Nový Model Y už je v Česku. Měl jsem možnost jej jako jeden z prvních celý prošmejdit a udělat si o něm lepší obrázek. Jaké jsou mé první dojmy?
Jedno z nejočekávanějších aut na světě
Model Y je bestseller. Poprvé v roce 2023 se stal elektromobil nejprodávanějším autem na světě, bez ohledu na typ pohonu. Překonal tedy i prodeje všech spalovacích aut. Vloni se mu to možná povede také a letos? Pokud bych si měl tipnout, tak asi nebudu daleko od pravdy, když si troufnu říct, že díky modernizovanému „Juniperu“ v roce 2025 nenajde přemožitele.
Naživo vypadá lépe, než z fotek
Během exkluzivní novinářské akce jsem měl možnost se s novou Teslou seznámit naživo a prohlédnout si ji nejen zvenku, ale i usednout za volant a vše důkladně prolézt a nafotit. Coby majitel nejnovějšího Modelu 3 (2024) přezdívaného Highland musím říct, že se mi Model Y (2025) z prvních fotek příliš nelíbil. Ale naživo je to úplně jiný kafe.
Juniper působí mnohem luxusněji, než předchozí generace Modelu Y. Je to hlavně kvůli světlům, které jsou zde provedeny v podobě svítících lišt. Klasické světlomety už jen pomáhají dotvořit skvělý dojem z auta, které se stále musí spoléhat na klasické směrovky, mlhovky, či brzdová světla. To zatím nedokáže nebo spíše z legislativních důvodů nemůže zastat souvislý pás LED světel.
Nový Model Y je ve srovnání s Modelem 3 podstatně větší, oproti předchozí generaci Modelu Y má ale nižší přední část s kapotou. Ta se rychleji svažuje k zemi, což přispívá vedle dalších věcí k lepší aerodynamice a tedy delšímu dojezdu. Zpětná boční zrcátka mají zvláštní tvar, který má taktéž v tomto směru pomoci. I tvar nových disků kol je přepracovaný z tohoto důvodu.
Tesla Model Y Juniper zepředu | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper a detail nových disků | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper a detail zpětného zrcátka | foto: Luboš Srb
Tesla Model Y Juniper a detail zádi | foto: Luboš Srb
Jako sesterský Highland, ale ještě lepší
Auto je opravdu z velké části po technické stránce podobné sesterskému Modelu 3 Highland, takže má především vylepšené odpružení, či snížení hluku v kabině. A pak desítky menších a celkem užitečných změn a novinek. Příkladem může být svítící linka s ambientním osvětlením v interiéru, která se táhne přes celou palubní desku, přes přední dveře až ke dveřím pro cestující na zadních sedadlech.
Skvělé je samozřejmě použití hodnotnějších a kvalitnějších materiálů, se kterými přišel Highland. Ať už jde o textilii, či kovové části, vše podle mě přidává plusové bodíky a dotahuje konkurenci, která v cenové kategorii nad milion korun tyto věci už dávno má.
Pro někoho velice užitečný je například návrat páčky na blinkry, umístěné nalevo pod volantem. Chápu to, přeci jen pro mainstreamové auto zde není prostor pro experimenty a u Modelu 3 to ne každému sedalo. Ačkoliv já už se s tím v pohodě sžil. Stěrače a volič jízdy jsou ale stejně jako u Modelu 3 k ovládání přes dotykový displej, či tlačítka na volantu.
Nástup do vozu Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Zadní sedadla, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Nová přední kamera a elektricky sklopná zadní sedadla
Jednou z nejzajímavějších dílčích novinek u Modelu Y Juniper je přidání přední kamery, navíc s ostřikem. Pokud tedy často parkujete, je rozhodně výhodou vidět obraz snímaný kamerou nejen při jízdě dozadu, ale i dopředu. Dalším šikovným vylepšením jsou elektronicky sklopná zadní sedadla. Tlačítko se nachází po levé straně zavazadlového prostoru a je oddělené tak, že jednou částí ovládáte pouze pravé zadní sedadlo a druhou pak levé sedadlo společně se středovým. To se dá ovšem sklopit i samostatně manuálně, pokud byste tudy chtěli jen něco prostrčit.
Kufr po složení sedadel, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Tlačítka pro elektrické sklopení zadních sedadel, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Oproti Modelu 3 hlavně sedíte výš
Interiér jako takový je minimalistický jako u nejnovějšího Modelu 3 a popravdě až na o něco více prostoru a vyšší posazení bych si rozdílů téměř nevšiml. Dotykové displeje jsou zde opět dva, a sice hlavní s 15,4″ vpředu a 8″ vzadu. Jejich funkčnost a nabídka jsou řekl bych naprosto totožné s tím, co má již před rok Highland. Pro cestující na zadních sedadlech je tak možné pustit na menší z obrazovek například Netflix, či YouTube, a to i za jízdy – na rozdíl od cestujících vpředu, kde to je možné pouze po zaparkování.
Úložné prostory v kabině
Čeho jsem si u nového Modelu Y také všiml, je stejné provedení úložných prostor jako u Modelu 3. Ve středovém tunelu jsou tak dvě místa pro bezdrátové nabíjení telefonů, dále hlubší schránka a vedle ní kulaté otvory pro pití a nakonec největší prostor, který je schovaný pod loketním opěrátkem.
Tesla zde využívá magnetů, aby se vše krásně chytilo na svou pozici po zavření. Stejně tak je tomu u přihrádky před spolujezdcem (glovebox), či stínidlům proti slunci. Jako u Modelu 3 je zde alternativní způsob řazení na stropě, pokud by selhal dotykový displej. Ale řadit u Tesly už vlastně ani moc nemusíte, protože se auto umí rozhodovat samo podle překážek či s vaší asistencí v podobě kroucení volantem a sešlápnutí brzdy, případně využít autopilota.
Páčka na blinkry, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Středový tunel, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Středový tunel po otevření přihrádek, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Největší přihrádka ve středovém tunelu, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Sluneční clona, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Otevřený glovebox, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Přední a zadní kufr
Oba jsou objemově téměř totožné s tím, co měla předchozí generace Modelu Y. Zadní kufr se ovládá samozřejmě elektricky a díky technologii UWB (nově pro iOS a také Android) se k němu stačí jen přiblížit s mobilem a během okamžiku se vám automaticky začne otevírat. Tuto funkci lze případně v nastavení vypnout.
U předního kufru musíte použít ovládání přes mobilní aplikaci, či přes dotykový displej v interiéru. Je škoda, že elektronické ovládání zde zatím stále není. Uskupení je jinak stejné, jako u Modelu 3, takže například kapalinu do ostřikovačů naléváte do otvoru umístěného až u kraje a ne někde utopeného až skoro u stěračů, což je rozhodně užitečné.
Zavazadlový prostor, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Dno v zadním kufru, Tesla Model Y Juniper | foto: Luboš Srb
Mrkněte i na naše video!
Pokud se chcete dozvědět více o novém Modelu Y Juniper, sledujte pravidelně web Elektrickevozy.cz, ať vám nic důležitého neunikne. A dnes odpoledne jsme vydali naše první dojmy z nejnovější Tesly také na videu, které vyšlo pod účtem kolegy Romana Macháče na Instagramu a dalších sociálních sítích, kde působí.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.