). Zatímco automobilky hledají způsoby, jak zvýšit svůj podíl elektromobilů a splnit přísnější regulace, Tesla a další čistě električtí výrobci těží z nastavených pravidel a prodávají své přebytečné emisní kredity konkurenci.

Co bude dál?
Bitcoin Tesle pomohl k pozitivním číslům ve čtvrtém čtvrtletí 2024, ale stejný scénář se nemusí opakovat. Společnost těžila z faktu, že více než rok neprováděla přecenění svých bitcoinových aktiv, což jí nyní umožnilo vykázat vysoký jednorázový zisk. V následujících čtvrtletích už podobná účetní úprava zřejmě nebude možná a Tesla bude muset hledat jiné způsoby, jak podpořit svou ziskovost.
Rok 2025 přinese pro Teslu nové výzvy. Přechod na inovovanou verzi Modelu Y a pokračující cenová konkurence na trhu elektromobilů mohou negativně ovlivnit její marže. Přesto má společnost stále silnou podporu investorů, kteří věří v její dlouhodobé plány v oblasti umělé inteligence a autonomního řízení. Pokud Tesla dokáže úspěšně zvládnout tuto transformaci, může si udržet svůj status lídra v technologických inovacích.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.